/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ugyldigt antal parametre????
Fra : hubi
Vist : 1378 gange
31 point
Dato : 19-12-05 16:23

hej igen jeg spurgte i går om at lavet backup script, nu har jeg fundet det her, nu har jeg bare 1 problem: jeg har en række andre linir end lige de 2 her, men når jeg kører bat filen siger den "ugyldigt antal parametre" ved de 2 her og nogle få andre ellers virker det, hvorfor gør den det, jeg ha kontrolleret stierne og de passer...

xcopy /e /v /y C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne C:\backup\foretrukne
xcopy /e /v /y D:\Dennis - Rap C:\backup\dennis - rap

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-12-05 16:44

Xcopy er jo en DOS-kommando og DOS kan ikke klare mappenavne der er længere end 8 karakterer. Hvis du går i commandoprompten og går ind i de nævnte områder, vil du se at de er omdøbt f.eks. til \Documen~1\xxx\ o.s.v., altså hvert mappenavn max. 8 karakterer. Find ud af hvad DOS kalder dine mapper og brug disse navne istedet. Hilsen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-12-05 16:50

Et bud kunne være de mellemrum der er i mappe og navnene, i det rigtige dos system måtte der ikke være mellemrum i mapper og navnene på mapper.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-12-05 16:52

Netop derfor døber commando-prompten mapper om. Derfor skal man bruge de navne som den laver.

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 19-12-05 16:59

Hei
Ikke denne her

C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne C:\backup\foretrukne

Men denne her

"C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne" "C:\backup\foretrukne"

Ser du forskjellen ""

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 19-12-05 17:13

oki, men hvordan ser jeg hvad dos vilforkorte navnene ned til...

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 19-12-05 17:19

hei
den vil ikke forkorte navnene, så fremt du ikke kjører på en dos maskin
Her er et eks på mi backupfil, og eg kjører winxp

ECHO OFF
xcopy "C:\Documents and Settings\thelonelywolf\favoritter" "E:\Backup av filer\Favoritter" /d /i /s /y
xcopy "C:\Documents and Settings\thelonelywolf\Programdata\Mozilla\Firefox" "E:\Backup av filer\Mozilla Firefox" /d /i /s /y
xcopy "C:\unzipped" "E:\Backup av filer\unzipped" /d /i /s /y
xcopy "D:\Downloads" "E:\Backup av filer\Downloads" /d /i /s /y
xcopy "E:\OldDownloads" "E:\Backup av filer\OldDownloads" /d /i /s /y
xcopy "E:\Dokumenter" "E:\Backup av filer\Dokumenter" /d /i /s /y
xcopy "D:\Outlook" "E:\Backup av filer\Outlook" /d /h /e /i /s /y
xcopy "C:\Documents and Settings\thelonelywolf\Programdata\Mozilla" "E:\Backup av filer\Mozilla" /d /i /s /y
xcopy "C:\Documents and Settings\thelonelywolf\Programdata\Mozilla" "E:\Backup av filer\Thunderbird vas" /d /i /s /y
xcopy "D:\Programfiler\Thunderbird" "E:\Backup av filer\Thunderbird" /d /i /s /y
xcopy "C:\Documents and Settings\thelonelywolf\Programdata\Thunderbird" "E:\Backup av filer\Thunderbird mail" /d /i /s /y
EXIT

REM s= kopierer alle mapper og undermapper

REM i= Hvis ikke mål er laget, så lager den målet

REM d= kopierer bare nye filer

REM y= Overskriver ingen filer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-12-05 17:42

Hej thewolf - Jeg kører IKKE på en DOS-maskine, men når jeg går i command forkorter den alle mappe navne ned som jeg har beskrevet ovenfor. DOS-kommandoen xcopy kan da ikke håndtere lange mappenavne med mellemrum o.s.v.

Eller ved du noget andet?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-12-05 17:57

Jo - xcopy kan godt håndtere lange filnavne, stier osv. inkl. mellemrum hvis man omkranser både SOURCE og DESTINATION med " ", præcis som thewolf har gjort det i det seneste indlæg.

Og så skal man bruge cmd fortolkeren i stedet for command ... så virker det.

- under forudsætning af at operativsystemet er Win2000 eller XP

mvh berpox

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 19-12-05 17:58

Hei igjen
Hvifor går du ut i command ?

Åpne Notepad, og skriv dette her

@echo off
xcopy "C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne" "C:\backup\foretrukne" /d /i /s /y

Lagre den som backup.bat altså må filtypen være "alle filer"
Får du fremdeles problemer så send filen til meg så skal eg se på den på maskinen min

Nå det er gjort så skal det være nok å dobbelklikke på filen backup.bat, så kjører scriptet, du treng ikke gå inn i command, for å gjøre dette.
Det kan kanskje være en fordel å lage ei mappe ved navn du vil han skal legge filene i først på C:\, F.eks backup av filer, og dette må du skrive i koden, slik som dette "C:\backup\foretrukne\Backup av filer\foretrukne"

Men har du flere drev en C, så er det en fordel å legge backup på et annet drev

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-12-05 18:03

PS Hubi - du fik svaret allerede igår mht. " " som afgrænsere af kilde og destination.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-12-05 18:08

berpox -> Tak for forklaringen, det hjalp ihvertfald på min forståelse. At der er forskel på cmd og command var jeg ikke klar over. Nu ved jeg det. Mange TAK.

P.S.: Åbner lige en point tråd til dig. Kan du have en god Jul. Hilsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-05 21:14

%20 er whitespace = mellemrum = ascii 32 =  = U+00A0 = NO-BREAK SPACE = 100000 (bin) = 40 (oct) = 20 (hex)
www </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-05 21:19

MELLEMRUM angives i sti angivelser på www adresser som tegnet : %20

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-12-05 21:35

ja ja - men IKKE i cmd scripts ... det kan'dn ikke hitte ud af do

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 20-12-05 12:39

jeg ved ikk hva jeg gør galt... den vil stadig ikke kopiere det selvom jeg har afgrænset med " " men hvordan finder jeg ud af hvad dos vil kalde de lange stier, så skriver jeg dem istedet

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-05 13:46

Det skal du altså ikke begynde på.....det med de korte fil og stinavne.

Når du starter din kommandoprompt ved at vælge START - og KØR , så skriver du CMD og trykker på ENTER tasten.

CMD er den fortolker du skal bruge under Windows 2000 og XP.

Og så virker det altså med de lange filnavne med mellemrum og hele balladen.

xcopy /e/v/y "C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne" "C:\backup\foretrukne"
xcopy /e/v/y "D:\Dennis - Rap" "C:\backup\dennis - rap"

Og husk at " " skal både om kilde og om destination!
eks:

xcopy "kilde" "destination"

mvh berpox

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 20-12-05 14:14

okay nu ser min kode sådan her ud:

C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
xcopy /e /v /y C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne C:\backup\foretrukne
xcopy /e /v /y D:\Dennis - Rap C:\backup\dennis - rap

nu åbner cmd men den begynder bare ikke på at køre scriptet... hva skal jeg skrive for at den kører videre??

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 20-12-05 14:34

hej igen... computere kommer vi aldrig til at forstå... nu virker det eller nu er det kun den første linie den er gal med, i den siger den i cmd "filen foretrukne blev ikke fundet" linien ser sådan ud:

xcopy /e /v /y "C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne" "C:\backup\foretrukne"

jeg kan bare ikke se fejlen....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-05 15:06

den kan ikke finde filen c:\backup\foretrukne ..... prøv at skrive:

xcopy /e /v /y "C:\Documents and Settings\xxx\Foretrukne" "C:\backup\"

- så er jeg næsten helt sikker på, at du får kopieret folderen Foretrukne over i C:\backup\

mvh berpox

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 20-12-05 15:33

hej igen.. jeg har lige prøvewt den vil stadig ikk... jeg lader lige spørgsmålet stå åbent for at se om der er nogle der kan svare på det...

Accepteret svar
Fra : thewolf

Modtaget 31 point
Dato : 20-12-05 16:27

send meg en mail på thewolf"at"start.no, så skal eg lage ei fil til deg

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 02-01-06 15:05

Tak for svaret thewolf.