/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Solvarme - erfaringer ønskes
Fra : Wrongstyler
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 18-12-05 14:34

Jeg har i længere tid gået og overvejet at installere solvarme paneler, med ny varmebeholder og tilslutning til centralvarmeanlæget, sælgeren siger selvfølgelig at det er ganske fantastisk hvad man kan spare og at fyret ikke behøver at køre fra maj til oktober.

det vil jeg da gerne høre fra nogen jer derude der lige har installeret lignende anlæg og som har nogle før og efter priser på opfyring..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-05 14:47

Jeg har 13m² på taget, og fyrer ikke i sommermånederne, med enkelte undtagelser, har der været flere gråvejsdage i træk, kan badevandet godt blive lidt koldt, det er et selvbygge anlæg der er bygget så først varmvands beholderen opvarmes, når temperaturen i den kommer over 40° går varmen i en 1200l stor akkumulerings tank, og derfra til radiatorerene.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-12-05 15:07

hvis du skal bruge solvarmen til både varmt vand og rumopvarmning, er det en stor fordel at have gulvvarme, da det ikke kræver mere end ca 30 graders fremløbstemperatur.
jeg har selv prøvet at køre med et hjemmebygget anlæg mens naboen havde et købt anlæg, og der er meget stor forskel på virkningsgraden. i mit tilfælde var naboens virkningsgrad mere end dobbelt sø høj. men det er et fornuftigt supplement til varmen. hvis du begynder at regnepå forrentningen, er der muligvis mere økonomi i at have en varmtvandsbeholder med elpatron til simmerbrug, men der er så ikke noget tilskud til rumopvarmningen. hvorvidt det ene eller andet er det bedste, kommer an på hvad det vil koste dig at få installeret solvarmeanlægget. mine egne erfaringer siger, at det koster ca 4000 kr fra maj til oktober når man kører med elvandvarmer og supplerer med oliefyr hvis der er en kold periode hvor det er nødvendigt at fyre. dette beløb svinger selvfølgelig i takt med udetemperaturen. og solvarmen skal jo også forrentes plus strømforbruget til pumpen, selvom det ikke er stort, så noget konkret svar på, om der er økonomi i det kan kun du selv give ved at regne lidt på det. men det er nemt når det kører, og kan du få økonomien i det til at hænge sammen, synes jeg bestemt du skal gøre det. om ikke for andet , så for miljøets skyld