/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Honning kager?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 9905 gange
304 point
Dato : 20-12-05 20:38

Hej..

Kan det lade sig gøre selv at lave honning kager, ligesom dem man køber? (Som tit er formet som hjerter med chokolade på)

Hvis ja, så vil jeg blive frygteligt glad hvis der var en der kunne finde en opskrift på det til mig, evt. en i selv har prøvet?

På forhånd tak..

Simon

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-05 20:40

Honningkagehjerter

Ingredienser
400 gr honning
200 gr margarine
2 æg
500 gr mel
2 tsk natron
2 spsk koldt vand
2 tsk kanel
2 tsk kardemomme
25 gr. finthakket syltet appelsinskal
Fremgangsmåde
Honning og margarine smeltes i en gryde, afkøles til den er lunken.
Æg, mel, krydderier og opløst natron røres i, dejen hviler til næste dag.
Ælt dejen igennem på bordet, rul den ud, ca. 4 mm tyk, og udstik hjerter.
Der bages ved jævn varme, 190 grader i 8-10 minutter.
Hjerterne glaseres med æggehvideglasur; 2 æggehvider, 2 tsk eddike + flormelis.
Der pyntes med krymmel eller nødder.
Når glasuren er stiv lægges hjerterne i kagedåse og bør først spises 8 dage efter, ellers når de ikke at blive bløde under den sprøde glasur.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-05 21:11

--næsten magen til min opskrift, hvor honningen dog er skiftet ud med sirup og brun farin. Det gør kagerne lidt mere bløde.

Men kagerne er IKKE!!! magen til dem man køber, der er mere "svampede". De hjemmelavede er nærmest som tykke, bløde kiks med chokoladeovertræk.
Jeg plejer at pensle dem med smeltet overtrækschokolade og derefter pynte dem med æggehvideglasuren, som jeg rører til "passende konsistens" og fylder i en plastic-pose. Så klipper jeg et lillebitte hul i det ene hjørne, og sprøjter glasuren ud.

--Faktisk har jeg lige bagt hjerter i dag... I morgen skal jeg pynte dem.

Husk at lave et hul foroven i hjerterne med et sugerør mens de er lune og bløde endnu. Så kan du sætte en rød sløjfe i. De er endnu flottere end dem man køber... Og de dufter bare helt vidunderligt!!!

Jeg tror, at dem man køber, er bagt i forme, ligesom honningkagebrød...

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 20-12-05 22:12

Hej..

Okay, men der må da findes en opskrift på de "rigtige" som er mere svampede som du siger

Men eller's tak for svarene jeg har fået indtil vidre..

Hvordan skal Sirupen og det brune farin blandes ? Hvor meget af hver ting?

Mvh Simon

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 20-12-05 22:12

Hej..

Okay, men der må da findes en opskrift på de "rigtige" som er mere svampede som du siger

Men eller's tak for svarene jeg har fået indtil vidre..

Hvordan skal Sirupen og det brune farin blandes ? Hvor meget af hver ting?

Mvh Simon

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 304 point
Dato : 21-12-05 13:58

Du får lige min opskrift i fuld længde:
HONNINGHJERTER:
150g (ca. 2 dl.) farin
250g (ca 2 dl) sirup (evt. halvt sirup halvt honning)
150 g margarine
1tsk. ingefær
3 tsk kanel
½ tsk nelliker
2 tsk Natron.
1 æg
500g hvedemel.
---Pynt: smeltet chokolade og glasur af: 1 æggehvide, ca. 1tsk. citronsaft og ca. 125 g flormelis.
Fremgangsmåde:
1)Farin, sirup og margarine smeltes i en STOR gryde. Afkøles lidt.
2) Krydderier og natron blandes i. Bruser en del, og dufter helt skønt!
3) Ægget røres lidt i en kop og tilsættes, sammen med melet. Dejen vil nu være nærmest meget tyktflydende. Hviler koldt en times tid eller evt. til næste dag.
4) Dejen udrulles til ca. ½ cm tykkelse og figurer skæres ud. Man kan evt. klippe skabeloner ud til honningkagehus eller store hjerter af bagepapir el. lign.
8) Bages i ca. 8 min. ved 180-200 grader. Hæver noget, men falder som regel sammen igen idet man tager dem ud af ovnen.
-------Før hjerterne er kølet af prikker man hul foroven med et sugerør. Så kan der bindes en sløjfe i til allersidst.
Hjerterne pensles efter afkøling med smeltet overtrækschokolade. Når chokoladen er stivnet kan man i ro og mag dekorere hjerterne med sukkerglasuren. Det er nemmest at påføre den med en plasticpose, hvor det aller-alleryderste af et hjørne er klippet af.
-----------------------------------------------------------
Simon, du kan også godt få en opskrift på den mere "svampede " honningkagedej, men den dej er så blød og næsten flydende, så det er nødvendigt med form under bagningen...

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 21-12-05 14:49

Jammen, det er lige meget for mig at jeg skal bruge forme.. Har lige været ude og kikke, sådan nogle har vi (Små nissemænd, hjerter, og juletrær :P )

For hvis den den "mere svampede honningkagedej" er tættere på dem man køber, vil jeg frygteligt gerne have den

Med venlig Hilsen Simon

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 14:57

Jamen, Simon. De forme, du har, -er det ikke "udstiksforme"? Altså sådan nogle forme, som man skærer dejen ud med? Det er da ikke forme, som dejen ligger i MENS den bliver bagt, er det?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-05 15:07

Du får lige den "svampede udgave":
BLØD HONNINGKAGE:
4 Æg (Hviderne piskes)
100 g Sukker,
1 Tsk. Ingefær,
1 Tsk. Nellike,
200-220 g Honning eller lys Sirup,
50 g Sukat eller Pomeransskal,
250 g Mel,
2 Tsk. Bagepulver.
Fremgangsmåde:
Æggeblommer og Sukker røres hvidt og tilsættes de stødte Krydderier. Mel og Bagepulver sigtes, og Honningen smeltes. Honningen tildryppes og Melet med Sukaten røres ind i Dejgen som tilsættes de stiftpiskede Hvider lige inden Bagningen. Bages i Form ca. trekvart Time.
____________________________________________________

Opskriften er fra min gamle "Nutidsmad og Husførelse" fra 1936. Det er opskrifter som min mor brugte, og som jeg selv bruger. Men den bløde honningkage har jeg ikke prøvet. Jeg er mere til figurer, -hjerter og huse...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-12-05 18:28

Her er en af de goe' gamle som vor mor(min) lavede honning kager ....Og de var gode kan jeg love dig...

75 gr smør/margarine
1 dl puddersukker (60g)
150 g honning
1 æg
50 g pomerans skal
1 tsk natron
1 tsk ingefær
1 tsk kardemomme
1/2 tsk nelliker
6 dl mel (300g)
1 1/2 dl kærnemælk

Varm smørret,sukker og honning bare til det kan røres.Rør det godt sammen.Tilsæt ægget .Bland krydderiene i melet og snit pomerans skallen som også blandes i melet.Dette blandes nu skiftevis i dejen sammen med kærnemælken
Dette hældes nu i de forme du vil bruge til formålet ..Bages ved 150 gr i 1 1/4 time ..
Kagerne bliver bedre af stå et par dage ...Du kan evt flække denm og lægge creme i eller bare overtrække med glasur/chokolade .
Tips....Varnm chokoladen og rør lidt fløde i da den så ikke bliver så sprød når du skal tygge i den..

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 21-12-05 21:31

Mange tak for opskrifterne..

Jeg tror jeg vil prøve at lave den første Birgitta skrev, fordi jeg ik har nogle forme :P

Godkendelse af svar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 21-12-05 21:31

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 21:48

Selv tak, og pøj pøj med resultatet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-05 14:11

--Held og lykke med projektet.. Jeg har brugt opskriften hvert år i ca. 30 år nu. Og den kan stadig mislykkes... -Blive for hård eller blød eller for lidt krydderier eller for meget natron. Eller jeg får rullet den for tykt eller for tyndt ud... -Bare det, at få lavet den rette konsistens på sukkerglasuren, det kan være svært nok. Hvis den er for tynd, så flyder stregerne sammen og den er ikke til at pynte med. Bliver den for tyk, så springer den af, når den er tørret...

Det er ikke noget nemt bagværk... Men de "mislykkede" resultater smager altså som regel også himmelsk...

Jeg sætter flueben forneden, så du kan spørge hvis du render ind i problemer...