/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl i boot.ini-fil ?
Fra : Denpete
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 12-11-02 09:53

Jeg har flyttet dette spørgsmål fra kategorien "Bundkort", da jeg blev 'informeret' om, at det ikke var stedet/årsagen, men at det var et Window-problem. Så derfor:

Ved opstart at min PC får jeg som et af de første screens en meddelelse:
'Ugyldig boot.ini-fil
Starter fra C:\iwndows'

Derefter starter maskinen op - ganske vist uden (?) problemer.
Men hvorfor får jeg denne meddelelse?
Og hvad kan jeg gøre for at rette denne fejlmeddelelse?
Og er det en reel fejl?

Ved gennemsyn af min boot.ini-fil ser den således ud - direkte kopieret:

{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1030{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0 Times New Roman;}{\f1\fswiss\fcharset0 Arial;}}
{\*\generator Msftedit 5.41.15.1503;}\viewkind4\uc1\pard\sb100\sa100\f0\fs24 [boot loader]\line timeout=3\line default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS\line [operating systems]\line multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS="Microsoft Windows XP home " /fastdetect\f1\fs20\par
}

Er der noget her der giver fejlen og evt. hvad skal rettes?

Vh.
Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-11-02 09:55

Tillæg:

Som information: Jeg bruger Win XP-Home

vh.
Denpete

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-11-02 10:44

du skal åbne filen boot.ini med noteblok
det er fordi du har gemt den som ansi tekst du skal gemme den som unicode ( det er der der står kodning )
den skal se sådan her ud:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP home " /fastdetect

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-11-02 10:48

Hej technet...

ok, men hvad med alt det andet der står før din [boot loader] ?

Denpete

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-11-02 10:52

du kan også åbne den ved at gå i dos Kommandoprompt og når du er der
skriver du cd\ enter

nu står du på c:

nu skriver du ; edit boot.ini enter

nu kan du rette den

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-11-02 10:56

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP home " /fastdetect

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-11-02 11:02

Du må undskylde, hvis jeg spørger lidt dumt, men skal den gamle boot.ini-fil slettes og erstattes af:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP home " /fastdetect

således at boot.ini-filen kun omfatter hvad du angiver?

På forhånd tak
Denpete

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-11-02 11:04

for at gøre det så nemt for dig
så hent denne http://www.determination.0catch.com/bootini.exe

åbn den og klik på unzip

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-02 11:07

JA den skal væk for den virker ikke

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 12-11-02 11:16

Tak for svaret technet.
Nu virker alt som det skal:
Efter reboot ingen fejlmeddelelser.

Tak igen og for din tålmodighed....

VH.
Denpete

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-11-02 11:22

okey ingen årsag men jeg går ud fra at du er en spiller på din pcér og der kan jeg ikke være med

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-11-02 13:08

Næh, egentlig ikke. Primært brugt til homeoffice-agtige opgaver, musik, film, webcamchat m.v. Kun meget lidt spilleri....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 12:37

Hvorfor i alverden har du gemt den i RTF format? Det skal være ren
tekst. Sådan her:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
home" /fastdetect

Bemærk at de to sidste linier skal skrives som en linie.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Tue, 12 Nov 2002 08:52:55 GMT, "Denpete" <Denpete.news@kandu.dk>
wrote:

>Ved gennemsyn af min boot.ini-fil ser den således ud - direkte kopieret:
>
>{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1030{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0
>Times New Roman;}{\f1\fswiss\fcharset0 Arial;}}
>{\*\generator Msftedit
>5.41.15.1503;}\viewkind4\uc1\pard\sb100\sa100\f0\fs24 [boot loader]\line
>timeout=3\line default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS\line
>[operating systems]\line
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS="Microsoft Windows XP home
>" /fastdetect\f1\fs20\par
>}