/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
combivandvarmer
Fra : makholm
Vist : 1641 gange
100 point
Dato : 18-12-05 09:39

Hejsa jeg gåer og leget lidt med mit centralvarme system ...

hvis man kobler en combivandvarmer "110 l metro" til EL og lader den varme op til 60 græder og der efter afbryder strømmen
der er ingen forbrug på hvor lang tid går det til den er nede på 40 græder ?

(hvor godt er de isoleret er der nogele der er bedre en andre ? )

jeg har en kedel i huset for at holde huset opvarme fyre jeg 3 gange i døglet etc. kl 7.00 16.00 21.00
da vi er 3 menesker der skal i bad fra morgen af er det rat at have lidt varmt vand så går spørgsmålet på
sidste fyring er kl 21 og midt forbrug er kl 6 kan den holde på varmen så lang tid ?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-12-05 09:48

Hej
Har en metro, godtnok til centralvarme. men fyrer jeg op til 60* om morgen, og slukker fyret og pumpe, er der stadig varm vand, om aftenen, og lunken vand næste dag, hvis ikke der er noget større forbrug.
Tænker selv på at udskifte min, med en El.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 13:15

Du kunne jo selv måle.
Men den holder varmen et døgns tid.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-12-05 13:47

Du kunne jo bare tilslutte den gennem et ur, der feks. starter kl 4, og slukker kl. 7 på den måde sparer du lidt på varmetabet/strømmen. Samtidig skal uret styre en magnetventil der stopper for vandet fra kedlen i "el-perioden".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-12-05 14:35

Hvorfor vil du absolut koble den til el. Det er da ikke billigere end at den kører på centralvarmen. Jeg har selv en kombi vandvarmer men bruger aldrig elpatronen mere da elpriserne gør at det er urentabelt.
Og hvis du alligevel vil bruge el så er det vigtigt som Palle skriver at lukker for centralvandsiden, da elpatronen ellers bare vil varme centralvandet op.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-05 14:53

Hvis du fyrer sidste gang kl 21 er der varmt vand om morgenen, hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Kedelen er jo ikke kold før efter midnat alt efter hvor skrap du er til at fyre .

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-12-05 15:15

der er ingen ide i at slukke for strømmen. når den er oppe på temperaturen, afbryder den jo selv. og det må da også være træls at skulle rende rundt og tænde og slukke hele tiden. du opnår helt sikkert ingen besparelse ved det. hvis du vil spare penge, skal du sænke temperaturen med nogle grader. det giver en målbar besparelse. og hvis problemet er, at dit varmeanlæg tapper varmtvandsbeholderen, når du ikke fyrer, kan du nemt forhindre det ved at sætte en returtermostat på varmtvandsbeholderen. så cirkulerer vandet fra varmeanlægget kun igennem beholderen, når det varme vand falder i temperatur, dvs. når der er forbrug. så snart temperaturen igen er oppe hvor den skal være, lukker termostaten igen.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 18-12-05 16:56

ok tak for de mange svar men jeg har vist ikke udtrykt mig regtig

jeg mener er en 110 l metro isoleret godt nok til at holde på varmen jeg ved at der skal monteres en AVTB ventil der stopper for cirkulationen når fremløb falder i tempraturen i forhold til beholderen

men hvorlang tid kan den holde på varmen hvis den bliver varmet op til 60 græder om aften og ca 8 timer efter
skal der bruger bad til 2-3 personer uden brug af EL / fyring

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-12-05 17:00

Den er helt klart isoleret godt nok til det du ønsker, men så er det nok ikke med brændende varmt vand i skal bade i om morgenen.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 18-12-05 17:12

tjaaa man skal vel bruge 35-40 græder varmt vand moske jeg skal vælge en 160 l i stedet for

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-12-05 17:22

Men hvorfor vil du have den over på el. Det drejer sig vel bare om at hælde i dit fyr så det kan holde natten over. Men det er måske det der er problemet at du ikke kan fyre over. Hvad nu hvis du puttede i fyret lige inden sengetid. Eller er sengetid måske kl. 21
Så prøv med noget andet brændsel til natten. Noget der er mere brændværdi i, fx. Kul, energi koks o.lign

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-05 17:23

Der er varmt vand nok til at bade i, men det er klart at vis vandtemperaturen er på 50 grader så er der ikke så bruger den mere af det varme vand for at give dig 38 grader end hvis vandet var 70 grader. Der er altså ikke så lang tid med 38 grader som ellers. Det er minimalt hvad den bruger af strøm på at holde sig varm. Ellers brug et tænd og sluk ur

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-05 18:17

Det lyder som om du roder lidt rundt med det der kombielvandvarmer og hvordan det fungerer sammen med fyret.

Altså hvis du bruger el, kan du ikke samtidig føre anlægsvandet fra fyret igennem, for så vil elvandvarmeren fyre huset op i stedet.
Der skal være to haner på en metro, til at afbryde frem og tilbageløb fra varmeanlægget og så skal det kan ledes udenom vandvarmeren når du kører elvandvarmeren på strøm.

og hvis du ønsker at bruge fyret til at opvarme vandet, skal de to haner så åbnes og strømmen til vandvarmeren slukkes.

Jeg har selv sådan en 110 liter metro koblet til på den måde der, men hvis du om aftenen lukker for strømmen, er der ikke nok varmet vand til 3 gange bad.

Så du skal gøre op med dig selv om du vil opvarme vand fra fyrets anlæg eller ved hjælp af strøm.

det andet dur ikke.

mvh dova