/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dampspærre/forskalling
Fra : Olemanu6666
Vist : 8345 gange
100 point
Dato : 20-12-05 10:05

Hej

Skal til at isolere skråvægge på 1. sal i min garage.

Det vil dog være nemmere at sætte forskalling op først for at holde på isoleringen, men er det
godt/smart at sætte dampspærre uden på forskalling eller er det i det hele taget noget møg?????? Lovligt???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-05 10:28

Dampspærren skal inderst, altså først vægbeklædning, så damspærre og udenpå den, isolering.

Men hvorfor ikke bruge tråd mellem spærene til at holde på isoleringen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 20-12-05 10:36

Har jeg også tænkt på. Det er bare nemmere at holde isoleringen med forskallingsbrædder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 10:39

Du må gerne placere dampspærren op til en trediedel inde i konstruktionen (målt fra den varme side), hvilket giver bedre beskyttelse af plastfolien, ikke mindst hvis man skal have trukket kabler så man derved undgår at perforere dampspærren, hvilket er meget uhensigtsmæssigt.
Hvis du anvender 2 mm udglødet jerntråd med en indbyrdes afstand på 300mm til at holde isoleringen vil du også få en brandhæmmende konstruktion, der vil forsinke gennembrænding af spær.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 20-12-05 11:03

Hej bjarneD. Hvad betyder det helt konkret. Må jeg sætte dampspærren efterfølgende forskallingen mod den varme side???

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-05 11:37

Det betyder, at du ikke behøver at have dampspærren lige under beklædningen, men kan anbringe den længere inde i konstruktionen (1/3), men da dette tilsyneladende drejer sig om, at gøre det let så er problemet nok bare, at du er usikker på om dampspærren kan sidde på forskallingsbrædder.

Når jeg isolerer på skrå vægge og lofter bruger jeg lister til, at fastholde isoleringen midlertidigt. jeg skyder dem på med stifter og rykker dem så af efterhånden som jeg kommer frem med dampspærren, som jo skal være 0,2 mm plastfolie med overlap på 150 mm (klemt eller tapet).

Jeg kan ikke se problemet med at bruge forskallingsbrædder i forbindelse med plastfolien, men du kan jo uddybe.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 20-12-05 11:46

Mit spørgsmål er bare om dampspærren har den korrekt virkning når man sætter den lige inden gipsen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 11:57

Normalt: Gips | dampspærre | isolering |
Moderne løsning: Gips | isolering | dampspærre | isolering

Var det tydeligt nok?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 12:05

Her er lidt fakta om fugt og konstruktioner: http://www.isover.dk/sw2394.asp

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 20-12-05 12:40

Det betyder altså ikke noget at dampspærren ikke ligger tættest på isoleringen og istedet tættest på gipspladerne?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 13:12

Nej!
Du mener formentlig, at du vil sætte dampspærre på før forskallingsbrædderne.
Jeg kan ikke se nogen fordel i din metode, men når bare dampspærren sidder mellem 2/3 dele af isoleringen og den 1/3 der vender mod rummet så vil den virke efter hensigten ifølge sagkundskaben.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 20-12-05 13:40

Nej det er det som er hele spørgsmåls problematikken:

Helt banalt:

Yderst tagsten - undertag - isolering - forskalling - damspær - gips.

Det er min forespørgsel ?!?!?!?!?!?!?!?!?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-12-05 14:12

du kan godt bytte om på forskalling og dampspærre, men gør det du synes er lettest. ellers er det korrekt. hvis du isolerer med rockwool, og der ikke er længere mellem spærene end isoleringen kan nå i et stykke, kan det sagtens hænge af sig selv indtil du slår dampspærren op. glasuld er lidt blødere, men kan også godt hænge af sig selv i de fleste tilfælde. og husk lige at holde god afstand fra isoleringen til undertaget, hvis ikke det er en diffusionsåben undertag du har brugt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 14:19

Ja den er god nok som du beskriver. Det er den måde man altid har gjort det på.
Som trimare46 skriver husk, at der skal være ventilation mellem undertag og isolering, mindst 50 mm.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-12-05 14:35

bjarned, det er 70 mm nu om dage. sådan siger loven, påstår min høje chef. jeg har lige fået en reprimande for ikke at overholde det, så det er i frisk erindring

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-05 14:48

Det er jeg ikke i tvivl om trimare46. Ventilation er vigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : Olemanu6666

Dato : 02-01-06 11:32

Tak for svaret BjarneD.