/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken olie skal man fylde i? Viskosite~
Fra : Tobster
Vist : 1623 gange
200 point
Dato : 20-12-05 09:09

Jeg har haft min Alfa 156 1,6 i 2 måneder nu, og overvejer hvilken olie der er bedst at fylde i.
Den er fra 10 md/2000 og har pt. kørt km. 79.000.
Den bruger så vidt jeg kan se ikke specielt meget olie.
Mange taler om 0w/30 - 0w/40 - 5w/30 - 5w/40 - 10w/60, Selenia, Mobil, Castrol, Shell Helix eller noget helt andet.
Synes det er svært at finde ud af hvad man skal bruge.
Jeg har ikke så meget forstand på havd der skal i, så jeg håvber I kan hjælpe.

Kan man dele den ind i km-intervaller og sige her og her er det bedst at bruge denne og denne olie?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-05 09:27

Måske lidt [off topic] men med kun 79.000 km ville jeg klart holde mig til instruktionsbogens forskrifter mht. olietype/standard, og ikke begynde at eksperimentere.

Hvad siger instruktionsbogen ?

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 20-12-05 09:30

Da din Alfa ikke er gammel og ikke har kørt særligt langt, vil jeg anbefale, at du anvender den olie (næsten) alle Alfa værkstederne bruger:

Selenia 20 K SAE 10w-40.

Det kan være en fordel om vinteren, at skifte til en olie med en anden viskositet (tyndere olie). Men det burde ikke være nødvendigt når bilen ikke har kørt længere end du oplyser !!!

Nazgul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-05 09:33

thansen har en olie der hedder 1540, det er en ganske god olie til prisen, den ville jeg vælge, da din bil ikke har kørt
så meget og olien opfylder alle krav til din biltype, da din bil ikke bruger ret meget olie

http://www.thansen.dk/news.asp?c=637691628&n=1200297318

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-05 09:39

En helårsolie 10w/40, så skulle du være dækket godt ind.

Med de vejrforhold vi har i DK, og når det er en benzinbil, er der ikke grund til at begynde med at eksperimentere med tyndt vinterolie.

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-05 09:52

Jeg holder på at du bør bruge den fabriksanbefalede olietype.
En billig olie kan blive en dyr fornøjelse.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 20-12-05 09:55

Køb en helsyntetisk olie af et anerkendt mærke fx Castrol, så går du ikke helt galt i byen.

Kommentar
Fra : albertsen-ole

Dato : 26-11-06 20:27

Hej:
Jeg vil helt bestemt anbefale at du prøver at kigge ind på: www.oilshop.dk..
Her har de en oliesøger hvor du kan finde den type olie du skal bruge...
Det er en god Tysk kvalitets Olie FUCHS.
Som jeg i mit tips anbefalere, jeg har selv købt og brugt den i mange år.
Uden problemer, den giver endda en god Benzin besparelse.
Du kan købe alt i smøremidler på denne side: www.olieshop.dk--

Du er velkommen til at skrive at du har anbefalingen fra mig: Ole Albertsen...

håber du bliver lige så tilfreds som jeg er med den olie.
God fornøjelse!

Med Venlig Hilsen
Ole