/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hva er der galt med min tunge?
Fra : epidedymittis
Vist : 12991 gange
400 point
Dato : 17-12-05 14:24

Da jeg vågnede i går morges, var min tunge svulmet op på midten, og helt hård, når man trykker på den.

Det gør ikke ondt, det svir' ikke, og der er egentligt ikke nogen gener, andet end irritationsmomentet i ikke at vide hva man fejler, og ikke at vide om det går over af sig selv.

Jeg har lige været forkølet i lidt over en uge. Kan det ha' noget med problemet at gøre?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 410 point
Dato : 17-12-05 14:26

Ring til lægen/lægevagten eller skadestuen og spørg der, der kan du nok få et svar.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-12-05 14:28

Hvis man gør det, tvinger de én til at tage derind, og det gider jeg ikke!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 14:33

Så må du jo leve med en svulmet tunge.

Det kan jo også være, at der er lægesagkyndige brugere på kandu, der kan hjælpe dig.

Håber da at du bliver rask til jul.

ans

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-05 14:34

Der ser du selv!
Lægerne kan heller ikke afgøre det uden at se dig - tag nu og ring!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-12-05 14:36

:-/

Jeg vil bare gerne høre forslag på hvad det kan være!

Tak!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-05 14:56

kan være allergisk reaktion - det kan være forkert medicin så du har en forgiftning - det kan være en hel del ............ uanset hvad så kan du jo vælge om du vil til læge eller blive kvalt - hvor svært kan det være at kontakte lægevagten i det tilfælde ?????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 15:06

Forslag:
Er det under tungen, at den er helt hård, så kan det være noget med spytkirtlen..
Måske noget betændelse i forlængelse af din forkølelse.

Hvis den var øm så kunne du have bidt dig i søvne.

Det kan også være noget, du har lavet... avancerede gymnastiske udfoldelser for tungen?? Du ved bedst selv, hvad du har lavet de sidste dage.

Hvis ikke du har feber, så kan du godt se tiden an til mandag. Hvis der stadig er problemer, så kan du ringe til din egen læge.
Selvfølgelig, hvis det bliver værre, så må du have vagtlæge eller på skadestuen..

Jeg går ud fra, at det ikke er en allergisk reaktion, for så ville du være ved at blive kvalt, og så ville du næppe sidde ved computeren...

Og hvordan er det egentlig gået siden i morges?? Er det blevet værre eller bedre?? Eller det samme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-05 15:24

Det kunne meget vel være en allergisk reaktion som også tidligere er nævnt, hævelsen kan gå væk eller blive forværret,

en hævet tunge er ikke noget man "spøger" med ved jeg fra min far, som har prøvet det adskillige gange. Har du spist

noget "nyt" igår, f.eks nødder eller andre ting som du ellers ikke får i det daglige???

Hvis det er problemer med spytkirtlen, er hævelsen under øret ligesom fåresyge, ikke tungen. Men hvis det kan være

spytkirtlen, hjælper det at spise syrlige bolcher, da det øver spytproduktionen, som kan hjælpe med til at en evt.

kalksten eller betændelse bedre kan forsvinde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-12-05 15:35

Birgitta..... jeg har oplevet noget tilsvarende og fik beskeden at det ikke hastede netop fordi jeg egentlig havde det ganske godt - men endte på hospitalet lige med et om aftenen og det viste sig at det faktisk var en allergisk reaktion - så der kan jo være forskel.

ved godt det kan være ganske uskyldigt og gå over - men ville da opsøge læge for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-05 15:37

Det kunne også være Herpes. Dyrker du oralsex?

Som altid : Søg Læge !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-12-05 15:44

Har du nogle problemer med din mave i dag, tilfældigvis?

Vaxen

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-12-05 16:01

Tungen er ikke OVERDREVET hævet. Jeg kan bare mærke en mindre forskel i ganen. Det gør som sagt ikke ondt, og der er ingen belægning på stedet. (Midt på tungen)

Det er oven på tungen at det er helt hårdt.
Jeg har ingen problemer med maven, men mine mandler er ømme, og halsen er ligeså lidt øm.

Jeg dyrker oralsex, men det har været med den samme pige de sidste 3-4 år, så jeg tror ikke det er dét der er problemet!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-05 16:05

Epededymittis.... gør dig selv den tjeneste, at slå på tråden til lægevagten, det skader jo da ikke. Ud fra det du skriver nu, lyder det mere som en forkølelse men alligevel er det nu bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt. Pas på dig selv

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 17:40

Nordsted, vi har altså også spytkirtler under tungen. Det er bare kun hævelsen fra ørespytkirtlen man lægger mærke til ved fåresyge.

Hvis du faktisk har fået det bedre i løbet af dagen, epi.. så tror jeg mest på den med de "avancerede gymnastiske øvelser..."

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-12-05 17:51

tja..

Jeg har det princip, at hvis man ikke GIDER kontakte lægen, er der heller ingen GRUND til at gøre det!

Jeg er nok en smule hypokondrisk anlangt, og jeg tror faktisk at hævelsen er faldet lidt, ligesom smerterne i mine mandler, - og alle andre dele af kroppen, i øvrigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-05 18:15

Birgitta.... man kan godt have hævede spytkirtler som til forveksling ligner fåresyge uden af være fåresyge.

epidedymittis.... fortsat god bedring

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 18:19

Hård hud er en naturlig reaktion af huden, der hvor der er stort "slid" eller tryk..........
(iflg. http://www.hallgrensko.dk/gode_raad/1292.html#id3383741)

LOOL Sorry.... Go' jul, den falder nok til ro

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 18:32

Klumme, det er jo det jeg siger: "avancerede gymnastiske øvelser..."

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-12-05 19:07

Jeg må holde igen med de ...øvelser i aften, og se om tungen ikke kommer sig til imorgen!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-05 19:25

He He.... det klær dig at rødme Birgitta LOOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-05 22:06

--Hunde hænger jo sammen, når de dyrker sex.........Og DET kan vi da ikke ha', vel?!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 18-12-05 22:34

SÅ er mine mandler da svulmet op.. :-/

Jeg går til lægen imorgen, så må jeg se, hva han siger til det!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 22:40

Du har da reddet dig en halsbetændelse..... Op til dowtoren med dig....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 22:41

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/halsbetaendelse.htm

Og så stop med dine udskejelser LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-05 22:43

Stakkels epidedymittis så må du den tunge vej til lægen god bedring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-05 22:48

Hvordan går det så med tungen???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 22:48

Den "tunge" vej LOOOL Ajii hvor er du vittig Ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-05 22:54

er der anden udvej?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-05 22:57

Næææ det er der vel ikke, men du ved os der ikke gider gå til lægen LOOL

Sidst jeg var deroppe, sagde han daws Klumme... længe siden hva... Ja det må du nok sige, svarede jeg, men jeg har sgu været syg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-05 23:26

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 19-12-05 14:39

Jeg er ked af at sige det, men der er ingen af jer der har ramt rigtigt!

Jeg lider af det man kalder "Landkorttunge", eller "Geografisk tunge"

Dette skriver lægens bord:

"Man kalder det en geografisk tunge - eller en landkorttunge - fordi pletterne får tungen til at ligne et landkort. Det er en ret almindelig og ufarlig tilstand, som mellem 1 og 2 procent af befolkningen har."

Kan man kalde tilstanden almindelig, hvis mellem 1 og 2 procent af befolkningen har den?

Det går over af sig selv i løbet af et par uger, så det er bare at vente.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-05 14:47

Nååeh, epi... -du sagde ikke noget om at du havde pletter på tungen, -tværtimod...
Det kunne du jo bare have sagt...

Men så kan du jo godt fortsætte med gymnastikken...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-05 19:09

Jeg har godt nok aldrig før hørt udtrykket landkortunge eller geografisk tunge, så helt almindeligt er det vel ikke, nu håber jeg ikke du har fået smittet kæresten, for det lyder da møj ubehageligt/langvarigt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-05 20:15
Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 19-12-05 20:31

Det er ikke noget der smitter, og det er ikke til at sige hva det kommer af. Det er ikke langvarigt, men går væk i løbet af 1-2 uger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-05 20:39

Så er du jo snart rask epidedymittis

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-05 20:59

...ans; man ved aldrig med 'hævelser'

WWW </MOLOKYLE>Z

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-05 21:01

: - Z =

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-05 18:33

Epidedymittis..... er du ved at være frisk???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-05 20:07

..eller ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-05 18:57

Godt Nytår! -- Forhåbentlig er du rask igen...

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-01-06 16:58

Godt nytår,

Tungen er rask igen, og det viser sig, at det faktisk slet ikke var landkorttunge, men svamp!

Min tandlæge vidste åbenbart mere om sagen, end min læge, og kunne se at det "bare" var svamp.

Højst sandsynligt grundet, at imunforsvaret ikke har været på toppen, og så naturligvis fordi jeg ryger, og drikker for meget cola..

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-01-06 15:45

Tak for svaret ans.