/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
konservatorie uddannelse
Fra : alfa
Vist : 2153 gange
150 point
Dato : 18-12-05 13:59

Hej, jeg er meget interesseret i at høre om der er nogen der kender meget til MGK og konservatoriet, da jeg går meget og tænker på at starte på uddannelsen.
Jeg interesserer mig meget for musik, særligt guitar, så kunne godt tænke mig at høre nogle erfaringer/oplevelser med uddannelsen og hvordan det er med at få arbejde med det bagefter, f.eks. guitarlærer og er det svært at komme ind på uddannelsen i det hele taget, med tanke på alle de utallige guitarister der findes??
på forhånd tak

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 18-12-05 14:33

Det kommer helt an på, hvad du kan. Det er desværre ikke nok "bare" at være god til at spille guitar. På både MGK og især konservatorierne er der optagelsesprøver, hvor du skal kunne hørelære, rytmik, spille på dit instrument, spille klaver, synge prima vista og en del andre ting. Så lad os høre noget om, hvor stærk du er i disse ting, og så kan vi guide dig der fra Hvor gammel er du, og snakker vi rytmisk eller klassisk guitar?

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-12-05 17:02

Jeg er 21 år og vil beskrive mig som rimelig stærk inden for guitar og hørelære, men de andre ting som du nævner har jeg ikke arbejdet særligt meget med. Jeg vil gerne spille sologuitar, men hører det under rytmisk guitar, er desværre ikke så meget inde i tingene endnu..
Ideen var også, hvis jeg starter på udd; at søge guitarundervisning der målrettet går efter de krav som MGK kræver, men vil meget gerne høre dit råd/foreslag til hvad det hele indebærer og om det kan "betale" sig at starte, tænker på om der er en rimelig chance for at leve af det??

Kommentar
Fra : werter

Dato : 18-12-05 18:14

Hvor du end bor i landet: Kontakt den nærmeste MGK. Her kan du få basale oplysninger (prøvetermin, krav ,mv). Få så navn på den tilknyttede guitarlærer og køb dig en orienteringstime hos ham (nogle vil muligvis ikke engang have noget for det!). Han vil så kunne fortælle dig, hvor du står og hvad du evt. mangler for at komme ind på en MGK, der er at betragte som en forskole til en evt. konservatorieuddannelse.
MGK-ernes hjemmesider kan du finde på nettet. Men skynd dig: ansøgningsfrist ligger ret tidligt her i foråret og prøverne finder sted i marts/april.
Held og lykke med det!
WERTER

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 14:47

Optagelsesprøverne til MGK er ikke i nærheden af at være så omfattende som Birgitte32 nævner... det er konservatotiet der har de krav!!

Meningen med MGK er jo netop at lære dig de ting, så du er godt rustet til en evt. optagelsesprøve på konservatoriet.

På MGK skal du spille 2 numre på dit hovedinstrument, synge en sang (det haver så nyligen regnet, er mere end rigeligt)og et enkelt stykke på klaver. Den såkalte "høreprøve" ved MGK-prøven er så simpel at det er til at grine af.... Sammen med sangen er det udelukkende beregnet til at finde ud af om du er tonedøv, og om du kan intonere .

De færreste kommer dog ind i første forsøg!! Efter prøven vil censorerne give dig gode råd i henhold til hvad du bør arbejde med... kommer du igen næste år og har styr på de ting de fortalte dig sidste år har du jo vist interesse og gåpå mod, og har dermed vist at du har den rette indstilling

arbejdsmæssigt er der jo nok mest at lave som musikpædagog.. men det er jo også det man bliver uddannet til på konservatoriet!! mange har misforstået konceptet og tror de bliver uddannede musikere, men sådan forholder det sig desværre bare ikke.

Held og lykke

Fluffy

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-12-05 17:10

tak, det beroligede mig lidt for har dog hørt forskellige ting om optagelseskravene, men jeg tror jeg vil prøve en orienteringstime som werter nævnte og se hvad det bærer hen af.
Men efter min opfattelse fra flere i musikmiljøet er det temmelig svært at have det som en levevej, da jobmulighederne bagefter er rimelig små, men har dog tænkt en del på guitarlærer, men ved ikke hvor svært det er at få arbejde bagefter..
men ellers tak for svarene

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 17:32

http://www.kulturskolen.dk/ her er kravene fra kulturskolen i Esbjerg, hvor jeg i sin tid gik 2 år på MGK

Vh fluffy

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 19-12-05 18:43

Jeg går også og overvejer dise ting, selom det hvert fald ligger 4 år ud i fremtiden, med MGK. Jeg har fået meget lave forventninger i forhold til, hvad det kræver, jeg har læst det mange gange på hjemmesider, men folk som jeg virkelig har tænkt er super umusikalske er kommet ind osv. er dette en dum forventning at have? den høreprøve du beskriver, fluffyclaus, hvad går den præcist ud på?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-12-05 18:56

oOLouiseOo -> En klassiker er at der bliver spillet 2 toner, og så skal du fortælle om nummer 1 eller nummer 2 er den højeste.
Men hvis man nu kan fortælle dem hvilket interval der er tale om skader det jo helt klart ikke...

Hvis man er SUPER umusikalsk kommer man ikke ind... det er der ikke pladser nok til... et sted som Esbjerg er der vel ca. 10 pladser om året (afhængig af hvormange der kommer på kons. efter 2. eller 3. år) og det er ikke usædvanligt med ca. 50 ansøgere.. så det er fløden der bliver skummet

Man skal så sandelig kunne spille på sit instrument.. men det kan man somregel også gvis man øver 2-3 timer om dagen

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 20-12-05 12:18

Da jeg var til optagelsesprøve i sin tid på MGK i Odense skulle jeg både bestemme intervaller, akkorder og synge prima vista. Men det var også med sang som hoved fag. Det plejer at være lidt forskelligt alt efter, hvilket instrument du søger ind med. Selve hørelære delen er som regel - i hvert fald i Odense og Kbh en del mere omfattende for sangere og trommeslagere. Men kan du dine intervaller både op - og nedad gående, så skulle du være rimelig rustet. Kan du kende forskel på en dur og en mol akkord og høre, når der er udvidelser af disse - så er du også temmelig godt på vej.

Men under alle omstændigheder - den bedste måde at finde ud af kravene på, er ved at gå til prøven. Så ved man, hvad man skal arbejde med, og som fluffy siger - det er ikke mange, der kommer ind på første forsøg, selv om det sker .. Så prøv det Konservatorie prøven er MEGET mere omfattende - det er rigtigt. Jeg har selv været til begge prøver, så jeg kan stadig godt huske det. Men igen - det er forskelligt hvor i landet du søger ind, og det kommer også meget an på om du søger rytmisk eller klassisk.