/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skjulte tagrender ønskes fjernet
Fra : bv32
Vist : 3713 gange
20 point
Dato : 31-07-01 10:18

Jeg har et hus fra 1973, udsmykket med skjulte tagrender. Nu vil jeg gerne af med disse skjulte tagrender og lave dem om til traditionelle tagrender. Er det bare et spørgsmål om at fjerne kasserne og lukke hullet igen (evt. med samme brædder) eller er der noget andet man skal foretage sig?

Kommentar
Fra : wiz

Dato : 31-07-01 11:14

Jeg ville foreslå at du ringede til en blikkenslager eftersom at de har mest forstand på tagrender.
Du kan evt kigge her: http://www.th-hansen.dk
De er hvad man ville kalde meget kvalificerede.

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 20 point
Dato : 02-08-01 19:28

Du kan gøre som du beskriver det. Det er muligt at du skal forlænge taget hvis du vil have tagrenderne på ydersiden af det træ der skjuler tagrenderne. Ellers skal du have lavet en helt ny trækontruktion som er placeret tættere mod huset. Nu ved jeg ikke hvordan dit hus ser ud, men tit er det sådan at taget stopper så kommer der en tagrende og den er efterfølgende skjult i en "trækasse". Hvis du vil sætte de nye tagrender uden på trækassen er taget ikke langt nok så umiddelbart er det en større opgave da en helt ny kontruktion rundt om huset skal til. Men umiddelbart er der ikke noget særligt du skal være opmærksom på andet end diverse hældninger. Du kan søge lykken og se om http://www.godtbegyndt.dk magter opgaven for dig. Hvis du ikke selv har mod på det er det en bekostelig affære.

Gode grunde til at få det lavet :

http://www.husogide.dk/tg-43.htm

Kommentar
Fra : adamsen

Dato : 11-10-01 08:43

Opgaven er ikke så enkel endda. Du skal have fat i en blikkenslager, for der skal laves nye tagrender! Dog, du kan vælge at sætte ståltagrender op, det er ikke en dårlig løsning, men zinktagrenderne er stadigvæk nr. 1.
Derudover skal du have kortet dine tagspær af, således at de passer i længde i forhold til "tagdryppet"(den linie hvor din tagbeklædning slutter). Tagdryppet skal være ca. 3 cm ude i din nye tagrende, husk plads til 25 mm sternbrædder eller til 22 mm forskalling+6-8 mm eternit, afhængigt af stil og smag. Det vil sikkert være en god ider også at tale med blikkenslageren om at få lavet en fodzink, der sikrer at vandet kommer i tagrenden og ikke løber tilbage ind under tagbeklædningen!

Det er en overkommelig opgave, men den er større end som så, så overvej 2 gange inden du selv går i gang. Husk: taget er godt nok dyrt at få håndværkere til, men det er nok også det mest ømfindtlige du har på hele huset, så vær sikker på at du gør det rigtigt, ellers kommer du hurtigt ud i at det sidste bliver dyrere end det første. - Pas på med "godt begyndt på tur" og i øvrigt alle de andre gør det selv programmer, de eneste der burde klappe i hænderne over dem, er os håndværkere der kommer ud og skal rette fejl, lave om, eller gøre færdigt, når det går op for folk hvor meget arbejde der egentligt er i en given opgave.- og det gør vi så!!

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 17-10-01 10:50

Hej Adamsen

Tak for dit svar. Jeg forstår godt, hvad du siger, og du har nok ret i, at ikke alt kan laves lige så godt som en erfaren håndværker ville kunne gøre det. Det gælder ikke kun for denne slags opgaver, men generelt.

Men der er to ting i det og nu generaliserer jeg lidt. For det første ved man på forhånd, at hver opgave, hvad det nu måtte være og hvor enkel den måtte være, ville komme til at koste en mindre formue, hvis man får en håndværker til det. Det er selvfølgelig p.g.a. arbejdslønnen. For det andet er der ikke nogen garantier for, at håndværkeren laver arbejdet ordentligt for det skyhøje beløb. Jeg må nok erkende, at jeg har mistet tiltro til håndværkere generelt og holder mig til det jeg ved: der er kun én person der går højst op i at opgaverne bliver udført ordentligt til en så billig pris som muligt, og det er mig selv. Og hvis det så betyder, at man en gang imellem skal have en håndværker til at rydde op i noget rod man har lavet, så er det prisen og stadig billigt sluppet i forhold til alle de projekter, hvor man har sparet penge ved at gøre det selv.

Mvh,
bv32.