/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ondt i benet?
Fra : martinussen
Vist : 2858 gange
100 point
Dato : 21-12-05 16:13

Hej

Min mor har fået ondt i benet fra tajlen og ned efter, hun siger det føles som krampe. Hun kan ikke stå på benet, og har ligget i sengen hele dagen, det startede med en lille smule smerte igår aftes, og imorges gik det hele galt, og hun blev nød til at få hjælp til at komme tilbage i seng. Hun har arbejdet en del den sidste måned, men hun passer telefonen i en virksomhed, så det burde ikke været fordi hun har dyrket for meget motion hun har fået denne træls ondt i benet. Nogle der har nogle ideer til hvad det kan være, og hvad man kan gøre for at hun kan komme på benene igen?

Vi har ringet til lægen, og der var ikke rigtigt noget fornuftigt.

Håber der er nogle der har nogle gode ideer..

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-12-05 16:24

Hvad med en kiropraktor...det kunne let vøre isciasnerven der sad i klemme

akupunktur kan måske også klare noget..

bare lige noget af det der har hjulpet mig

good bedring med din mor

/ henrik

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 21-12-05 16:24

HAr hun strukket ordentlig ud efter al den motion?

Jeg vil, hvis det er i musklerne der er ømt, anbefale heat lotion fra forever living products. der er 90 dages tilfredshedsgaranti. og det er rigtig godt til muskelspændinger. sælges kun via direkte salg. uafhængige distributører. jkender i selv en er det fint . ellers er her en web: www.aloenu.dk

Det med at strække ud eller ikke gøre det kan jo godt give nogle gode smerter og stivheder.

Kærligst Marian

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 16:26

Er der ellers andre symptomer, som hævelse, varmt og rødt,?? for så kunne det være årebetændelse, men jeg må nu nok sige, at jeg tvivler på at nogen på kandu kan komme med en diagnose. Jeg syntes det er for dårligt, at lægen ikke kikkede på benet, han kan da dårligt udtale sig, før han har set på benet. God bedring til din mor

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 21-12-05 16:39

Tordenkalven - kiroprakteren har ikke nogle akuttider.. Så vi har fået en tid imorgen.

marian_oxholm - hun har ikke dyrket motion.. Har måske udtrykt mig lidt uklart, men jeg mente bare at det ikke kunne være derfor hun har ondt, da hun ikke går til nogen form for idræt.

Nordsted1 - nej, ikke nogle hævelse, varmt eller rødt ved benet.

Ja, har du nok ret i, de ikke kan stille en diagnose, men nogle gange er man alligevel heldig med kandu. Mange kan synes jeg, jeg får nogle gode svar som giver nye vinkler på hvad man kan gøre for at forebygge eller undgå problemstillingerne.

På forhånd tak alle.. Håber I har flere input?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 16:47

Har din mor skiftet sko for nylig? Eller - ved godt det umiddelbart virker som et tosset spørgsmål, men har hun fået lavet nogen form for tandlæge-arbejde i munden?

Vaxen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-05 16:55

Stillesiddende på en stol som ikke er indstillet ordentligt kan lukke af for blodtilførslen.
Det kan Vaxens sko der klemmer også.
Der kan også dannes små blodpropper i benet, og det kan ytre sig som ondt og en meget hård muskel.

Det er IKKE en diagnose................som kun en læge kan foretage, ved selvsyn.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-12-05 16:58

Det dér med at sidde for længe, kan være lige så slemt som at stå og gå for meget, især hvis man sidder så stolens kant går op og trykker på bagsiden af låret. Du skriver at din mor har arbejdet meget i den sidste tid og passer telefon, hvilket sikkert betyder at hun har siddet meget - og måske ikke har haft tid til at komme op og gå lidt rundt ind imellem.
Mit bud på din mors smerter er at hun kan have reddet sig en iskias, hvilket populært siges at være 'en nerve i klemme', det giver netop smerter i benet, strålende op og/eller ned i ben/ryg. MEN - jeg er IKKE læge, dette er blot et bud.
Jeg mener at kunne huske at iskias er en af de lidelser som en kiropraktor (som osse er foreslået længere oppe) kan afhjælpe omend det kan tage sin tid.

Jeg vil dog sige at - hvis det var mig / min mor, ville jeg absolut gå en tur til læge, det er trods alt dém der har den korrekte uddannelse og viden omkring vort legeme og de skavanker vi kan ryge ud i

God bedring til din mor herfra!

Venlig hilsen og god jul fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 17:02

Det er nu ikke så meget fordi skoen klemmer, Eyvind, men fordi, en sko, der er dårlig til ens fod, kan forstyrre oplysninger, som sendes fra trykfølere i huden til hjernen. Bliver disse beskeder forstyrret vil det føre til en skæv holdning, der videre fører til smerter fra fod til lænderyg.
Det samme gælder fra biddet, kæbemuskulatur og øjne. Derfor er det vigtigt, man vælger den rigtige sko, den rigtige tandlæge og den rigtige optiker

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-12-05 17:03

Få en læge til at kigge på det ben - og det kan ikke gå hurtigt nok!

Det er bare ikke normalt, at man uden forudgående motion, slag eller andet får så ondt, at man ikke kan stå, støtte, eller gå..

Selvom benet ikke er rødt og hævet, så kan det altså være en blodprop. Jeg kender een, der under en graviditet havde det præcis som du beskriver - og hun endte med, at blodproppen rev sig løs og endte i lungen..

Dette fortæller jeg ikke for at gøre jer forskrækket, men jeg synes det er væsentligt, at I ved en blodprop i benet kan forekomme, uden at symptomerne er et rødt, varmt og hævet ben, selvom det oftest viser sig som sådan..

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-12-05 17:06

jeg er da enig om det med lægen, men han har jo været kontaktet, som oplyst fra starten....*SS*

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-12-05 17:07

jeg er da enig om det med lægen, men han har jo været kontaktet, som oplyst fra starten....*SS*

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-12-05 17:10

Så kontakt ham igen!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 17:16

Jeg tror nu ikke rigtigt på at det kan være isciasnerven, de gange jeg har haft bøvl med den, har jeg også haft ondt i ballen, og det er der jo ikke tale om her. Kontakt lægen igen, det er ikke nok med en tlf.kons

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 17:40

Jeg synes også, at din mor skal INSISTERE på en tid hos lægen, Det er IKKE godt nok med en snak over telefonen. Og det haster, for lægen går jo nok på juleferie fra fredag af.

Det lyder som et voldsomt hekseskud. Det kan være iskiasnerven, discusprolaps eller det kan være en blodprop.
Det eneste, I muligvis kan klare selv er hekseskud, der netop er krampe i muskulaturen i ryggen og lænd. Krampen KAN brede sig ned i benet også.
Behandlingen af akut hekseskud kan være varme og så stærk smertestillende medicin som I nu har. Det er vigtigt at få smerterne væk for at bryde krampen.

Jeg har selv fået hekseskud i dag, og jeg tror egentlig, at det er meget almindeligt her i december. Jeg har haft det før, med års mellemrum. Så nu ved jeg, at så snart jeg mærker den mindste smule forvarsel, så tager jeg et par piller for at undgå, at musklerne kramper helt. For mig handler det også om, at jeg har sjusket lidt med at lave ryggymnastik den sidste måneds tid. Og samtidig båret forkert og for meget i forbindelse med daglige indkøb.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-12-05 17:46

vil lige Blande mig lidt...et hekseskud, altså pludseligt opståede smerter kan bestemt forværres med varme..

Hvis man føler der er noget i klemme, noget der er hævet, så vil en pose IS gør underværker i løbet af rimelig kort tid

Hvor varmen vil gøre det modsatte...

dels erfaringer, og dels fra min kiropraktor

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 18:07

Det hele er afhængigt af, om skaden er sket pludselig eller kommet snigende.

Er det det sidste, kan det betale sig at varme en eventuelt opspændt muskel op - er det det første, kan det betale sig at køle en skadet muskel ned, for at begrænse hævelse og lindre smerter... Intet er sort/hvidt

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-05 18:21

Hun skal til læge !!!!!!!!!! Det kan være alvorligt selvom man ikke lige synes det !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-12-05 20:27

Nordstedt1> iskias er ikke ens for alle! Jeg har det selv ind imellem og i flere forskellige områder - men egentlig er det fløjtende ligegyldigt hvad vi tror herinde, man skal til læge for at få stillet en diagnose, derefter kan man så agere, ud fra denne diagnose.

Martinussen> De fleste læge har en 'akuttid' det er gerne en 1-1½ time omkring middagstid, hvor man kan møde op, uden at have fået en fast tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 21:05

---Min læge har da ikke nogen "akuttid". På den tid, du nævner har han frokostpause, klinikken er lukket, og han er tit på akutte sygebesøg....

Det er da bedre at ringe igen i morgen tidlig i lægens telefontid og insistere på en akut undersøgelse senere på dagen.

Netop fordi det er lige op til juleferien, så kan han ikke afvise en patient, der har smerter og anmoder om en undersøgelse.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-12-05 01:33

Birgitta> Jeg skrev ikke at alle læger har akuttid men at de fleste har det. da min læge, i sin tid indførte 'åben konsultation/akuttid' fra kl. 10:30 - 12:00, sagde jeg til hende at det synes jeg alle læger burde indføre. Svaret var at 'de fleste har det', hvilket jeg ikke vidste noget om.
Jeg ville selvfølgelig ikke skrive sådan, hvis det ikke havde noget på sig Birgitta, hvilken glæde skulle jeg have af det?

Spørgeren HAR haft forbindelse til lægen
Citat
Vi har ringet til lægen, og der var ikke rigtigt noget fornuftigt.

- Hvad der menes, er jeg ikke rigtig klar over men hvis der blot er tale om en telefonsamtale, er muligheden for at møde op i en evt. 'åben konsultation' tilstede - HVIS spørgerens læge har indført dette.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-05 03:00

Du har helt ret vil.du - selvfølgelig har de alment praktiserende læger akuttid - mærkeligt ord for åbningstid, de er bare holdt op med at skilte med åbningstiden og har vænnet os til at "planlægge" vores sygeperioder og bestille tid.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-05 03:23

Citat
Lægehjælp
Om dagen kan De få lægehjælp i lægens konsultation, ved telefonkonsultation eller ved sygebesøg. De bør så vidt muligt gå til læge i konsultationstiden. Sygebesøg skal om muligt aftales med lægen telefonisk mellem kl. 8.00 og 9.00 mandag til fredag. I telefonbogen eller hos lægen kan De få oplyst, hvornår lægen i øvrigt træffes. Uden for lægens sædvanlige arbejdstid kan De i tilfælde af akut sygdom kontakte vagtlægeordningen i amtet.

Taget herfra http://www.sundhedsinformation.dk/readarticle.asp?articleid=691

//bentjuul

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-05 13:55

Dit link virker ikke, bentjuul.

Men uanset hvad, så håber jeg ikke, at martinussen slæber sin smertefulde mor hen til lægens konsultation uden at sikre sig, at lige netop DEN konsultation har åbent på lige netop DET tidspunkt..