/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Nå en en hund gaber??
Fra : Bragesvej
Vist : 2000 gange
50 point
Dato : 20-12-05 15:56

Hvad er det så det betyder, udover den kan være træt, det har noget med adfær at gøre....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-05 16:00

Det betyder, at den har accepteret, at du er lederen, hvis altså det er dig den gaber til

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-12-05 16:01

Hvis en kat gaber, betyder det ihvertfald at den syntes din tilstedeværelse er dejlig.

At gabe hviser jo at man er træt og afslappet.
Det kan man kun være hvis man føler sig behageligt til mode.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-12-05 16:12

Jeg syntes bare jeg har hørt det er fordig det er et signal om at du har stillet for store krav til den, feks under træning.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 16:12

Det er rigtigt, at når en hund gaber har den accepteret dig som lederen - men nogle gange gaber de også i forventning eller begejstring.
En anden sjov adfærd at kigge på hos hunden er, når den smasker. Dette er også et tegn på underkastelse, men også et tegn på at den tænker sig om, tilpasser sig eller fortæller, at det, den oplever nu er udsædvanligt og ikke nødvendigvis trygt. Hvis du kigger på din hund, når du har fortalt den, at den skal ud at gå, vil du opleve at den smasker en del, hvis du lader vente på dig - så der også noget forventning i smask. Kig på din hund, det er virkeligt sjovt at observere. Og jo mere man kigger, jo bedre bliver man til at forstå sin hunds signaler, der er ekstremt varierede.

Vaxen

Accepteret svar
Fra : CamillaD

Modtaget 60 point
Dato : 20-12-05 16:23

Hej Bragesvej.

Jeg troede også som udgangspunkt, at det betyd ro, afslappethed og afdæmpethed. Jeg har også hørt, at hunde gaber for at dæmpe sig selv og hinanden, men søgte lige på nettet og fandt lidt supplerende viden:

Citat
Gaben er ikke en direkte hvalpe-adfærd, men kan iagttages på samme måde som smasken. Hvis du stiller et krav til din hund, og den gaber, kan du være sikker på, at hunden synes, at situationen er ubehagelig. Hvis du skælder din hund ud, og den så gaber eller smasker, skal straffen ophøre. Disse signaler betyder nemlig, at hunden ser dig som overlegen - evt. en trussel, og vil formilde dig.

Citat
Gaber hunde, kan det udover almindelig træthed være tegn på, at hunden er utryg, anspændt, spændt eller usikker.

Citat
Mange hunde gaber når du sætter dig ned til dem, når de ønsker at opnå opmærksomhed, eller for at dæmpe sig selv eller andre. Sæt navn på og beløn med godbid. En del hunde vil også gabe hvis de bliver strøget gentagne gange langs mundvigen og nedover halsen. Nogen har meget høje gabelyde og andre er mere stille.

Citat
Både gabet og slikket om munden er signaler hunde sender for at berolige både sig selv og omgivelserne. På menneskesprog svarer det nogenlunde til, "jeg vil ikke slås, lad os være gode venner."

(Vil selvfølgelig gerne skrive navnene på linksene, hvis det ønskes)

Håber, du blev klogere - det gjorde jeg i hvert fald selv.

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 20-12-05 16:23

.. det hele kan ikke tolkes entydigt, da en hund ofte laver overspringshandlinger, herunder gaber på de mest mærkværdige tidspunkter...

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-12-05 18:07

Tak for svaret CamillaD.....Jeg plejer at give Dova pointet...meeen ikke denne gang, tak til jer andre også

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 18:15

Velbekomme - det var et brandgodt svar CamillaD gav der...
Og jeg håber da, at du almindeligvis giver point til det bedste svar og ikke til Dova fordi hun er Dova...

Vaxen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-12-05 18:21

Næ den bedste få skam også pointet..nu er det bare sådan, at dova meget tit svare hurtigt, og med et korekt svar...tror jeg

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 18:29

Jep - hun er for det meste skarp i kanten

Vaxen

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 20-12-05 18:31

Hej Bragesvej.

Velbekomme og tusind tak for pointsene!

Jeg fik både points og blev klogere...! Sikke en dag!

Glædelig jul, alle!!

Med venlig hilsen CamillaD

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-12-05 19:19

Det var så lidt, måske du kan hjælpe en anden gang.....jeg starter faktisk en ny tråd ang køb af en hund mere.....