/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Bileder der kan ses!
Fra : steno
Vist : 757 gange
50 point
Dato : 18-12-05 14:56

Hej kandu, jeg er igang med at lave en opgave hvor jeg har brug for nogle billeder fra nettet, men desværre er de bedste billeder på google billedsøgning næsten altid i miniature størrelse, så jeg tænkte om man ikke kan downloade eller købe et program, hvor man kan konverter små billeder som, i jpg, som så længe man ikk forstørre dem er tydelige nok, til vector grafik format, så jeg på den måde kan forstørre billederne til en brugbar størrelse, og helst et program man ikke behøver være IT Designer for at ku bruge.
En anden ting er, jeg har snart set det i så mange film, i krimier osv. at politiet. når de skal finde frem til en bagmand eller lignende, bruger nogle programmer til at forstørre billeder ekstremt og gøre dem helt tydelige, feks. en nummerplade eller et ansigt i en utydelig baggrund, ved at lave nogle enkelte museklik, er det muligt at lave den slags, eller er det bare film fusk?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-05 15:05

De små net billeder er i så lav opløsning, at de bliver utrolig grumsede af at blive forstørret, så du må nok finde nogle større billeder, Altavista billedesøgning: http://www.altavista.com/image/default der kan du vælge størrelse på billederne du søger efter, og undgå de små, som ikke kan forstørres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-05 16:43

Billeder på nettet er til tider lavet i så lav en opløsning, at du ikke kan hente og bruge dem.
Det er vist for at undgå pirater som stjæler og bruger billederne.
Alle billeder på nettet har copy-write hvis ikke andet er nævnt.
Men et er at hente billeder til eget brug - noget andet er til eks. en opgave som rangerer på linie med udgivelse. (strafbart)

Ps. Ja de er rigtig dygtige på film, hvor de kan lave to tre pixel om til et skarpt billede...........tænk hvis man kunne det i virkeligheden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-12-05 17:13

Eyvind - det hedder "copyright"

Normalt er der ikke ophavsretlige problemer ved at gengive et billede, eller en afsnit fra en tekst, når blot det tydeligt fremgår af ens egen frembringelse/opgave ved billedet/teksten samt i kildehenvisningerne, og man iøvrigt ikke krænker rettighedshaveren.

Undlader man dette, gør man brud på loven om ophavsret.

Jeg citerer lige fra lov om ophavsret:
Citat
§ 23. Offentliggjorte kunstværker og værker af beskrivende art, jf. § 1, stk. 2, må gengives i kritiske eller videnskabelige fremstillinger i tilslutning til teksten, når det sker i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Gengivelsen må ikke ske i erhvervsøjemed

Stk. 2. Et offentliggjort kunstværk må gengives i en alment oplysende fremstilling og gengives i en kritisk eller videnskabelig fremstilling i erhvervsøjemed, såfremt betingelserne for aftalelicens efter § 50 er opfyldt. Dette gælder dog ikke, såfremt ophavsmanden over for nogen af de aftalesluttende parter har nedlagt forbud mod værkets gengivelse.

Stk. 3. Offentliggjorte kunstværker må gengives ved omtale af dagsbegivenheder i aviser og tidsskrifter, når det sker i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Bestemmelsen i 1. pkt. finder ikke anvendelse på værker, der er frembragt med henblik på gengivelse i aviser eller tidsskrifter.

Stk. 4. Udgivne kunstværker eller eksemplarer af kunstværker, der af ophavsmanden er overdraget til andre, må gengives i aviser, tidsskrifter, film og fjernsyn, når gengivelsen er af underordnet betydning i den pågældende sammenhæng.

Det bedste er dog klart, at få en tilladelse fra rettighedshaveren til at benytte billedet/billederne i netop din sammenhæng.
- men er ikke noget krav i forb. med en opgave der opfylder ovenstående...

mvh berpox

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-05 17:26

Jeg har endnu ike hørt eller set et program der kan genskabe eller skabe vektorer i et billed, så det kan scaleres. Det er muligt det findes; og i så fald er vi sikkert mange der gerne vil have fingrene i et sådant billed.
Vektorgrafik har jeg kun set i BMP, og man taber denne funktion, hvis man konvertere det til et andet format.

Hvis jeg skulle tage fejl, så må I gerne rette mig, for man kan jo ikke vide alt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-05 18:41

OK Berpox - det var jeg bare overbevist om.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-06 17:21

copy-write eller hedder det "copyright"

Er det sprogforvirring eller bare en dialektforskel

Accepteret svar
Fra : Zonet

Modtaget 25 point
Dato : 14-01-06 16:30

...

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 14-01-06 16:34

Tak