/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan presentere jeg den ny anskaffene~
Fra : Bragesvej
Vist : 1003 gange
50 point
Dato : 20-12-05 19:26

Jeg vil købe en Jack russell mere (Tæve), jeg har en i forvejen, en Han som er 4 år gammel,

Jeg har hørt at man skal lade dem mødes på "Neutral" grund? hvad med kurv kan de dele, må foderskålene stå i nærheden af hinanden...m.m

Masser af råd er velkommene

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-05 20:05

Hej Bragesvej!
Jeg har altid haft 2 hunde, og de er altid blevet præsenteret for hinanden i min have, hvor jeg naturligvis har været klar til at gribe ind overfor den gamle hund, og det har ALDRIG givet problemer.
En normal voksen hund vil så godt som aldrig være aggresiv over for en hvalp.
En kurv skal jo ikke være større end at hunden lige kan ligge udstrakt i den, så lad dem få hver sin kurv.
Mine foderskåle har altid stået ved siden af hinanden uden problemer.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 20-12-05 20:09

Hej Bragesvej
Du kan nok ikke forvente at de kan dele kurv lige med det første, men på længere sigt vil de nok ligge og varme sig sammen, med hensyn til fodring er det en god ide at lære dem at spise i hvert sit hjørne for ikke at der skal opstå konflikter.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-05 20:21

Glemte lige:
Lad dem ikke være uden opsigt de første 14 dages tid

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-05 20:24

Glemte lige:
Lad dem ikke være uden opsigt de første 14 dages tid og ikke alene hjemme før hvalpen er udvokset.
Til den tid har tæven formodentlig overtaget kommandoen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 20-12-05 20:32

Hvis din hanhund opfører sig "normalt" overfor andre hunde, så vil han også være flink ved hvalpen. Faktisk er den "gamle" hund nogen gange for flink, og bliver tygget i hals og ører af den lille hvalp som jo er udstyret med sylespidse tænder. En god ide at være sammen med dem i starten, for at se hvordan det udvikler sig. Er hvalpen for voldsom må du gribe ind, en jack russell terrier er ikke altid de blideste overfor andre hunde.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 20-12-05 21:55

Som de andre også nævner så må de ikke være alene hjemme sammen det første stykke tid. Selvom den voksne er nok så flink overfor hvalpen når i er der, er det ikke nogen garanti for at han også er det når i er gået.
Det kan også være en god ide, når i er hjemme, at sætte en træplade op ml. f.eks. stue og et værelse hvor det kun er den voksne der kan komme over. På den måde kan han "trække sig tilbage" hvis hvalpen bliver for meget.
Fodring i hver sin ende af køkkenet, og det skal være overvåget!
Et sidste godt råd: Fjerne alt legetøj, bideben osv inden hvalpen kommer ind i huset. Det kan så komme frem igen senere når de 2 har vænnet sig til hinanden.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 20-12-05 23:01

Husk at man skal støtte den gamle hund overfor den nye, så han ikke føler sig tilsidesat.

Generelt skulle det ikke give nogen problemer at føre de to sammen. Det er jo en tæve - så hannens flok bliver udvidet (med noget godt), så hannen vil formodentlig synes, at det er alletiders. Men derfor kan man da godt tage nogle forholdsregler.

Vi havde samme sammenføring for 6 år siden. Vi havde en han og fik en tæve. Vi prøvede også at dele stuen op i to, for at han kunne have mulighed for at trække sig tilbage. Der gik nøjagtigt 5 minutter, så havde han lagt "hegnet" ned, og hvalpen stod og hylede på den anden side og ville ikke finde sig i at blive holdt uden for. Det var for synd. Siden har de altid været sammen uden problemer (undtagen ved løbetider).

Da hun kom ind ad døren 8 uger gammel, kom hun med 5 bjæf ad hanhunden, og siden har hun bestemt, hvad han skulle bestemme.

Jeg tror det er sværere at skulle føre to hunde af samme køn sammen.

Held og lykke

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 21-12-05 13:23

Hej Bragesvej.

Jeg har også erfaringer med to store hunde, som skulle flytte sammen:
Den ældste hund (ca. 3 år) var meget territorial og sagde også tit fra overfor den yngre hund (ca. 1½ år) (vores hund).
De måtte spise hver for sig, for den yngre hund kunne godt lide at udfordre ved at spise af den ældre hunds mad.
De havde hver deres kurv.
Når den ældre hund sagde fra overfor den yngre hund, var vi opmærksomme på, at den ældre hund "havde ret" og lod hende skælde den yngre hund ud.
På denne måde var vi opmærksomme på at hjemmet territorialt var den ældre hunds, og senere vænnede de sig begge til, at de ligeværdigt boede der.

Men jeg søgte lidt og fandt disse citater på én og samme hjemmeside:
Citat
Generelt vil jeg sige at mange af de problemer der opstår i forhold til at få en ny hvalp i huset er skabt af os, og opstår på grund af manglende forståelse for hundesprog og angst for at hvalpen skal komme til skade. Det er dog uhyre sjældent at en voksen hund skader en hvalp. Det er min overbevisning at hvis der er brug for hjælp, så er det den voksne hund der har brug for hjælp og støtte til at sige fra, og det kan være nødvendigt at tage hvalpen væk, da nogen hvalpe er meget energiske og vedholdende. Det der kan ske hvis man gør det omvendt, nemlig at hjælpe hvalpen, er at hvalpen ikke lære at den skal flytte sig når den voksne knurre eller viser tænder, og derfor bliver ved. Når de så er alene hjemme er der ikke nogen til at skælde den voksne hund ud og ingen til at redde hvalpen, og så er risikoen for at den bliver bidt stor da den ikke har lært hundesprog og derfor ikke flytter sig. Samtidig fratager man den muligheden for at lære sig gode manere og god omgangs tone i forhold til andre hunde, og det kan give den problemer i længden.

Citat
Skæld aldrig den voksne hund ud for at vise afstandsøgende signaler – f.eks. stirren, knurren og visen tænder, heller ikke selv om den måske tager fat i hvalpen og irettesætter den, hvis du gør det, gør du din voksne hund uret og fratager hvalpen fra at lære noget vigtigt nemlig at knurren betyder gå væk fra mig, det er ikke godt i længden.

Der står masser af andre gode råd i dette link, så du får det lige. Det er simpelthen en side med overskriften
"NÅR HUNDEN SKAL HAVE EN LILLEBROR":
http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/servicetildig/naarhundenskalhaveenlillebror.htm

Håber, det kan bruges!

I øvrigt står der på den side, jeg har linket til, at det er yderst sjældent, at en voksen hund skader en hvalp, men da vores hund var helt lille og skulle besøge den voksne hund (længe før de skulle flytte sammen), var vores hund så fræk og udfordrende, at hun blev bidt i kæben og fik en lang flænge i overmunden! (Men hun er også fræk - hun tror hun er Superwoman!)

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 21-12-05 13:24

Hej Bragesvej.

Jeg har også erfaringer med to store hunde, som skulle flytte sammen:
Den ældste hund (ca. 3 år) var meget territorial og sagde også tit fra overfor den yngre hund (ca. 1½ år) (vores hund).
De måtte spise hver for sig, for den yngre hund kunne godt lide at udfordre ved at spise af den ældre hunds mad.
De havde hver deres kurv.
Når den ældre hund sagde fra overfor den yngre hund, var vi opmærksomme på, at den ældre hund "havde ret" og lod hende skælde den yngre hund ud.
På denne måde var vi opmærksomme på at hjemmet territorialt var den ældre hunds, og senere vænnede de sig begge til, at de ligeværdigt boede der.

Men jeg søgte lidt og fandt disse citater på én og samme hjemmeside:
Citat
Generelt vil jeg sige at mange af de problemer der opstår i forhold til at få en ny hvalp i huset er skabt af os, og opstår på grund af manglende forståelse for hundesprog og angst for at hvalpen skal komme til skade. Det er dog uhyre sjældent at en voksen hund skader en hvalp. Det er min overbevisning at hvis der er brug for hjælp, så er det den voksne hund der har brug for hjælp og støtte til at sige fra, og det kan være nødvendigt at tage hvalpen væk, da nogen hvalpe er meget energiske og vedholdende. Det der kan ske hvis man gør det omvendt, nemlig at hjælpe hvalpen, er at hvalpen ikke lære at den skal flytte sig når den voksne knurre eller viser tænder, og derfor bliver ved. Når de så er alene hjemme er der ikke nogen til at skælde den voksne hund ud og ingen til at redde hvalpen, og så er risikoen for at den bliver bidt stor da den ikke har lært hundesprog og derfor ikke flytter sig. Samtidig fratager man den muligheden for at lære sig gode manere og god omgangs tone i forhold til andre hunde, og det kan give den problemer i længden.

Citat
Skæld aldrig den voksne hund ud for at vise afstandsøgende signaler – f.eks. stirren, knurren og visen tænder, heller ikke selv om den måske tager fat i hvalpen og irettesætter den, hvis du gør det, gør du din voksne hund uret og fratager hvalpen fra at lære noget vigtigt nemlig at knurren betyder gå væk fra mig, det er ikke godt i længden.

Der står masser af andre gode råd i dette link, så du får det lige. Det er simpelthen en side med overskriften
"NÅR HUNDEN SKAL HAVE EN LILLEBROR":
http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/servicetildig/naarhundenskalhaveenlillebror.htm

Håber, det kan bruges!

I øvrigt står der på den side, jeg har linket til, at det er yderst sjældent, at en voksen hund skader en hvalp, men da vores hund var helt lille og skulle besøge den voksne hund (længe før de skulle flytte sammen), var vores hund så fræk og udfordrende, at hun blev bidt i kæben og fik en lang flænge i overmunden! (Men hun er også fræk - hun tror hun er Superwoman!)

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 21-12-05 13:25

Okay, det var altså ikke meningen, at den kom to gange.... sorry

CamillaD

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-12-05 20:18

Okay, jeg mangler bare at vide, skal jeg bare vade ind med hvalpen i den nye hjem, eller skal det forgå på en anden måde?

Accepteret svar
Fra : CamillaD

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-05 21:16

Hej igen, Bragesvej.

Jeg ser din pointe! Du mangler stadigvæk svar på dit primære spørgsmål.

Jeg har altid hørt, at man bør lade dem mødes på neutral grund, men jeg søgte lidt igen og fandt følgende:

Citat
Når I kommer hjem med hvalpen, er det en god ide, at I lader de to hunde mødes på et neutralt sted, hvor de har god plads til at hilse på hinanden. Det er også ideelt, at hundene hilser på hinanden uden liner og al for megen utidig indblanding fra jer. Det giver hundene lejlighed til at vise og læse hindens kropssprog. Når hundene har hilst på hinanden, kan I gå sammen hjem.

Denne side handler decideret om at få hund nummer 2 (men godt nok om schæferhunde). Linket får du her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw21680.asp

Jeg fandt også denne gode side (handler dog også lidt om, OM man skal anskaffe sig hund nummer 2): http://loppetjansen.dk/article_info.php?articles_id=12
Citat
Når den nye hund skal hjem, er det bedst at hundene mødes på neutral grund først, så nummer et ikke føler den skal ind og forsvare sit territorium, og første møde dermed får en kedelig start.
Det optimale er naturligvis at man har muligheden for at besøge stedet hvor hvalpen er fra, og de hver i sær kan få nogle duftindtryk på forhånd. Men hvis det ikke er en mulighed, så sørg for at det er på neutral grund først, inden det nye familiemedlem træder ind i stuen.
Og hav endelig en kurv parat, så den fra starten af har sin egen plads.
Vær forberedt på at der går noget tid før den første hund har accepteret hund nummer to helt og holdent. Der kan sagtens være forbehold og reserverthed i starten, og det kan vare mellem 14 dage til fire måneder før de nærmest er uadskillelige.
Så benyt endelig den tid til at gå med dem hver for sig, - så får både den første hund nogle privilegier og nummer to bliver mere opmærksom på dig, og der er mulighed for at træne hjemkald m.m. undervejs på gåturen.

Derudover fandt jeg andre interessante ting, som man kan "tage med i posen", når man skal til at opdrage en lille ny hvalp, i et hjem, hvor der i forvejen bor en hund:

Citat
Hvis hund nr. 2 er en hvalp, skal ejeren bruge ekstra megen tid med den alene, så man undgår, at der opstår et tættere forhold mellem hundene indbyrdes end mellem hunde og ejer.
Den ny hund må ikke få lov til at opføre sig aggressivt over for den gamle, det kan evt. generaliseres til aggression over for andre hunde.

Jeg læste også, at det er vigtigt, at man stadigvæk træner "alene-hjemme-træning" med den lille hvalp, idet man ellers risikerer, at den ikke kan håndtere at være alene hjemme uden den store hund.

Disse ekstra ting, havde jeg da ikke selv overvejet, hvis ikke jeg havde læst det...

Med venlig hilsen CamillaD

PS. Prøver at lade være at sende indlægget to gange...

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-12-05 12:15

Tak for svaret CamillaD.

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 23-12-05 12:24

Hej Bragesvej.

Mange gange velbekomme.

Held og lykke med den lille ny og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen CamillaD