/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor og hvordan holder du jul og nytår?
Fra : Camillasmoster
Vist : 606 gange
200 point
Dato : 20-12-05 22:06

Så er det ud af starthullerne!

Gad vide om der er nogle, der skiller sig ud fra mængden?

Hanne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-05 22:09

Alene med fruen.
Alle ungerne og børnebørn er taget til Malaysia, det bliver dejligt fredeligt.
Vi holdt familiejul i fredags, så julegaverne blev ikke sparet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-12-05 22:14

Øv, ja det må have været en streg i regningen, hva, hi hi.

Som enhver anden dansker, spørger jeg: "hvad skal I have at spise?"

Har I f.eks. traditioner?

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-12-05 22:18

Holder jul med kæreste, forældre, 2 børn, sviger + barnebarn den 23 - så har de resterende 3 hold bedsteforældre frit valg til kampen om den 24
Hvor jeg vil sidde og flette fingre og hygge og lave lige det vi gider

Lyder som ren egoisme, men da jeg blev skilt for 6 år siden, var det faktisk et ønske fra mine børn ( i dag 19 og 25 år) der var kede af selv at vælge, hvor de skulle være juleaften.

Glædelig jul - Knus Ripley

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-12-05 22:19

Jul med min mand, mine forældre, 2 af søstrene, 1 svoger, 2 voksne nevøer samt en veninde til én af søstrene, som ikke har familie at være sammen med. Jeg laver som altid ris a la manden, for den er jeg bedst til. Vi skal have økologisk gås + 1 and, hjemmelavet rødkål, sukkerbrunede kartofler, raspbrunede kartofler, den skønneste sauce, rosenkålspuré og hjemmelavet gelé. DET er guf!!! Alle spiser til de er ved at segne, - sådan SKAL det være!
Efter ris a la mande vasker nogle af os op efter maden mens de yngste går ned og begynder at tænde juletræ og lave kaffe. Så er der salmer og dans omkring træet, og til slut gaver. Alle de voksne giver ikke hinanden gave, men vi har hver især købt 1 rigtig god gave til 400 kr, og så spiller vi billedlotteri om alle "fællesgaverne". Det er altid sjovt. Imens er der kaffe og knas og en rigtig god årgangsportvin.
Nytårs aften foregår herhjemme hos os, så vores hund er i trygge rammer. Min nære veninde kommer på besøg og vi skal smovse os i kogt hummer og champagne og fois gras med salat hele aftenen. Og super vine forstås! Stille og hyggeligt, - ikke noget stort tamtam.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-12-05 22:22

Og jo, vi klunser om opvasken, spiser rædsom ris a'lamande om en gave, synger første vers af mange julesange og måske "Lille Peter edderkop" hvis det er barnebarnets valg - hendes mor valgte "Skorstensfejren gik en tur" da hun var 2 år - den er laaaang

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-05 22:29

Julemaden er som sagt spist, så den står nok på engelsk bøf, fransk vin, irsk whisky,
brasiliansk kaffe, dansk kringle, tysk tv og til sidst "dynelarsens" gåsedun

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-12-05 22:31

Og 2 juledag mødes hele familien: Jeg har 4 søstre og 1 bror, så vi bliver mange med ægtefæller, forældre, børnebørn og oldebarn. 22 når de allernærmeste er samlet.
Vi medbringer hver lækker juleret, som vi hver især er bedst til at lave. Vi plejer at slutte af med en god film, som er blevet købt eller lejet til lejligheden.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-12-05 22:35

Det lyder drøn hyggeligt!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-12-05 22:52

Det er det også, - jeg har en dejlig familie, men jeg kan næsten gå i selvsving af social overstimulering bare ved tanken om at der sker så meget! Jeg er ikke meget for de store selskaber, - heller ikke når det er familien. Min familie er som en italiensk Fellini-film! Overvejer at droppe 2. juledags fokosten men nænner ikke at skuffe familien. Men hold op hvor kunne jeg godt bruge 1. og 2. juledag til bare at flade ud og lave ingenting andet end at gå ture med hunden, se gode film i flimmeren og tænde op i brændeovnen. Og måske er man så heldig at man vinder en julegave, man kan hygge sig med i juledagene!
Jeg har vundet mandelgaven 2 gange på mit arbejde i denne måned....vi får ris a la mande med mandelgave HVER dag i december! Så jeg føler mig som en rigtig heldig lille julegris!!!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-12-05 22:54

Lige bortset fra at dagens mandelgave var et sæt cykellygter: En for- og en baglygte
Men det er selvfølgelig bedre end slet ikke at vinde!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-12-05 23:40

Ja, jeg ville da være træt af at få to for- eller baglygter..........

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-12-05 00:02

Hejsa..

Vi holder jul hjemme, med min kone og datter og vores lille søn fra i fredags og selvfølgelig svigermor..

og vi skal have flæskesteg og and, brune kartofler og hvide kartofler og brun sovs, rødkål og så videre.. og senere ris alamande..

hygge og glædelig jul
Melander

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-12-05 00:06

Davs

Hér står den på sammenskudsgilde - Jeg inviterer hvert år en veninde og hendes mor fordi de ikke har andre at holde julen med og selvfølgelig fordi jeg holder af dem, mine søde naboer - et italiensk par som til daglig driver en restaurant og som heller ikke har anden familiekontakt, min mor, papfar, mand, far og hans kone og deres 2 skønne piger (mine halvsøskende) kommer også, så der bliver fest i det lille hus. Jeg laver steg , mor laver ris a la mande, min far kommer med anden og naboen med konfekt.... så der bliver rigeligt at indtage denne aften. Vi deler ikke personlige gaver ud (kun til børnene) , men kommer alle med masser små pakkegaver som vi spiller (slås) om og hunden får også et dejligt stort kødben indpakket under mit alternative juletræ, en stor overpyntet troldhassel (min hund ville æde et juletræ)
Hér er traditionerne ikke så faste - jeg har før haft andre end kun familie til juleaften og det plejer at være rigtig hyggeligt. Juleaften er jo bare én aften ud af alle årets aftener, så det er ikke så vigtigt for mig at overæde, få store gaver eller overholde faste familietraditioner - det vigtigste for mig er at være sammen med nogen jeg holder af.

Glædelig jul til dig og dine.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-05 00:10

Citat
Gad vide om der er nogle, der skiller sig ud fra mængden?

Hvilken mængde??

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-12-05 09:24

Det bliver den gode gamle jul hjemme hos mor, vi bliver 5 personer om 2 ænder og en flæskesteg, samt alt det nødvendige tilbehør. 3 mandler i risalmanden (fordi vi er så hamrende dårlige tabere, eller fordi min mor tror vi er det), så der er dømt stopfuld mave som sædvanlig :) Efter det skifter vi over til gave regnen, som nok skal give en fin høst i år (fladskærm til mig, hehe). Så kommer juleslikket på bordet, så vi kan æde os lidt federe i det, mens vi hygger, måske med en julefilm (hvis der kommer nogen på dr eller tv2, der er de eneste kanaler de kan tage :/ man burde have overvejet at give dem en digital box)

2 juledag bliver det så juletamtam sammen med resten af familien

Jeg kan snart ikke vente længere.

Jesper 29 år ;)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 11:06

Vi starter dagen med at køre 250 km til Nordsjælland, hvor vi spenderer et par eftermiddagstimer hos mine svigerforældre - inklusive gavebytning, kaffe og hjemmebag.
Derefter tager vi til mine forældre og holder juleaften med andesteg, nakkesteg, kartofler, sovs og hele molevitten.
Vi har en vidunderlig tradition - vi danser IKKE om juletræet - den tradition er jeg helt vild med. Tilgengæld æder vi os tykke og fede og alt for overmætte i julesnold (I den helt rigtige kombination) samtidig med, at vi pakker julegaver ud.
Senere spiller vi pakkespil, hvor vi slås om at få den bedst indpakkede gave, der som regel indeholder noget ganske overraskende.
Som regel pakker vi vores pakkenelliker og nyerhvervede sager og kører de 250 km tilbage igen omkring ved 23 tiden. Når vi så kommer hjem ved to tiden om natten, sætter vi os ofte i stuen, tænder brændeovnen og fjernsynet og slapper lidt af inden vi hopper til køjs - og sover rigtig længe!
Og så er der ikke mere jul i år til os - og det passer mig ganske glimragende

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-05 12:27

ans - jeg tænker på den danske juletradition mit der ganze schweinerei

Der er nogle, der laver andre traditioner - måske ikke holder decideret jul o.s.v.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 21-12-05 14:54

Nånå, så må jeg jo skille mig ud:
Jeg skal være sammen med Silke juleaften. Ingen andre. Og det er såmænd ikke første gang. Faktisk har jeg været alene med min hund de sidste tjah...10 år mindst. Jeg har en hjerneskade, og jeg kan simpelthen ikke klare at være selskabelig om aftenen. Og det gælder alle aftner, uanset om det er jul eller ej.

Men om formiddagen kommer min datter og svigersøn med deres 3 små børn. Så skal vi have lagkage og julebag. For min datter har fødselsdag juleaften. Når vi så har hygget os i et par timer, så tager de hjem og holder middagshvil inden de kører ned og holder juleaften hos min ex-mand.
Når de er taget af sted, så rydder jeg lidt op, og så sætter jeg flæskestegen i ovnen, så den kan stå og simre og dufte hele eftermiddagen. Midt på eftermiddagen går jeg en lang tur med en veninde, hendes søn og deres to hunde, -Silkes gode veninder.
Når vi så kommer hjem, så dufter hele hytten af flæskesteg, hjemmebag, gran og meget mere, og jeg begynder så småt at gøre tilbehøret klar, -hvide og brune kartofler, rødkål, hjemmelavede rødbeder og stikkelsbærgele fra i sommer. --Hvis jeg får tid, så kikker jeg lige ind på kandu for at se om der er noget nyt.
Om aftenen hygger jeg mig med julebag og konfekt mens jeg ser en god film. Risalamanden gemmer jeg til 1. juledag. Dér synes jeg, den smager bedre.

Jeg HAR prøvet at holde juleaftner med småbørn, store børn, bedsteforældre, søskende, venner o.s.v. Jeg HAR danset om juletræet, sunget sange, -lavet honninkagehus til mandelgave, været ved at drukne i gavepapir, haft nåle og stearinpletter over det hele flere måneder efter jul. Vi har haft tonsvis af traditioner. Så jeg er ikke gået glip af noget.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 15:12

Helt ærligt Birgitta - så synes jeg, det lyder som en dejlig jul!

Jeg håber, den bliver så skøn, som du beskriver!

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 15:28

Den bliver OK. Ikke mit livs højdepunkt, men bestemt en hyggelig aften, hvor det er tilladt at blæse på kalorierne.
---Nytårsaften er næsten endnu bedre, -eller især nytårsmorgen hvor alle sover, når jeg går morgentur med Silke. Og jeg Nyyyder, at jeg ikke skal bruge hele dagen til at komme mig ovenpå en sen, våd aften..

Men tillykke til Melander med den lille ny søn.
Om få år vil han brokke sig over, at han har fødselsdag så tæt på jul -Min datter har vist aldrig rigtig tilgivet mig at hun er født juleaften.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-05 16:51

Birgitta - jeg holder med din datter du kunne da godt have knebet lidt sammen - ja, eller også kunne du have knebet endnu mere sammen tidligere/senere på året

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 16:59

Hun var altså først bestilt til at komme Nytårsaften!!! Men så længe ville hun bare ikke vente. Hun blev selvfølgelig født på dr. Juhl's Fødeklinik!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-05 17:23

Synes du, nytårsaften er bedre?

Camilla fødte sidste onsdag den 14. december - 3 uger for tidligt - se dét er en unge, der har tidsfornemmelse

Et bettepus på 48 cm og 2775 gram med mørkt hår - hun er SÅ søjjj!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 19:44

Tillykke med camillabarnet!! SÅ må vi håbe, at der kommer orden i hormonerne igen..

Min søde datter syntes da, at det var helt fedt, da hun fyldte 18 -at sende familien ud af huset nytårsaften og holde gilde selv for vennerne! Men det er ikke sikkert, at hendes familie ville have syntes, at det var SÅ skægt, hvis det skulle være sådan hvert år.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-05 22:14

Birgitta - Taaak - jo deeeet....

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 22-12-05 01:18

Vil da også gerne høre, hvordan DIN jul og nytår er Camillasmoster???????

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 22-12-05 01:21

Jeg skal have den pukkelryggede familie til risengrød og pakke-leg den 23.12 (15-18 personer). Og selvfølgelig slik, småkager, appelsiner og hvad-ved-jeg *GGGG*

Selve den 24. skal vi bare have HELT alm. jule-mad: And, flæskesteg, medister, rådkøl, brune og hvide kartofler osv....

Sammen med mine 3 børn og min kæreste

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 22-12-05 01:22

UUUUUUUUUUPS - rådkøl = rødkål *GGGGGGGGGGG*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-12-05 04:54

Det er ellers et godt ord

supersine669 - jeg holder juleaften med en god veninde(som også hedder Hanne), som trænger til lidt tam-tam- forandring. Vi er meget enige om, at det der med at sidde juleaften og hykle, at man er en lykkelig familie, gider vi ikke...

Og bettepus kan jo ikke sige, at hun vil have sin grandmoster med

Næj do...

Juleaften - nu med waldorfsalat.

Vi skal have and, gris de gris, rådkøl, hvide, brune og franske kartofler, min mors ris á la mande udsat for mig med kirsebærsauce, rødvin og vand, mandelgave (som to andre veninder har købt for os - så har jeg købt til dem). Hjemmebagte ccokies, havregrynskugler og velvalgte lækkerier fra supermarkedet.

Jeg får hele tiden waldorfsalat ind på tuneren, så det skal vi også have, måååms.

Hanne har en mannequin, som vi låner armene fra - så danser vi om juletræet og synger vort hjemlands "vemodige" julesange/salmer, går en tur og snuser byens stemninger ind, pakker gaverne ud, så det står om ørerne på os (papiret små smides over skulderen).

Juledag tager jeg med mine forældre til min moster, onkel, kusine og fætter laaangt ude vestpå, og kommer hjem tredie juledag. Her banker vi hinanden i pakkespil og smovser i bl.a. onkels hjemmestegte fiskefilét'er (som kun en fisker kan stege dem...)

Nytårsaften er vi ikke heelt nået til endnu...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-06 13:37

Der er heldigvis længe til jeg ska' holde &

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-01-06 15:08

Ja, jeg synes nu også, at det er dejligt at komme i gang med et nyt år med masser af kreativitet!

For mig er januar ikke mørk og lang, som de fleste synes. Men jeg er jo altid på tværs

Nå, men mon ikke jeg skulle overveje at lukke spørgsmålet.....

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-01-06 15:09

Tak for svaret Birgitta.

Du skal sq have en nytårsagave fra mig!

Knuz
Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 15:21

Tak for accepten af mit svar.. Se en sjov besked jeg fik fra kandu i den anledning..

Kode
Kære Birgitta, Tillykke.
"DATA($$fromaka$$)" har accepteret din besvarelse af spørgsmålet:
"Hvor og hvordan holder du jul og nytår?" i kategorien "Smalltalk",
og du har fået tilskrevet 200 point.

Og jeg kanikke rigtig huske, hvad jeg havde af points forinden, men kandu PLEJER altså ikke at skrive at jeg har fået tilskrevet points... Så måske kan jeg osse få points med den nye kandu?

Rigtig godt nytår til alle. Og VELKOMMEN til den herrlige hverdag igen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-06 15:40

Så skal man da være alm. bruger, hvis det er på den måde man får ledige point

Birgitta man kan hos alle "almindelige brugere" se hvor mange ledige point de har

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 16:54

Jada! Jeg kan godt se, hvor mange ledige points jeg har, -jeg har rigeligt, men jeg har jo ikke noget særligt at bruge dem til, så jeg har ikke check på om jeg havde 200 mindre i morges...

Øøh, - og jeg er heller ikke særlig økonomisk...

Men jeg vil da forsøge at holde øje med, næste gang jeg får accepteret et af mine svar, -om jeg skulle få ledige pionts.

For så kan jeg da kun anbefale alle at blive "normale"