/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
opslag i kirkebog søges
Fra : musse2
Vist : 1318 gange
200 point
Dato : 16-12-05 22:28

Prøver lige igen fra en anden vinkel. Jeg påtænker at tage turen over sundet i det nye år, men vil selvfølgelig gerne snuse mig frem til hvor jeg skal begynde.

Jeg søger Ida.. født den 040727 døbt ?? ( dato uvist men det er foregået i Brandstrup kirke.) Jeg søger især alle oplysninger der måtte stå om hendes forældre Emma Emilie og Jørgen Peter(Peder?) Jørgensen.

Hvilket Amt ligger Brandstrup i ?? jeg har søgt i Viborg og Århus men kan ikke umiddelbart finde det .

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-12-05 22:32

Der er flere muligheder

http://www.indexmundi.com/zp/da/700.htm

Har du flere oplysninger?

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 16-12-05 22:37

nej ikke andre end at Emma og Jørgen også har boet i Fårup og hun dør omkring 1957/58. Efter hvad jeg har fået fortalt har de boet mange steder. Så jeg leder efter en "ledetråd " at gå ud fra-bare så jeg ved at jeg har fat i de rette personer .

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 16-12-05 22:42

jeg ved forresten også at stedet de boede på daværende tidspunkt blev kaldt for Brandstrup mark-men når der ligger Brandstrup både i Viborg og Århus Amt, kan jeg nok se at jeg bare skal igang fra en ende af. Men er der et fælles arkiv jeg kan kigge i ?

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 16-12-05 22:47

åhh forresten var der også noget med Rødkærsbro. -Måske det hjælper lidt i forhold til hvilken Brandstrup de var fra ?

Accepteret svar
Fra : postkort

Modtaget 210 point
Dato : 16-12-05 22:56

En søgning via Krak på Fårup giver 6 resultater.

http://www.krak.dk/grids/Subpages/GridRightRows2.asp?pageArea=Map&data=v&HUSNR=&vej=&POSTNR_FRA=&BY=f%E5rup&Map_left=&Map_right=&Map_top=&Map_bottom=&Tagning=4.21_Kort_ForsStKort%2FKN_Sog&Adresse=&POSTNR_BY=f%E5rup&sog=S%F8g

Prøv om du kan finde andre stednavne beskrevet i forbindelse med Brandstrup eller Fårup og på den måde finde finde det rigtige Brandstrup eller Fårup.

Med hensyn til Fårup er det mest sandsynlige 8990 Fårup, da de andre er mindre stednavne, så jeg ville ud fra oplysningerne her i tråden starte med af lede i 8990 Fårup. Evt. ved kontakt til en lokalhistorisk forening i området, hvor de kan have kendskab til personerne.

Godkendelse af svar
Fra : musse2

Dato : 16-12-05 23:00

Tak for svaret postkort. Det har givet mig noget at starte med.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 16-12-05 23:06

Held og lykke med den videre efterforskning

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-12-05 00:11

her kan du finde alle de Brandstrup der er i Danmark
http://www.krabsen.dk/stednavn/stednavn_seek.php
God jagt i det meste af Danmark!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 17-12-05 00:26

Her er der lidt om Brandstrup Kirke og et par andre nyttige links.

http://www.dis-danmark.dk/kirkeimg/view_kirke.asp?KirkeID=1029

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-12-05 09:45

Brandstrup (DK) Hjortshøj Sogn, Øster Lisbjerg Herred, Randers Amt
Brandstrup (DK) Nørre Aaby Sogn, Vends Herred, Odense Amt
Brandstrup (DK) Tersløse Sogn, Merløse Herred, Holbæk Amt
Brandstrup (DK) Tirsted Sogn, Fuglse Herred, Maribo Amt
Brandstrup (DK) Brandstrup Kirkedistrikt, Vindum Sogn, Middelsom Herred, Viborg Amt

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 17-12-05 09:56

Lige nu er jeg temmelig forvirret. Jeg vil gerne finde frem til det Brandstrup som også blev kaldt brandstrup mark.
Brandstrup mark , har jeg fundet frem til noget blev kaldt i Hjemslev herred som igen ligger i skanderborg sogn.

Tror jeg skal starte med at finde frem til mine olde forældres fødsels data, ellers kommer jeg da på overarbejde i jylland Og det er en laaang tur her fra sjælland hvis ikke man ved hvor man skal starte.

Takker alle for deres links samt "fif" det har givet startskuddet .

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-12-05 20:15

Jeg er ikke vidende om nogen Brandstrup Kirke andre steder, og slet ikke i Skanderborg sogn. Skal der være en Brandstrup Kirke, så ser jeg kun en mulighed, nemlig:

Brandstrup Kirke (DK) Brandstrup Kirkedistrikt, Vindum Sogn, Middelsom Herred, Viborg Amt

Ved at søge på www.sogn.dk finder jeg følgende oplysning:

http://www.sogn.dk/brandstrup/index.php?mod=sognside&func=sogneInfo&p1=6001

Som hjemmehørende i Jylland nord for Kongeåen, så opbevares arkivalierne i Landsarkivet for Nørrejylland, og det ligger i Viborg, men det kan der læses mere om på næste link:

http://www.sa.dk/lav/omarkiverne/default.htm

Mvh

Varla

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 18-12-05 08:52

Hej Varla..

Det lyder som et sted at starte, så det vil jeg gøre. Mange tak for hjælpen,

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-12-05 09:28

Jeg har nu nærlæst dine oplysninger, og bemærket mig at der nok er en sammenhæng mellem Brandstrup og Faarup. Dertil har jeg lagt mine observationer om menneskers flytninger sådan mere generelt, hvor flytninger oftest foregik indenfor en ret overskuelig afstand. Vel nok også af praktiske årsager.

Herefter har jeg kikket på de geografiske muligheder for at kombinere Brandstrup og Faarup.

Hvis du har adgang til et Danmarkskort fra Geodætisk Institut - blev blandt andet udgivet for mange år siden på Lademanns Forlag. så vil du se på kort 20 felt G2 at Brandstrup ligger ca 500 meter Nord for Rødkærsbro, og Faarup ca. 3 km. i luftlinie Ø-NØ for Rødkærsbro.

Der ligger også et Brandstrup (men uden Kirke) ved Skødstrup-Løgten N for Århus, og et Faarup mellem Mørke (det hedder byen) og Thorsager , men afstanden mellem disse to muligheder er vel omkring 12-13 km. i luftlinie, men reelt en del længere. Det sidste Faarup ligger i området mellem Lime-Skørring-Søby-Voldum, så jeg ville da helt klart forvente at det er Brandstrup ved Rødkærsbro der er STEDET.

Mvh
Varla

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 18-12-05 10:13

Det er ihvertefald-udfra disse oplysninger-STEDET...hvor jeg vil starte min søgning...... Bukker og takker mange mange gange for dit arbejde... ( se seneste 25) her ligger point og venter på dig