/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hastighedsberegning vha. relativitetsteo~
Fra : Fijala
Vist : 3448 gange
300 point
Dato : 18-12-05 14:14

Dette er min søn der spørger:

Jeg er ved at skrive DSSO i Den Specielle Relativitetsteori. Og i min problemformulering er der stillet en opgave.

Jeg er bare ikk helt sikker på jeg forstår opgaven...?

Opgave:
Ved en pardannelse (dannelse af en elektron og en positron) får partiklerne hastigheder 0,65c og -0,65c i forhold til deres massemidtpunkt.

Beregn deres indbyrdes hastighed efter Galileitransformationen
Beregn elektronens hastighed i forhold til positronen ved relativistisk addition af hastigheder?

Er der nogen der kan sige mig hvad helt præcis det er jeg skal.
Forstår ikk helt opgaven. Har elektronen hastigheden 0,65c og positronen -0,65c, eller???
HJÆLP.. Hurtigt, tak ;)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-12-05 14:32

JA, sådan forstår jeg den, men kender ikke en brik til alt det andet
Forstår ikk helt opgaven. Har elektronen hastigheden 0,65c og positronen -0,65c, eller???
elektronens hastigheden 0,65c og positronen -0,65c

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-12-05 14:41

Tak for svaret.
Ved dog ikke helt om jeg kom videre med svaret.
Men tak alligevel :D

Er der nogen som er helt inde i relativitetsteorien, som lige kan hjælp mig?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-12-05 14:44

Hæ, den er heller ikke for begyndere.........

Accepteret svar
Fra : ahjkht

Modtaget 300 point
Dato : 03-01-06 00:41

Jeg har ikke mødt nogen, som var helt inde i relativitetsteorien, og stadig mulige at kommunikere med
Men her er et forsøg:

Lad os lige kalde partiklerne e (elektron) og p (positron). De dannes i et punkt (vi kan jo kalde det O) og bevæger sig så begge væk fra det i modsatte retninger. En meget enkel illustration er:

p <--------------------------- O ---------------------------> e

Du får oplyst hastigheden af e relativt til O (0,65c) og hastigheden af p relativt til O (-0,65c).

Det der egentlig spørges om er: Hvad er så hastigheden af e relativt til p? - simpelt eller hvad

Det er mest hvad for du bliver bedt om at demonstrere 2 forskellige måder at udregne den på:
- Galileitransformationen er den klassiske, der også ligger til grund for den Newtonsk'e mekanik, og vil vise sig at give forkerte resultater når hastighederne som her nærmer sig lysets.
- Den relativistiske kan man egentlig ikke sige giver det rigtige resultat (Einsteins teori er stadig netop en teori), vi har bare ingen observationer (endnu), der kan bevise at den er forkert.

Jeg antager at du har den litteratur med formler osv. du skal bruge, så jeg udelader henvisninger til lærebøger etc., ligesom jeg ikke vil snyde dig for sselv at finde resultaterne af de to beregningsmetoder

Opgaven kunne iøvrigt godt være formuleret lidt klarere, og det er måske det der forvirrer dig. Det burde være angivet at e og p bevæger sig i radielt modsatte retninger (tænk på et koordinatsystem med centrum i O hvor e bevæger sig ad x-aksen i positiv retning og p bevæger ad x-aksen men i negativ retning). Det står der faktisk ikke, men det kan kun være det der menes, ellers kan opgaven jo slet ikke løses med den information man får.

God fornøjelse med regneriet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-01-06 17:22

Tak - det var også sådan jeg endte med at lave opgaven. Havde bare ikke tænkt på at de to partikler var modsatrettede, så det var sådan set bare det.
Men tak for svaret...

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 03-01-06 17:40

Tak for svaret ahjkht.