/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kontrolmærker
Fra : andersit
Vist : 1362 gange
340 point
Dato : 16-12-05 19:43

Jeg har prøvet at finde en liste på nettet. Det handler om de ovale mærker, der er på slagterivarer og mejerivarer. Der står DK og så et trecifret nummer. Jeg kan ikke finde nogen fortegnelse. Det kunne være sjovt at vide, hvor kødet kom fra, og det er vel ikke nogen hemmelighed. Der må også være lister fra hele EU. Man kunne selvfølgelig skrive til Fødevarestyrelsen, men jeg synes det bør ligge på nettet. Ellers er der vel ingen grund til at mærke varen???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-05 19:55
Kommentar
Fra : andersit

Dato : 16-12-05 20:10

Jeg har været derinde før. Såvidt jeg kan se er det kun regler om mærkning, ingen koder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-12-05 21:27

http://www.anesmad.dk/artikler/maerkerpaamad.html

Kig osse her http://www.jordtilbord.dk/autnumre.asp?articleid=18

Der ser du nogle konkrete EØFnr, og du kan søge på et EØF nr.

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 340 point
Dato : 16-12-05 21:29

Prøv at kig på: http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2004100/Rapport.pdf (søg på "ovalt" inde på siden) eller http://www.jordtilbord.dk/article_print.asp?id=115

Igen står der kun noget om lovgivningen. Kontrolmærket er et producenten får tildelt og som det sikkert ikke er meningen at forbrugeren selv, men forhandleren, skal kunne tjekke.

Citat "Kontrolmærke (autorisationsnummer) Alle færdigpakkede varer med kød, mælk, æg og fisk, der ikke er fremstillet i detailleddet, skal mærkes med det kontrolmærke, som producenten har fået tildelt. Formålet er, at kontrollen let kan se, om varen kommer fra en autoriseret virksomhed og hvilken virksomhed, der er tale om."

Rosekamp

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-12-05 21:31

Hov Klumme. Det var søreme et godt link du fandt dér. Jeg kunne ikke finde noget på siden. Så vil jeg trække mig tilbage

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-12-05 21:31

Her har du i hvert fald en liste over nogle af slagterierne

http://www.dmriconsult.dk/smcms/Vet-forside/Vet-service1/Vet-serv-virkreg1/Vet-serv-virkreg5/Index.htm?ID=3986

Og på jord til bord ser det ud til at de har en lidt mere udførlig liste.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-12-05 21:34

JA ik?? LOOl Jeg er skrup smart, men aner desværre ikke hvordan det gik til

Jeg har netop i dag købt noget røget okseunderlår og tastede EØF nr 2152 ind og så... PUF, stod der et firmanavn(slagteri)

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-12-05 21:35

Ups linket til jord til bord manglede

http://www.jordtilbord.dk/autnumre.asp?initial=A

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-12-05 21:36

Hov... skulle andersit finde på at ville gi' mig point, så glem det. Jeg er alm. bruger og kan ikke bruge dem til noget. Vil foreslå point til rosekamp for at finde samme link.....hvis nogen skulle spørge mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-12-05 21:38

Eller Netper for at finde den samme side

Kommentar
Fra : andersit

Dato : 17-12-05 01:05

Vi mangler stadig EU.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-05 02:53

Det er ikke en stegkode som sådan! Det er mest henvendt til den slagter du køber kødet fra! Så du får altså ikke vide hvilken mark kreaturet er skut i desværre! Hvad vil du osse bruge det til?

Godkendelse af svar
Fra : andersit

Dato : 17-12-05 13:08

Tak for svaret rosekamp.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 19-12-05 21:22

Jamen tak for pointene andersit.