/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på helstegt kalvefilet??
Fra : Klumme
Vist : 13458 gange
100 point
Dato : 18-12-05 20:30

Jeg skal lave helstegt kalvefilet i morgen og vil gerne ha', at den smagsmæssigt får et italiensk drej. Har tænkt på evt. at smøre den med pesto.

Nogen af madkanduerne der har erfaring med dette...- og hvad skal jeg hitte på af sauce (ikke bearnaise og gorgonzola) og tilbehør. Har pløjet Kandu og diverse madsider igennem, men de er enten ret kedelige eller alt for tidskrævende.

Kom med et bud!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-12-05 20:47
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-12-05 20:47

Scalopine al marsala

Ingredienser: 750 g. Kalvefilet
salt
friskkværnet sort peber
mel
2 spsk. Smør
3 spsk. Olivenolie
1 dl. Tør marsala
1 dl. Høne- eller oksekødskraft - friskkogt eller fra dåse
2 spsk. Blødt smør

De udbankede kalvefileter krydres med salt og peber, vendt i mel. 2 spsk. Smør og 3 spsk. Olivenolie varmes på pande, til smørret er bruset af. Læg kalvefileterne på og brun dem i ca. 3 minutter på hver side. Tag dem af panden og læg dem på et fad.

Hæld hovedparten af fedtstoffet fra panden, tilsæt marsala’en og halvdelen af kødkraften og kog hurtigt panden af for at fjerne den afsætning af kraft som har fundet sted på pandens bund. Kog denne sky kraftigt ind og tilsæt den sidste del af skyen, sørg for at de får pandeafsætningen med i skyen, og denne er kogt ind, til den begynder at få karakter som sirup, smager de til med salt og peber, ryster det blødgjorte smør i fonden og hælder den over kalvefileterne

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-12-05 20:51

Eller....

Stracotto al Chianti Classico

Ingredienser: 2 kg. kalvefilet
75 g. pinjekerner
75 g. rosiner
75 g. smuttede, ristede mandler
½ chilipeber, hakket (kernerne fjernes)
1 løg, fint skåret
1 flaske chianti classico
2 fed hvidløg
1 håndfuld frisk persille
½ l. oksebouillon lavet på 5-6 bouillonterninger
peber
½ dl. sirup
tråd

Læg løg, chilipeber og gulerod i blød i rødvinen i en dyb gryde. Snit pinjekerner, rosiner,hvidløg og persille groft. Skær en lomme hele vejen ned gennem kødet. Læg pinjeblandingen i lommen, snør den sammen med tråd og brun kødet på alle sider. Læg kødet i gryden med rødvin og løgblanding og hæld resten af pinjeblanden ved. Fyld op med bouillon, så kødet er netop dækket. Tilsætsirup. Lad retten stå og småkoge i mindst 2 1/4 time eller indtil kødet er mørt. Hæld af og til mere bouillon ved, så kødet er dækket eller sørg for at vende kødet hvert kvarter. Fjern tråden, skær kødet i tynde skiver og sørg for, at det holder sig varmt. Kog saucen ind og hæld den over kødet ved serveringen. Vær sikker på, at der følger pinjekerner og rosiner med. Til denne herlige ret er det bedst med noget enkelt til, såsom f.eks. pasta med smør eller friske sprøde grøntsager

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-12-05 21:10

 Nettet    Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 97 for opskrift på helstegt kalvefilet. (0,29 sekunder)
          Sponsorerede links
Find Opskrift
På Eniro.dk finder du det du søger
Eniro - Find it Easy
www.eniro.dk
400 Restauranter online
Bestil online fra alle restauranter
- og få maden bragt lige til døren!
www.e-takeaway.dk
Gammeldags julemad
Find de originale opskrifter på
gammeldaws dansk julemad
www.forlagetbios.dk

Helstegt kalvefilet Opskrift fra Alletiders Kogebog blandt 16.000 ...
Helstegt kalvefilet. ... Pakken lægges på ovnristen over bradepanden og stilles i forvarmet ovn ved ... Der er ikke tilføjet nogen kommentar til denne opskrift endnu ...
www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2965 - 18k - Supplerende resultat - Cached - Lignende sider

Helstegt kalvefilet Opskrift fra Alletiders Kogebog blandt 20.000 ...
Helstegt kalvefilet Endnu en opskrift fra Alletiders Kogebog blandt over 20.000 ... Kødet brunes hurtigt på alle sider og lægges på et smurt folie, ...
www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift. php?id=2965&Helstegt%20kalvefilet - 24k - Supplerende resultat - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater fra www.dk-kogebogen.dk ]

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 21:11

Tak arne. Den er lige sund nok lool og mangler det italienske snit, men ellers en ok opskrift

qfha.
Den første er en kanon ret, men ikke som jeg ønsker det.....helstegt. Kan forøvrigt anbefale den samme opskrift med en pizzaiolasauce til, hvis man er til krydret tomatsmag med ital. accent.

Den anden... tjaeeee det var en mulighed. Ser lige om der kommer flere ind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 21:13

Tak 25.

Men jeg har selv pløjet nettet igennem, og fandt at jeg hellere ville ha en opskrift fra nogen der måske selv havde prøvet den.

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-05 23:07

Jeg er ikke ekspert i italiensk.... men jeg ved godt, hvordan man kan få den til at smage godt.

Ingredienser:
En bakke champignon (eller andet. Spørg arne, han ved alt om svampe. Sikkert også italienske)
En pakke bacon
En kalvefilet

Rens svampene og snit dem. Skær bacon i små stykker.

Steg bacon, og hæld svampene i. Steg lidt mere.

Snit skiver i filetten hele vejen hen, men snit ikke igennem.
Fyld bacon og svampe i revnerne.
Prop det i ovnen ved ca. 180 i en halv times tid (check)

Drys evt. med pinjekerner for at fremme det italienske.

Velbekomme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 23:43

Ikke så ringe - vi er lidt ovre i den sjangre der hedder kalvefilet stegt som vildt... ik?

Men ville nok skifte champignon ud ud med morkler og bade den lidt i trøffelolie for at få den dejlige italienske smag og duft i hele hytten - og så er jeg altså syg for at få lov "få lov" til at smøre den ind i den pesto jeg lige har fået. Lyder det helt bøvet?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-12-05 23:45

Nej, overhovedet ikke.... der var endda et par ord, jeg ikke kendte. Og så skal det da prøves

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-12-05 23:45

Italiens smørsauce..

Ingredienser:

3 pakke smør (Dansk Lurpak)
3 glas oliven
3 glas soltørrede tomater
3 poser hvidløg

Fremgangsmåde:
Smelt smøret ved svag varme
Bland forsigtigt 3 glas oliven - 3 glas soltørrede tomater og 3 poser hvidløg sammen med smøret..

Velbekomme

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-12-05 23:51

Ps. De 3 poser hvidløg garanterer en duft i hele hytten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 23:54

LOOOOOL Du er og blir en kaningastronom

Øhhh hvor stor tror du lige en kalv er Creamygirl LOOOL jeg taler om en filet på ca. 2,5 kg, og du vil vælte 3 pakker a 250 gr. smør over den..... skulle ellers tabe nogle kilo inden sommerferien, men du mener måske smør i portionspakker a 4 gr.

Nå men du mener det jo godt, så tak for indsatsen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-12-05 23:58

Nå, 2,5 kg?!

Det kunne du bare have oplyst*G*

Du reducerer blot til ca det halve så..

Sov godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-05 00:03

Nød LOOOL

I lige måde

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 19:47

Hwaså Klumme!

Er de 2,5 kg ko fortæret?! - og slog smørsaucen til?!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-05 22:29

Orjjjjjj Bøvs........

Det var godt...... rigtig godt. Snitte m. røget hellefisk - helstegt kalvefilet (kanonmør) smurt i trøffelolie og en siciliansk pesto - en tur på panden (kun det halve af stegen 1,2 kg) og derefter 25 min i ovn på 200 gr. Pillede aspargeskartofler ristet på panden m. krydderurter (italiensk blanding) mange-tout ærter og en krydret skysauce med champignon (kunne ikke finde morkler nogen steder) Ris a la mande m. kirsebærsovs. Kaffe og julegaver..... hvad pokker kan man mere forlange?

Creamygirl.... din smørhvidløgssauce m. gemyse prøver jeg lige en anden dag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-05 22:51

Og så var det fandme ikke en ko, men en kalv....... en babyko

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 02-01-06 16:47

Tak for svaret justuniverse.

Kører lige en filet af i aften osse. Marineret i trøffelolie og hvidløgspesto m. råstegte kartofler, slikærter og Bearnaisesauce m. soltørrede marinerede tomater i (man
Men først en lille toast m. krabbesalat m. greapefrugtkød i.

Får kalvefilet til 80,- kr. kiloet i øjeblikket. Det er mørt som en nonnes inderlår

Kommentar
Fra : TeddyH

Dato : 18-06-08 08:39

Jeg har fulgt følgende ret simple opskrift på kalvefilet fra Bergholts opskrifter et par gange -- og har været godt tilfreds hver gang.

Kode
<a href="http://www.bergholt.net/kalvefilet_rosesvampe_julesalat_confiterede_kartofler.html">Kalvefilet</a>

/Teddy