/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows xp
Fra : botage
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 11-11-02 11:50

hej, jeg skal installere xp professionel på en ny pc, er det bedst det kører på en partion for sig selv? Eller kan jeg installere andre programmer sammen med det?
mvh Bo.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 11-11-02 12:41

Jeg kører alt på samme partion, og det fungerer udmærket. Tror ideen med at dele, er for at hjælpe med overskueligheden. Og hvis du skal formatere, er det jo smart, at du ikke behøver slette og geninstallere styresystemet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-11-02 12:22

"botage" <botage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1OLz9.12$HU.2160@news010.worldonline.dk...
> hej, jeg skal installere xp professionel på en ny pc, er det bedst det
> kører på en partion for sig selv? Eller kan jeg installere andre
> programmer sammen med det?
> mvh Bo.

Har du en stor HD vil jeg nok dele den op i mindst 2 partitioner og
installere xp på den første. På den måde er du ikke så sårbar hvis du er nød
til at formattere dit c-drev da du jo kan bruge d-drevet til at installere
dine programmer, spil, musik og andet. Husk dog at tage jævnlig back-up af
Documents and Settings, da den mappe indeholder alle dine personlige
indstillinger, mails og dokumenter. Back-uppen kan du så ligge over på
d-drevet. Har du XP proff. er der indbygget et udemærket back-up program.

Martin

Kommentar
Fra : acjcn

Dato : 11-11-02 13:20

Fuldstændig som du selv foreslår. Der er intet nyt i det.
Som kommentar fra powerranger er opdeling mere for din egen overskuelighed, end for systemets virke.

Accepteret svar
Fra : ehawk

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-02 13:35

Det er min erfaring som IT-supporter, at det i længden fungerer bedst med én partition til styresystem og programmer og én partition til data, swap-filer, CD-images m.m.
Hvis en bruger ønsker at udskifte/opgradere sit styresystem, er det en enkel sag blot at formattere den partition, hvor styresystem og programmer ligger. Det er samtidig meget lettere for brugeren at tage backup af sine data, når de ikke ligger og roder sammen med alverdens programfiler og dll'er. Med programmet Partition Magic (fra PowerQuest) er det muligt at ændre på størrelsen af en partition, og programmet Drive Image fra samme firma giver mulighed for at gemme en kopi af diskpartitionen med styresystem og programmer, og reinstallere denne, såfremt uheldet skulle være ude.

Ehawk

Godkendelse af svar
Fra : botage

Dato : 11-11-02 15:44

Tak for svaret ehawk.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-11-02 23:35

Tillad mig at komme med et tillægsspørgsmål: Jeg vil godt fremover have XP
pro til at ligge alene på et drev. P.t. har jeg en 30 gb harddisk opdelt på
6 drev (c-h). Hvordan partioneres den så ex c-drevet med xp ikke behøver at
optage så meget plads, uden at ændre de andre drev? Evt. ved at tilføje et
nyt?

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 00:29

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev :

>Tillad mig at komme med et tillægsspørgsmål: Jeg vil godt fremover have XP
>pro til at ligge alene på et drev. P.t. har jeg en 30 gb harddisk opdelt på
>6 drev (c-h). Hvordan partioneres den så ex c-drevet med xp ikke behøver at
>optage så meget plads, uden at ændre de andre drev?

Det ultimative program til det er Partition Magic, som er et
købeprogram til lidt under kr. 1.000,-, en virkende
demo-/trialversion findes ikke.

Kører du fat 32 skulle du kunne bruge freewareprogrammet fips til
det.

Guide:
http://www.idg.net/english/crd_font_526756.html
(er på dansk, så hvorfor der står english i linket er ikke godt
at vide)

Download:
http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.