/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indsugningsfilter ved ventilation
Fra : futze
Vist : 3112 gange
100 point
Dato : 16-12-05 11:58

Jeg er interesseret i hvilke filtersystem der skal anvendes
ved varmeveksler, når man bor tæt på huse med brændeovne.
Jeg vil undgå de skadelige partikler, samt lugtgenerne fra skorstenene kommer ind i mit ventilationssystem.
Jeg har et Genvex combi system.
mvh
futze

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-05 12:29

G85 (normalt standard på VE anlæg til småhuse) fange i daglig tale cykelstel og elefanter. Har klassificeringen G3 eller EU 3. Virkningsgrad på partikler på een my er ca 5 -8% Først ved 2-3 my fanges godt 35 - 40%. Normalt OK til udsugningsfilter

F45 eller F5 (EU5) "ringeste" finfilter. Kan skaffes som "klippe-filter". Nu begynder det at virke 10 - 15% på en my 60 - 65% på 2 - 3 my. Normalt en tålelig løsning. Klart bedre end Grundfiltret (G85). Prismæssigt rimeligt.

F65 (EU6) Klart bedre, men nu havner du i rigtige posefiltre, der koster penge. Kan ikke rengøres. Skal skiftes. 40 - 65% af partikler på en my 85 - 90 % for partikler på 2 - 3 my. Nu begynder luften indenfor at være noget renere end udenfor.

F85 og F95 (EU 8 og EU 9). Anvendes normalt i "renere" rum. Fødevareproduktion. Printpladeproduktion. 80 - 95% af partikler på en my.95 - 100% på partikler på 2 - 3 my. Luksus i boligventilation. Normalt kun ved styg allergi.

F 45 vil normalt være det prismæssigt fornuftige valg. Laver man filterskabe (SystemAirs er billige), vil man vælge F65 eller F85 hvis man er meget entusiastisk (F85 til mig selv, selvfølgelig).

Tobaksrøg er 0,01 my og opefter

Pollen 10 - 100 my

Tung industristøv 100 my og op.

Jo højere klassificering jo mere tryktab -> mindre luftgennemgang.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-05 12:44

Systemair filterskab FFR160 koster 650,- + moms
EU5 celle 125,- + moms
EU7 celle 360,- + moms

Holder antagelig 1/2 års tid, med mindre du bor op af motorvejen, i Fredericia eller andre hårdt belastede område.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 16-12-05 12:50

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-05 12:50

Det ultimative overkill opnås vha såkaldte absolutfiltre (Hepa).

Der laver man normalt forfilter F65 + filter efter luftbehandling F95 + Slutfilter (helt fremme i indblæsningen) 99,9999% af partikler på 0,3 my. Operationsstuer, LAF bænke, laboratorier.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-05 12:52

I lige måde Futze.

Genvex har også eksternt filterskab, men det koster over to af de store + moms.

Fik du købt dig en ny Combi?

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-12-05 13:56

ikke endnu ,men den bliver bestildt i starten af det nye år. Den gamle kører med min lille ændring af ventilen til varmeflade
med en indblæsning temp. 16-og 19 grader ved udetemp. imellem 0-8 grader.
Så har jeg også el staven til det varme vand tændt hele tiden.
Men det er jo det helt rigtige filtersystem til den nye jeg vil have , der både fjerner lugt og de små partikler fra udeluften.
Folks brændeovne oser som bare fan.
Hvilke temp.blæser du ind i rummene med på dit anlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-05 14:21

Omkring 17 - 18 stykker når det kommer til at køre. Står stadigvæk usamlet i bryggerset. Min er en custom-made dobbelt krydser koblet i modstrøm. Ca dobbelt så stor som en Combi (jeg har plads nok). Så du kan ikke lige sammenligne. Jeg skal have udtænkt en afisningsautomatik, idet genvindingen bliver så stor, så der vil komme is allerede ved nogle få frostgrader.

Kunne du selv handle med Genvex?

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-12-05 14:50

Ja det regner jeg med, sidst i 8 mdr i 2004. var rabbatten 30 %

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-05 14:50

For lige at returnere til filtrene.

En almindelig G85'er lader sig sværte stygt af brændeovnsrøg - dvs den fanger meget. Skal du eliminere det hele - har du ikke råd. EU 6 eller 7 er normalt aldeles fint, men fjerner ikke alt. Højere klassificering end det er bims, til boligformål.

Kulfiltre (dem man reklamerer med tager lugt) er nogenlunde ligesom at brænde hundredekronesedler. Kun til special formål.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-12-05 14:59

Du skriver at din indblæsnings temp. vil ligge imellem 17-18 grader.
Ved hvilke ude temp. er det, og hvad har du så som supleringsvarme.
Laver dit anlæg også varmt vand.
Kan man ikke få et anlæg der kan klare opvarmningen + det varme vand og med den el besparelse
en varme pumpe nu giver.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 17-01-06 20:21

Jeg vil lige blande mig.

En indblæsningstemp på 17-18 grader lyder ikke af meget, den skulle gerne kunne give mere, noget der ligner ihvertfald 25-30 grader, hvis den ikke varmer vand.
Iøvrigt er de nye Combi'er i dag udstyret med modstrømskryds, så man vil få mere energi ud af maskinen, når varmepumpen ikke kører.

Genvex sælger også kulfiltre, de skulle kunne tage lugtgener, men det kræver en ekstra filterboks.

Måske jeg skulle nævne, at jeg er ansat hos Genvex.