/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Installation af alarm
Fra : simor
Vist : 1267 gange
300 point
Dato : 20-12-05 22:46

Jeg har købt en bilalarm fra THOR, som jo ikke er verdens dyreste, men den volder mig nogle problemer. Jeg har uploaded billeder af installationsdiagrammet og af relæet, som kan ses her:
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=40863

Jeg kan ikke se hvorledes relæet skal kobles sammen med ledningsnettet, udover at den gule ledning skal sidde på hovedenheden.

Prøv at se, om I kan forstå det, eller om I har forslag til hvordan det skal kobles sammen.

Hilsen Simor

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 21-12-05 01:50

Såen her læser jeg diagrammet...
Når du sender strøm ud i den gule ledning så slår relæet til og du kan starte bilen..
Når der ikke er strøm på relæet så kan du ikke starte den...
kort sagt.. en startspærre...
Den gule ledning skal på den gule ledning på relæet.. Den hvide fra relæet skal til stel... Den ene grønne ledning på relæet (ligemeget hvilken) skal monteres på "hight coil breaker".. Den sidste grønne skal monteres på den side af hight coil breaker som du klippede..
Jeg ved desværre ikke hvad en hight coil breaker er og hvad det betyder på dansk
Håber du forstår hvad jeg mener og at det kan hjælpe dig lidt på vej?
->Brommi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 09:50

ehm.... jeg kan ikke lige se ledningsnettet eller relæet, kun en bil

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 21-12-05 15:51

Norsted1 prøv at kigge i venstre side, der er nogle små bileder der finder du det
Mvh o_k

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 16:19

Efter at have nærlæst linket kan jeg sige følgende:

Det er +ledningen til tændspolen de refererer til. Fra strømfordeleren går der fire ledninger til tændrørerne, den 5. går over til tændspolen eller den elektroniske ledning, der skal du finde den strømførende ledning, da det er den de snakker om. + ledningen kommer der strøm på når du sætter tænding på bilen, derfor skal den kører med indover din alarm, det er der dit relæ kommer ind i billedet. Den skal simpelthen kobles indover din tændingsnøgle, som bliver switchet onn/off af dit alarmrelæ...

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 21-12-05 16:46

Har lige lavet en lille tegning i paint som viser hvordan det skal monteres
http://www.kennetk.dk/kandu/simor.JPG
Jeg er ret sikker på at det er såen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 17:10

Brommi.... præcis som jeg beskrev det, , flot tegnet

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-12-05 20:56

Jeg prøvede i går ved 23tiden at sende nedenstående, men som så ofte før, var der "ged" i kandu. du kan muligvis bruge det som suplement:

Forstår jeg det ret, så har du styr på hovedenheden (mu).

Har du fundet ud af hvor på mu den gule skal monteres?

Hvis ja, sætter du den pink til + og hører om relæet klikker.

Hvis ja igen, afmonterer du tændspolens plus og sætter den ene grønne på dér. Den anden grønne sætter du sammen med den pink til den ledning du fjernede fra tændspolen.

Hvis nej bare et af spørgsmålene, så er jeg lige så klog som dig.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 21-12-05 23:42

paint er et af windows´s mest undervuderede programmer altid ved hånden og nemt at bruge.. hehe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-05 07:58

Brommi, det har du nok ret i, jeg har faktisk aldrig prøvet det

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-12-05 08:04

Så er det da på tide! ved godt det ikke hører til dette spørgsmål.. men mon ikke spørgeren overlever
Synes du skal tage en kigger på .NET paint, det kan rigtig mange af de samme ting som photoshop kan. Det er udviklet i samarbejde med microsoft og et universitet i usa
http://www.eecs.wsu.edu/paint.net/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-05 09:08

Så nu er den lagt ind i foretrukne, så kan det jo være jeg for kikket på det, det var jo smart nok at du kunne tegne, så.....

Kommentar
Fra : simor

Dato : 22-12-05 12:33

att. hjkofoed: Ja, jeg ved den gule fra relæet skal forbindes med den gule fra Main Unit. Jeg har desværre ikke min bil hjemme i øjeblikket, da den er ved at blive gjort klar til syn, men vil kigge på det når den kommer hjem.

att. Brommi: Tak for den fine tegning, når bilen kommer fra værksted, vil også forsøge denne sammenkobling - det ser ikke helt tosset ud. Og jeg skal nok overleve at I udveksler lidt Paint-erfaringer - jeg kan også lære noget om dét

Kommentar
Fra : simor

Dato : 22-12-05 17:43

Nu vi er i gang, er der så nogen, der kan fortælle mig, hvor den hvide ledning fra Main Unit skal forbindes - der star ACC. Plejer dette ikke at betyde accumulator, og er dette ikke batteriet??

Desuden er der en sort/rød ledning fra Main Unit, som skal kobles til "truck line" - og er der nogen der ved hvad det kan være?

Se evt billededet fra første link...

Kommentar
Fra : johannes2

Dato : 22-12-05 18:35

trusk line = bagage rum, ACC= tændings lås der hvor nøgle posison er når mortor kør

Kommentar
Fra : surfboard837

Dato : 05-01-06 07:38

hvis jeg var dig ville jeg bare få et bil værksted til at gøre det de er jo professionelle