/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tryksår
Fra : Fynboerne
Vist : 1027 gange
100 point
Dato : 17-12-05 09:53

Hvis der nu er et rødt trykmærke på en hofte, må den så masseres?
Hvis der er opstået et hul, hvordan er det så bedst at behandle det?
Er det godt når der er frisk blødning?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-05 10:25

Til lægen med det.

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-05 11:15

Her kan du læse om årsag, symptomer, behandling og forebyggelse af tryksår.

http://www.sygehusviborg.dk/sw43764.asp#516_38231

Men tag alligevel et smut omkring din læge, da et tryksår i aller højeste grad ikke er at spøge med. Det kan meget hurtigt blive til noget rigtigt skidt, hvis ikke det behandles korrekt..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-05 11:45

Nej, man må ikke massere direkte på trykmærket, men kun i området ind til misfarvningen af huden.

Resten kan læses i det link du har fået.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ole.N

Dato : 17-12-05 12:27

Du må kun masserer rundt om det røde mærke. Ikke direkte på trykket. Så er det selvfølgelig vigtig, at du overhovedet ikke belaster det yderligere og jeg vil anbefale, at du henvender dig til enten Viborg eller Hornbæk, hvis du har været indlagt på et af disse to steder og beder dem om yderligere råd. Det er måske sådan, at din egen læge ikke har samme erfaring som de to ovenstående steder. Det er selvfølgelig godt, hvis der er hul, er det er frisk blod og ikke betændelse, men søg læge omgående og kom i behandling med det samme og husk aflastning.
MVH
Ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-05 13:05

Hvad med Silkeborg?

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 19-12-05 08:08

Jeg har kikket på det link jeg har fået, der står meget godt.
Jeg har ikke selv tryksår, men arbejder på plejecenter og har været på et kursus, hvor vi har fået anden viden omkring tryksår, end vi ellers har hørt om tidligere. Derfor blev jeg tvivlende, hvad der var rigtig.
Har altid lært, at ved rødme på hofterne, var det godt at massere, så der kom gang i blodomløbet.
Har også hørt at frisk blødning var et tegn på, at der ikke var infektion i såret.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-12-05 15:16

Hvis det er et kursus du har deltaget i for nylig, så skal du gå ud fra, at det du har lært på kurset, er det du skal rette dig efter..

Der kommer konstant ny viden på området, så det kan sagtens være, at det der duede for bare 1 år siden, nu er passé..

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 22-12-05 06:53

Tak for svaret creamygirl.
Det er en god side du har henvist til, så jeg takker for det og er blevet klogere på sårforebyggelse og behandling.