/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
VØLUND KEDEL ANNO 1977
Fra : dhmoelsted
Vist : 839 gange
100 point
Dato : 17-12-05 12:36

Denne kedel og brænder fungerer mod forventninger stadig perfekt ,dog er jeg lidt i tvivl om temp på fyret, nogen siger bare det er 60- 65 grader så er det ok andre højere vores fyr står på 64 grader når det har kørt er det ok for denne antikvitet....
mvh
hans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-05 12:54

Det er som det skal være.
Med den (ringe) nøjagtighed på termostat og
temperaturskala er det ikke muligt at stille temp.
på 64 gr. præcist.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-12-05 13:34

Det var en ansèelig alder for en kedel, lad endelig være , at pille ved temperaturen,
den har klaret sig godt i alle de år, så ingen grund til at ændre ved det.
En pladejernskeddel som din, må bare ikke komme under 60gr.
Men økonomisk, er din kedel ikke, i forhold til en moderne kedel. Din varmtvandsbeholder, er også godt fyldt
med kalk, skal du regne med.
Udskiftning af en kedel i dag,koster jo. Så mit råd til dig er: Lad den køre, til den ikke kan mere, altså bliver utæt.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-12-05 15:57

hej keldd,
ja den har nogen år på bagen, vi har godt nok gas i vejen, og olietanken kan blive i jorden til 2017 så længe holder fyret med gar . nok ikke, men når den starter ligger den på de 58 gr og stopper så ved de 64, er det ¨så osse ok ,der er jo et interval den gamle termostat er der jo et "slip " mellem start og stop, jeg fyldte lidt vand på igår, men syntses så at radioratorene skulle have et lille nøk op, men der er ingen fordel ved at forhøje kedeltemp, efter dette, blot reg varmen på radiatorventilerne istedet...
hilsen hans

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-05 19:01

Fortsæt med at gøre, som du skriver, intervallet fra den starter til den stopper er godt nok, regn med at thermostaten,
har lidt misvisning, og det betyder ikke spor. Den starter sikkert på godt 60 grader, og ikke 58, netop på grund af misvisningen. Lad endelig være at forhøje kedeltemperaturen. Fremløbstemperaturen, hvis du har en trevejsventil på anlægget, hvad jeg går ud fra du har, bør være mellem 40 og 50 grader, afhængig af temperaturen udenfor.
Og så, ønsk dig en brændeovn i julegave, jeg tror ikke du har een.
Med de oliepriser, kan man ligesågodt fyre med cognac. Held og lykke hans.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-12-05 23:27

husk at få kontrolleret anoden i varmtvandsbeholderen + service på oliefyr/årligt + rengøring af kedel/årligt + afprøvning af sikkerhedsventiler/årligt,så kan denne kedel holde mange år endnu.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 18-12-05 12:17

Tak for svaret Keldd. ( og til i andre)
så er jeg rolig igen, det er jo en gammel dame men hun bliver seviceret efter forskrifterne, egentlig fantastisk at det kan køre i så mange år , jeg har lige købt en ny pumpe ved harald nyborg , og så fik den for en 3 år siden en ny brænder har dog ikke selv turdet montere dette
glædelig jul og venlig hilsen PS : nej jeg har ingen brændeovn og gider det heller ikke, har haft et hus med elvarme det var sku heller ikke sjovt

hans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-12-05 12:37

Selvtak hans, nu skal jeg ud at hente noget brænde, olie, ikke hvis det kan undgåes.
Vi hiver den selv op ude i Nordsøen, og eksporterer oven i købet også, alligevel tillader de forskellige regeringer,
at bruge det som beskatningsgrundlag, Uden at yde kompensation, til mindrebemidlede (pensionister m.m.)
Jeg synes det er uhyggeligt.
Hilsen
Keldd.....

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 18-12-05 16:24

til Keldd lige en slutter for at blive i den afgiftstermonologi , hva med elpriserne elsam sidder på kagen har et overskud i mia. størrelsen, trods div nørdsøkabler er defekte og en station i sverige er brændt så vi er delvis afskåret fra at få billy strøm det er sku da grotesk med den monopolstilling og deraf høje priser, men det går først op for for folk når man får kikket lidt dybere i den akademiske årsopg. fra forsyningsværket, da vi fik elvarme først i halvfjerdserne kostede en kw 8 øre, ja det var tider ,nu tager de numsen på os nu skal vi osse snart til at betale for at gå til lægen fy
slut
mvh
hans