/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hvileeffekt, lille spg
Fra : Nik_
Vist : 1347 gange
70 point
Dato : 19-12-05 17:02

Vi har lavet er forsøg med en personen i en flamingokasse i 30 min, hvorefter vi så har beregnet hvileeffekten.

Først beregnede vi den effekt der går til fordampning af vand, og så den effekt personen bruger til at opvarme luften i kassen. De to lagt sammen giver hvileeffekten.

DET egentlige spørgsmål :

Jeg vil ikke gå i detaljer (for der er mange), jeg vil bare spørge om der alligevel er nogen der kan vurdere hvor præcis en sådan måling af hvileeffekten er? Evt. Hvad kan gøre at den ikke er så præcis og omvendt.

Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 19-12-05 17:15

Den størst afvigelse vil højst sandsynlig være, at systemet ikke er fuldstændigt isoleret! Andre bidrag kender jeg ikke meget til :)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-12-05 17:16

skud fra hoften..........Gentager du samme experiment med samme person i samme kasse med samme påklædning i samme rumtemperatur flere gange skulle du kunne se om resultaterne forandrer sig væsentligt....Gør de ikke det har du jo den vej en indikation på at resultatet kan bruges....Forandrer resultatet tager du et gennemsnit for at få et mere nøjagtigt resultat..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-05 17:21

Øvelsen er beskrevet i nedenstående link..
Måske er der nævnt ting, som I ikke har taget højde for?

http://www.emu.dk/gym/fag/na/uvmateriale/energi/gittes.html

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 20-12-05 19:58

Nevermind, fik 10 :D

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-05 21:18

HeHe... Tillykke med det!!

Og rigtig god jul.

Annuller spørgsmålet
Fra : Nik_

Dato : 17-01-06 19:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål