/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nicolai Ellgaard
Fra : holger.ellgaard
Vist : 832 gange
200 point
Dato : 19-12-05 17:38

Vem har detaljer om min förfader Nicolai Ellgaard 1807-1850, gift med Bodild Winter i Stepping?
1. Vem var Nicolai Ellgaards far och farfar?
2. Paret hade följande barn: Margarethe Lovise Ellgaard (1828-??), min farfars far Christian Pedersen Ellgaard (1837-1911)
och Hans Nicolai Ellgaard (1841-1928). Hade de fler barn?

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 19-12-05 18:04

Måske du kan bruge dette

http://www.kandu.dk/dk/spg/69807

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-05 19:07

Hej Holger

I folketælling fandt jeg dette:
Husstand: Haderslev, Sønder Tyrstrup, Stepping, 1845, 7, Stepping By, Præsteindesthuus

Navn, Alder, Civilstand, Erhverv, Fødesogn
Nicolai Ellgaard, , 41, Gift, Præsteinderste, Dagleier, Tyrstrup S.,
Bodil Christensdt., 42, Gift, hans Kone, Beftoft S.,
Margr. Louise Ellgaard, 17, Ugift, d. Børn, Tyrstrup S.,
Peder Ellgaard, 11, Ugift, d. Børn, Stepping,
Christian Peders. Ellgaard, 8, Ugift, d. Børn, Stepping,
Hans Nicolai Ellgaard, 5, Ugift, d. Børn, Stepping,
Peder Ellgaard, 8, Ugift, Pleiebarn, Østerlinnet S.,

Så kunne der være tale om denne familie er hans far:

Haderslev, Sønder Tyrstrup, Tyrstrup, 1803, 14, Dorfs Faurwraae

Peter Ellgaard, 38, Gift, 1, Hausvater, Häuerling und Schuhflicker,
Margarethe Lucie Ellgaard, 37, Gift, 1, dessen Frau,
Mette Kirstine Ellgaard, 8, Ugift, ihre Kinder,
Anne Kirstine Ellgaard, 6, Ugift, ihre Kinder,
Peder Ellgaard, 2, Ugift, ihre Kinder,

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : holger.ellgaard

Dato : 20-12-05 10:16

Hej "postkort"
Uppgifterna under spg/69807 känner jag naturligtvis till och ger mig inga nya informationer.
Hälsningar
Holger

Kommentar
Fra : holger.ellgaard

Dato : 20-12-05 10:33

Hej Lis!
Ft från 1801 kännde jag till, men inte den från 1845.
Jag har också funderat på att Peter Ellgaard (1765-??) kunde vara Nicolai Ellgaards far.
Dom är alla från Sönder Tyrstrup och borde vara släkt med varandra, men hur.
Nicolai föddes 1804 (eller 1807), alltså efter Ft från 1801.
Är Nicolai Ellgaard Peters yngste son, eller förmoder Du det?
I Ft från 1845 finns även en Lauritz Ellgaard (31) är han son till Peter Ellgaard?
Hälsningar
Holger

Godkendelse af svar
Fra : holger.ellgaard

Dato : 22-12-05 10:20

Hej!
Tak for svaret LisBJensen. Det hjälpte mig lite vidare.
Jag har också tänkt på om Peter Ellgaard (född 1765) är Nicolai Ellgaards far.
Nicolai föddes kanske efter Ft 1803.
Har Du dokument som visar att de är så, eller tror Du enbart att det är så?
Alla kommer från SönderTyrstrup och är säkert släkt med varan, men hur?
Hälsningar
Holger