/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Bistandsloven paragraf 43?
Fra : ST_KuTaIsO
Vist : 9650 gange
200 point
Dato : 20-12-05 12:38

Jeg sidder og er igang med at skrive min 3.års opgave og skal kort forklare hvad paragraf 43 i bistandsloven går ud på, men jeg har ikke været i stand til at finde ud af noget omkring det, det eneste som jeg har fundet ud af er at jeg har en ven hvis far der mener det er en paragraf der omhandler at Bistanden skal være indtægtsafhængig?

Har virkelig brug for hjælp, tusind tak på forhånd!!!!.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-12-05 12:47

prøv om ikke der er noget på

www.netborger.dk

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 20-12-05 12:55

Nu forstår jeg ikke helt det med bistandsloven, for den eksisterer ikke mere, men er erstattet af følgende tre: Lov om aktiv socialpolitik (hvor § 42-45 er udgået), Lov om Socialservice, og Lov om Retssikkerhed og administration.

Fra Lov om socila service:
§ 43. Hvis barnet eller den unge ikke har været anbragt uden for hjemmet inden for det seneste år før datoen for den aktuelle anbringelse, forudsætter opretholdelse af en foranstaltning efter § 42 ud over et år fra børn og unge-udvalgets afgørelse fornyet afgørelse i udvalget.

Stk. 2. Hvis barnet eller den unge har været anbragt uden for hjemmet inden for det seneste år før datoen for den aktuelle anbringelse, forudsætter opretholdelse af en foranstaltning efter § 42 ud over 2 år fra børn og unge-udvalgets afgørelse fornyet afgørelse i udvalget.

Stk. 3. Er sagen efter stk. 1 og 2 indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt landsretten eller Højesteret, regnes fristen fra den endelige afgørelse eller dom. Uanset bestemmelsen i stk. 1 og 2 kan børn og unge-udvalget, Ankestyrelsen eller retten fastsætte en kortere frist for fornyet behandling i udvalget.

Stk. 4. Børn og unge-udvalget kan ved afgørelser efter § 42 undtagelsesvis fastsætte en længere frist end nævnt i stk. 1-3, når de forhold, der ligger til grund for afgørelsen, med overvejende sandsynlighed må antages at vedvare ud over fristen. Samme beføjelser har Ankestyrelsen og retten.

Stk. 5. Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse ved afgørelser, som Ankestyrelsen træffer efter § 47, stk. 3. "

Og link til de tre love:

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0076429.htm

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0012529.htm

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0069729.htm

Og § 43 fra Lov om retssikkerhed og administration:
§ 43. Når en kommune eller en amtskommune betaler for at få udført opgaver efter den sociale lovgivning, skal myndigheden tage stilling til, hvorledes der skal forholdes med formue, som kan opstå i denne forbindelse.

Stk. 2. Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social service til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres.

Stk. 3. Ved opgavevaretagelsen, jf. stk. 2, er videregivelse og indhentelse af oplysninger vedrørende enkeltpersoner omfattet af forvaltningslovens §§ 27, 29 og 32. Dette gælder også for selvejende institutioner, der efter aftale udfører en opgave for en kommune eller en amtskommune

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 20-12-05 12:59

Tusind tak Dova, perfekt, lige hvad jeg skulle bruge og mere til endda, kunne jo ikke være bedre!!! MANGE tak!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 20-12-05 12:59

Nu er §43 jo en stor paragraf, men hvilken del skal det handle om den omhandler jo blandt andet loven om revalidering og hjælpemidler?

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 20-12-05 14:15

Den kan også indeholde hvis man har en kronisk lidelse og skal have hjælp til at komme ud på arbejdsmarked så kommer den også ind
§ 43 er en meget stor paragraf der er noget at tage fat på.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 20-12-05 14:15

Den kan også indeholde hvis man har en kronisk lidelse og skal have hjælp til at komme ud på arbejdsmarked så kommer den også ind
§ 43 er en meget stor paragraf der er noget at tage fat på.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 20-12-05 14:15

Den kan også indeholde hvis man har en kronisk lidelse og skal have hjælp til at komme ud på arbejdsmarked så kommer den også ind
§ 43 er en meget stor paragraf der er noget at tage fat på.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 20-12-05 14:16

Den kan også indeholde hvis man har en kronisk lidelse og skal have hjælp til at komme ud på arbejdsmarked så kommer den også ind
§ 43 er en meget stor paragraf der er noget at tage fat på.