/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Karameller
Fra : viviborgen
Vist : 3715 gange
100 point
Dato : 20-12-05 14:25

Min datter har været igang med at lave karameller, men massen vil ikke blive stiv. Hvordan kan det være?

Hun har brugt følgende opskrift

250 g sukker
150 g honning
1½ sp. smør
½ l fløde
100 g hakkede mandler

Koges i 25 min. hældes i forme afkøles og skæres i tern.

De kan bare ikke skæres i tern, når massen har samme konsistens som blødt smør.

Jeg har prøvet at fryse det, men det bliver det heller ikke stift af. Jeg tænkte ellers at så kunne karamellerne blot dyppes i chokolade og så var den redet, men nej.

Det undre mig dog at det ikke kan fryses, hvorfor dog ikke?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-05 14:30

Der er alt for meget fløde i, jeg vil tro dobbelt så meget som nødvendigt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-05 14:32

Var lige ved at tjekke.

Til den portion sukkermasse, skal der bruges 2 dl fløde

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 20-12-05 14:36

Tror du at den kan redes ved at koge den op igen med noget mere sukker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-05 14:49

viviborgen, jeg tror det bliver for hårdt, hvis i udelukkende kommer mere sukker i, gang opskriften op, og del ud af karamellerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-05 14:58

viviborgen

Jeg har søgt på nettet om karamelopskrifter.

Der var flere opskrifter, som du har beskrevet, med de samme ingredienser/mål.

Jeg tror, du får svært ved at redde massen, men prøv at opvarme den på ny.

Den skal jo koge i 20-30 minutter.

Hvis din datter prøver at opvarme massen igen, kan hun en gang imellem tage lidt op, det der kan ligge på en teske, og se om det stivner.

Hvis det ikke dur, så må hun starte forfra.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 20-12-05 15:05

Vi har nu ganget opskriften op og det er på komfuret nu. skal lade jer vide resultatet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-12-05 15:09

Jeg venter gerne for at smage

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-05 15:16

Husk nu at det SKAL koge i 25 min.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-05 15:17

Min gamle "Nutidsmad og Husførelse" beskæftiger sig desværre ikke med karameller og den slags tant.. Men jeg hae en bog, som jeg selv fik i skolen dengeng jeg havde "skolekøkken" i 6-7. klasse. Den hedder: "Køkkenbog for unge piger", og opskrifterne er ret enkle og virker som regel godt.
___________________________________________________________________________--
FLØDEKARAMELLER:
1 dl sirup
1 dl sukker
1 dl fløde
1 tsk smør eller margarine.
(hakkede nødder eller en spiseskefuld kokosmel)

Det hele- undtagen nødderne- sættes over ilden og koges ca. 3/4 time under stadig piskning. Når massen er ved at være sejg, irøres nødderne, men de kan let undværes. Hældes på en smurt plade i 2 cm tykkelse. Når karamellerne er passende stive, skæres de i firkanter og kan indpakkes i papir.
__________________________________________________________

-Måske kan I koge noget længere på massen? Så vil fløden i hvert fald dampe noget væk..
Er sukkeret overhovedet smeltet rigtigt? Med så meget fløde kan temperaturen da ikke blive høj nok...
Jeg ville nok blive ved med at koge til blandingen blev mere brun. ---Og så prøve at putte en skefuld i fryseren med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 20-12-05 15:21

Så er det sat til afkøling....og hvis det lykkes er der karameller til mere end alle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-05 15:23

I hvad er det til afkøling?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-05 17:06

viviborgen..... det ser vi skam frem til

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-12-05 17:10

Du kan hurtigt lave en test ved at lade lidt af din flydende masse dryppe ned i et glas med iskoldt vand ....Det du får op af glasset bliver resultatet..
Hvis du ikke skulle få karameller ud af det du har rørt sammen har du i hvert fald en masse dejlig karamel sovs (må nok fortyndes lidt)

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 20-12-05 19:00

Tak for svaret dova og alle i andre. De blev altså ikke helt til ug, nu er de pakket ind og den kvasiteknikske kvalitet er helt i top.

Kan prøvesmages i Skørping

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-05 19:05

Ellers mange tak viviborgen, Skørping er godt nok langt fra hjemmet ;-(