/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke geninstallerer xp
Fra : ikazoo
Vist : 569 gange
400 point
Dato : 16-12-05 06:22

Hjælp søges, har formateret min harddisk.

Når jeg nu prøver at geninstallerer xp, bliver den ved med at skrive: system need to reboot.

Hjælp hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-12-05 07:04

Står dit CD/DVD drev til at boote, eller står den som, anden enhed, i din Bios
Dit Cd drev skal stå, så den kan boote fra det, det kan du rette i bios.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 08:49

Det er vel ikke fordi du et stykke henne i installationen, idet XP prøver at boote fra harddisken at du trykker på en tast, når teksten dukker op :

'Tryk på en tast for at boote fra cd...'

..med hvid tekst på en sort skærm?

Så skal du simpelthen blot lade være at trykke en tast, da installationen eller ville begynde forfra med et boot fra CD-ROM'en.

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 16-12-05 12:00

bios (Basic Input Output System)
kommer du ind i ved at trykke på den knap der angives under starten, som regel del, F2 eller F10.

Du kommer så ind i en engelsksproget menu.

Her skal du lede efter boot sequence. Og ændre den så dit cdrom-drev står som 1st boot device.

Skal du have mere hjælp, må du fortælle os hvad dit bundkort hedder.

Det står som regel på opstartsiden inden maskinen går i stå og er ofte en kryptisk samling bogstaver, tal og tegn som ECS K7SOM+ eller ASUS P5WD2-E

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-12-05 12:44

der ligger en "normal" vejledning i install her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-12-05 22:33

hej
da du har formateret hd har du vel gjort det fra din xp skive
og kan gå vidre der fra ellers boote fra den igen
og følg instruktioner der kommer på din skærm
system need to reboot.betyder du skal slukke pc
på den store afbryder vente lidt 10-15 sek.
tænde for den igen og så skulle det hele køre
når den booter på cdèn

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-12-05 22:52

Hej
Et svar var at foretrække, svært at hjælpe ellers.
Jeg tror dit problem er, at du kan køre din installering, til et punkt, hvor den skal genstarte.
Men den bliver bare ved med at installere Windows.
Når du kommer til det punkt i installationen, hvor den skal genstarte. "REBOOT IN 15 SECONDS"
DER SKAL DU GÅ IND BIOS, OG RETTE DIN BOOT, TIL HARDDISK,,,,,,,, ikke cd drevet.
Så skulle pengene passe.

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 17-12-05 07:58

Hej alle.

Har knoklet med den hele aftenen, foreløbig tak for de mange råd,
men den vil stadig ikke.

Den stopper lige inden den skal til at installerer windows.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-12-05 08:13

hej
har du evt.prøvet at bruge dit brænder drev til
install

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-12-05 09:16

har du prøvet har se ind hos riversen

http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-12-05 09:22

Hent startdisketter her, de skulle gerne starte din xp install, kræver 6 formaterede disketter.
Når du har kørt alle igennem, bliver du bedt om at sætte din Xp Cd i drevet.
http://www.wintip.dk/xp/download/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-12-05 09:28

Kommer teksten genstarter om 15 sekunder, på et tidspunkt.
Gør den det, og den bliver ved at installere, SÅ ER DET FORDI DIT CD DREV STÅR SOM FØRSTE BOOT.
HARDDISKEN SKAL STÅ SOM FØRSTE BOOT, eller kan Windows ikke finde din harddisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-05 09:48

sofus.dk -> Når meddelsen : "REBOOT IN 15 SECONDS" dukker op, skal man enten trykke på 'Enter' eller vente. Derefter går skærmen i sort og hvis CD er første boot device, vil der komme en hvid tekst med en meddelese om at trykke en tast for at starte med cd... NU er det, at man IKKE skal trykke. Så vil installationen fortsætte fra harddiskens operativsystem og hente yderligere installationsfiler fra CD-ROM'en.

Hvis ikke man ønsker at denne 'sorte skærm' skal dukke op sætter man; INDEN man installerer og umiddelbart efter man har formatteret : CD-ROM i BIOS til second boot device og hardisk 0 til første. Da der intet oprativsystem findes på harddisken endnu, vil CD-ROM'en boote første gang når maskinen startes op, men harddisken vil derefter automatisk tage over ved fremtidige gentarter, da der som noget af det første er blevet lagt systemfiler på harddisken under installationen.

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-05 09:56

Jeg kom til at tænke : Har du prøvet at fjerne din harddisks partition og oprette en ny primær partition. Formattere denne og så prøve at installerer XP ikazoo ??? Der kunne jo ligge en BOOT sektor virus og hygge sig? Den slippe du af med på ovennænvte måde.

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-05 10:01

..eller kunne en simpelt løning måske være at når meddelsen : system need to reboot ..dukker op, at fjerne CD'en fra CD-ROM drevet og når den har genstartet, indsætte den igen? (Hold SHIFT tasten nede når du indsætter CD'en, så starter den ikke automatisk op selv)

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-12-05 10:11

molo,,,,,,helt enig, men nogle bliver altså ved, med at geninstallere sig, efter REBOOT, ligegodt om du trykker på tast eller ej, min gør det, hvis ikke jeg går i Bios, og ændre Bootsekvensen.
Hvorfor, det ved jeg ikke, men den skal vel have noget at brokke sig over,
det kom efter jeg havde skiftet harddisk.
Ellers plejer det JO bare at køre derudaf.

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 17-12-05 15:48

Dejligt med de mange svar.

Skal nok prøve alle mulighederne i aften.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 17-12-05 15:49

ps.

Har ingen diskettedrev

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 17-12-05 20:04

Desværre, den vil bare ikke.

Den må vist på værksted

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 18-12-05 08:36

Har prøvet alle jeres gode råd igen og igen.

Nu kan jeg få den til at starte forfra, med formatering, instillation af diverse filer, men når den så skal genstartes lige inden instillationen af windows, går den i stå, eller starter det hele forfra.

Jeg har prøvet at tage cdén ud lige inden, og lade den starte på hd, men intet virker

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-12-05 08:39

Gå i BIOS, og sæt din HARDDISK, som første BOOT
Du kommer i bios ved at trykke del flere hurtige gange, under opstart,,,eller f8,,,,f12

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-12-05 08:54

Har du prøvet at gå ind i bios og sætte den til default settings(normalt under Exit)hedder F.e.k.s. Load Setup Default,når du har gjort det gå så til f.e.ks>Boot og sæt Cd-rom til 1st
Boot device,åben dit cd-rom drive og sæt din Xp cd i,tast f10> yes lad det hele køre til xp er installeret(du har indtastet licens o.s.v)når det hele er installeret(færdig) og den rebooter så taster du dig hurtigt ind i bios igen og sætter din HDD som 1st boot device og
tager din Xp cd ud af Cd-rom drivet og genstart (f10>yes)
Manse 9933

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 400 point
Dato : 18-12-05 08:59

På Fujitsu/Siemens computere skal man trykke F2 for at komme i BIOS, men det mest alm. er DEL tasten.

Har du også prøvet at slette din partition og oprette en ny, som jeg skrev tidligere?

Husk at når en partition er slettet/oprettet SKAL der bootes fra harddisk for at oplysningerne i bootsektoren på disken kan registreres. Det er vel denne oplysning du får : system need to reboot ?

Denne reboot skal være uden CD i drevet !

Den kan godt nok ikke starte op, men siger noget i retning af : no system disk press a key...

Derefter kan CD'en indsættes og harddisken formatteres og et operativsystem installeres.

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-12-05 10:15

prøv KUN fra harddisk sådan:
indstaller win95/98 eller me kopier mappen i386 fra win xp cdrom kør derpå filen under 95/98 eller me der hedder
winnt32 filen
så kører det kun fra harddisk det hele og det virker derfra som en netværkindstallation.....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-12-05 10:16

mappen i386 skal kopiers til din hardisk

Godkendelse af svar
Fra : ikazoo

Dato : 19-12-05 22:24

Tak for svaret molokyle. Du gjorde virkelig en god indsats, men desværre fik jeg den ikke op at køre.