/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
14 dages returret. Auktioner.
Fra : Sygate
Vist : 563 gange
226 point
Dato : 16-12-05 16:19

Jeg har købt og solgt en del ting og sager på forskellige auktopnshuse her og der.

Der er trådt en ny lov i kraft der hedder sig at man har 14 dages returret hvis man ikke ønsker varen alligevel.

Men hos Bruun Rasmussen påstår de at når man er "et firma" og er momsregistreret og køber via firmaet at denne lov så ikke gælder.

Kan det virkelig passe?

Er der nogen der kender noget til lovområdet lige med det, eller ved hvor jeg læse nogle tørre paragrafer om den nye lov?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-12-05 16:33

http://www.forbrug.dk

Forbrugerstyrelsens hjemmeside, søg på auktion.

Det er købeloven du skal kigge på

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-12-05 17:10

Der er stor forskel på handel indgået mellem virksomhed og privat og mellem to virksomheder, så købeloven finder ikke nødvendigvis anvendelse i denne sammenhæng da der er tale om handelskøb

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 226 point
Dato : 16-12-05 17:46

Handelskøb: køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift, jfr. købelovens § 4

http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-12-05 22:37

et firma er jo professionelt og ikke forbruger

og derfor ikke omfattet af denne lov....

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 19-01-06 01:37

Tak for svaret viviborgen. Troede jeg havde lukket det for længst.