/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Rørstrømsk ???
Fra : molokyle
Vist : 5762 gange
38 point
Dato : 16-12-05 16:21

Hvorfor hedder det : Rørstrømsk?

..når man er overdreven medfølende, over-følsom, unødigt sentimental, har let til tårer og er 'grædebøsse-aktig' ?

Er der en anekdote der knytter sig til udtrykket: Rørstrømsk?

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-12-05 16:31

det er når et eller andet henter flashbacks der fremkalder tårer af glæde - sorg - eller blot situationsfølelser

(hvis en løs ledning ligger og flyder i et rør er det en helt anden sag)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 48 point
Dato : 16-12-05 16:34

Ifølge Nudansk ordbog, står der, at ordet muligvis har oprindelse i et egennavn, uden det er uddybet nærmere.

men også at det er sammensat af "røre", altså at blive berørt af noget, og så af "tårestrøm", så noget "rører til tårer" eller er "rørstrømsk"

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-12-05 16:35

Morgenavisen Jyllands-Posten for svagtseende
... at udtrykkets oprindelse er et personnavn, men om den pågældende skulle være
... den anden - og nok så sandsynlige teori - går ud på, at "Rørstrømsk" er ...
www.jp.dk/ssmorgenavisen:aid=1574908 - 7k - Supplerende resultat - Cached - Lignende sider

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-12-05 16:40

Dova har den korrekt forklaring.

Det er såmen bare gammel dansk

....vi er nok nogle stykker der ville foretrække en ung svensker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 17:19

dova -> Din kommentar er accepteret ...indtil videre, men
Citat
..uden det er uddybet nærmere.

..kunne jeg nu godt tænke mig at få uddybet, inden jeg lukker og slukker

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 17:22

Det kunne jo være der var en; Hr./Fru/Frk. Rörström ( svensker !!! ..selvfølgelig ), som havde måtte lægge navn til vendingen?

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 16-12-05 18:04

Hej Molokyle. Efter dette her, er det et gammelt dansk udtryk. Og der er da også en dansk famiiegren, som hedder Rørstrøm, så måske det stammer derfra. http://home19.inet.tele.dk/gamleord/
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 19:07

vivi1959 -> Jeg er såmen godt klar over :

Citat
rørstrømsk adj., -, -e
overdrevent følsomt; = sentimental; hun blev rørstrømsk over billedet af sin ungdoms store kærlighed

..og kunne føle mig fristet til at acceptere dova's forklaring, der går ud på :

Rørt til strømme af tårer

..selvom jeg finder forklaringen hverken; særligt nærliggende ..eller plausibel.

FF </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 19:09

Alligevel takker jeg dova for svaret

...hun har som regel ret

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-12-05 19:12

jeg bliver da rørstrømsk når jeg ser vagabonden og lady filmklippet til jul - og netop vel fordi det relaterer til noget for lææææææææænge siden