/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Langsom Quantum Bigfoot hd
Fra : pajesf
Vist : 400 gange
25 point
Dato : 11-11-02 14:44

Hej

Jeg har en Compaq Presario 5221, 380mhz, 192 mb, ha bigfoot TS6.4A på 6 gb, win 98SE.

Harddisken er meget langsom, ifølge Pitstop: Drive C has an uncached speed of 0.86 megabytes per second.
Er der noget at gøre ved det, udover at udskifte den?

Kommentar
Fra : pajesf

Dato : 12-11-02 17:41

Tak til plextor og jenschrmunk.
DMa er aktiveret, der er 45% ledig plads på disken, den er scannet og fragmenteret og jeg har ikke rodet med kablerne siden jeg sætte en brænder på samme kabel for 2 år siden (HP).
Så der er måske ikke så meget at gøre.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 25 point
Dato : 13-11-02 01:20

Jeg kunne forestille mig at det måske kunne være selve kablet. Når den er på 380 MHz er den måske gammel nok til at den oprindeligt kan være leveret med et 40 leder IDE-kabel, samtidigt med at den kan være ny nok til at IDE-kontroleren kan køre hurtigere end de 33 MHz som et sådant kabel er beregnet til. Hvis din maskine kan køre IDE66 eller hurtigere bør du bruge et 80 leder IDE-kabel (stikkene er utroligt nok de samme). Så inden du dødsdømmer noget synes jeg at du lige skal kigge i din dokumentation for udstyret for at se om den indeholder IDE66, IDE100, eller måske endnu bedre. Gør den det, så tæl rillerne i IDE-kablet for at se om der skulle være mere end 40 riller. Er der ikke det, så køb et 80 leder IDE-kabel (eller lån et hvis du har mulighed for det) og prøv om problemet bliver løst med det. Jeg faktisk selv oplevet nogle mærkelige ting som netop skyldtes at der sad et 40 leder kabel hvor både IDE-kontroler og enhederne kunne køre en del hurtigere end de 33 MHz.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Godkendelse af svar
Fra : pajesf

Dato : 24-11-02 13:15

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.