/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indeholdt personfradrag
Fra : kathy
Vist : 2315 gange
200 point
Dato : 21-12-05 13:23

Dette er en del af et større sammenhæng, hvor en kommune har omdøbt INDBETALT A-skat til B-skat under påskud af at lønnen var for lav til A-beskatning. Formålet fra kommunens side er, at de på denne måde kan bruge personfradraget til tvungen gældsafvikling. For at gøre sagen rigtig beskidt, har kommunen, fordi jeg har indeholdt og angivet lønnen som A-skat, bogført de indbetalte skattekroner som MANGLENDE B-skat!
Da det er mig, der udbetaler lønnen, og for at undgå flere uretfærdigheder, spurgte jeg Told & Skat om, hvordan jeg skulle indberette B-skat - Det viser sig, at der ikke er en beløbsgrænse, der skiller A og B beskatning, og at bare skulle blive ved med at angive, som jeg plejer..
Her er mit spørgsmål:
Er der, når en person skylder det offentlige ( og p.g.a. en indtjening under bistandsniveau ikke magter en afdragsordning) en beløbsgrænse for hvornår personfradraget må inddrages.
Jeg har brug for et svar med dokumentation. Eller en link til en uvildig instans, der kan hjælpe - for det her er noget rod.
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 21-12-05 13:40

Jeg kender ikke meget til lovgivningen omkring offentlig gæld, men det der lyder mystisk.
Jeg ville bede kommunen om at angive hjemmel (lovgrundlag) for at ændre på skatteansættelsen og samtidig bede om ankevejledning.

Nu er skatteligningen jo ikke længere i kommunerne, men er samlet i SKAT så det er nok i sidste ende dem der kommer til at bestemme nu.

Jeg vil gætte på, at der er tale om en kreativ måde, at omgå reglerne for det offentliges ret til indeholdelse i løn, der nok her er for lav til at noget kan tilbageholdes.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 21-12-05 14:20

Du har ret i at det er kreativt, men det er også umoralsk, idet der ikke modtages ydelser af nogen art.
Du siger at lønnen NOK er for lav - findes der ikke nogle klare regler for et minimums beløb en person har ret til at beholde af egen løn. Der er ikke forsøgerforpligtelser.
Han har iøvrigt spurgt om, hvorfor personfradraget er inddraget, hvortil der blev svaret, at ellers ville de jo aldrig få deres penge.
Jeg har ikke ret til at stille spørgsmål til kommunen, medmindre jeg har en fuldmagt - hvilket jeg jo nok kunne få, men det forpligter også. Hvis jeg skal involvere mig, går jeg ikke ind i noget som helst uden relevant viden. Jeg har brug for at vide noget om satser eller anvendte eksempler eller andet, der kan vise, at dette ikke vil blive en kamp der er tabt på forhånd.
Findes der eventuelt en rådgivning for folk, der er kommet i klemme i systemet.
Men du har da ret i, at det må være kommunens pligt at (skriftligt) dokumentere deres ret til at indrage personfradraget. Og måske vil en anmodning om en ankevejledning ændre lidt på kreativteten.
Jeg vil gerne holde spørgsmålet åbent i håb om lidt flere oplysninger - ellers får du point for ankevejledningen

mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-12-05 17:10

Det lyder nu godt nok også utroligt, at forvaltningen skulle fjerne et personfradrag. Personfradraget er jo en del af den måde man beregner kildeskat og vil blive reguleret ved årsopgørelsen hvis det er for stort eller for lille og det er sikkert det som man forsøger, at misbruge idet skattegæld skal modregnes i overskydende skat.

Egentlig er den slags metoder en god måde til at få folk til, at undlade, at arbejde og sagen burde da få følger for den pågældende kommune, men der findes desværre tusindvis af tilsvarende eksempler hvor kommunerne gradbøjer lovgivningen.

Der findes foreninger der hjælper i den slags sager, desværre ikke i alle egne af landet bor, men der er så gratis advokathjælp for det der lyder urimeligt.

Her er lidt om emnet:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/644.html

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-12-05 19:28

Du kan ikke betale dig selv løn.
Hvis du er selvstændig og ikke har virksomheden som et selskab, skal du betale skat af overskudet. Du kan derfor ikke betale A-skat.
Kontakt en revisor og få den rådgivning, som du har brug for. Det du har gang i er ikke korrekt, så lad være med at bruge energi på at kæmpe med systemet på noget du allerede har tabt.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 21-12-05 23:24

De kunne lyde som om kommunen modregner den indbetalte skat i gammel skattegæld.
Det har været sådan at hvis man er selvstændig og betaler B skat, men har gammel gæld, så bliver indbetalingerne trukket fra den gamle gæld først. Det vil sige at hvis man ikke indbetaler mere i skat en nøjagtig det som skulle i indeværende år, kommer man aldrig ud af skattegælden. Du er nødt til at indbetale så meget at der hele tiden er noget til afdrag og noget til ny skat. Samtigig løber der renter på den gamle gælde, så set fra din side er det en fordel at få den væk først. Renter på skat er ikke fradragsberettiget.

Sådan har det været, tror det stadig er det samme.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 22-12-05 11:10

Først:
Nu er det ikke mig, der skylder kommunen. Jeg får tilsendt 10 girokort og så går det hele op i en højere enhed sammen med årsregnskabet.
Jeg har en lille virksomhed, hvor jeg har en enkelt deltidsansat, som af ATP er sat til 0,7 ansat.
Jeg betaler ATP og AES og Finansieringsbidrag. Jeg indeholder A-skat og indberetter til MIA og alt det der. Jeg gør det korrekt og uden fusk - jeg har endda en erhvervsforsikring. Alt det papirarbejde hører nu engang til, og jeg har til dato fået godkendt mine regnskaber uden brug af revisor.
Det, jeg bad om var hjælp til var at løse en urimelig situation for et rart menneske.
Nu er jeg blevet olm!!!
Tak til BjarneD for konstruktiv vejledning.

Godkendelse af svar
Fra : kathy

Dato : 22-12-05 11:16

Tak for svaret BjarneD.
og tak for efterfølgende link
mvh
kathy

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-05 11:20

Selv tak og held og lykke med, at få tingene på plads for din uheldige ansatte.

Glædelig Jul til alle.
Bjarne