/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opdatere Windows XP SP2 DK
Fra : ppk
Vist : 753 gange
300 point
Dato : 15-12-05 23:29

Hej

Da jeg har haft en del virus på det sidste, har jeg villet opdatere Windows XP SP2 DK ved hjælp af cd rommen.
Der sker så det at når installationen har kørt et stykke tid beder den om at få følgende fil VIAAGP1.SYS som jeg så ved hjælp af en anden maskine finder filen på nettet.

Herefter bliver installationen stående med beskeden installationen vil blive fuldført om ca. 33 minutter !

Og denne information har den så stået med i op til 12 timer, det ser ud som om at den kører da de 5 grønne firkanter nede i højre hjørne hele tiden kører og teksten i det højre øverste felt hele tiden skifter.

Hvis jeg så slukker maskinen og tænder den igen fortsætter den bare installationen, og bliver igen stående samme sted.

Er der nogen der har en god forklaring på hvordan jeg kommer videre ?

Jeg er godt klar over at jeg bare kan formatere den, problemmet er bare at der er en masse informationer der gerne skulle redddes.

Så indtil videre kom det altså ikke til at passe, som der stod på Microsofts hjemme side at man bare kunne overskrive windows, og kun ville miste sine windows update.

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-05 23:36

Kor en Systemgendannelse til før problemet opstod start programmer tilbehør systemværktøjer men har du så fjernet de virusser du har haft??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-05 23:39

Det ser ud til denne fyr løste sit problem sådan:
Uninstall the Via 4 in1 agp driver, then go into the device manager and expand the system section uninstall the via agp / via agp 2.0/3.0 driver then reboot on first reboot, it will install the pci to pci bridge, it will then ask you to reboot again. this time it will install the agp driver specifig to your system it will then ask for a restart again. you now have the sp2 recommended driver installed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 15-12-05 23:41

Har oplevet noget lignende før... Der var problemet at cd'en var lidt fedtet. Prøv og tør den godt af og se om det ikke hjælper..

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 15-12-05 23:41

Hej Sunowich

Virusserne har bevirket at der er flere windows ting som ikke virker mere, så lige netop nu står den bare og prøver på at opgradere windows.

Jeg kan nu ikke få den til at starte den "gamle" windows installation op !

Men måske kan man komme til at starte den op på en eller anden måde.

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 15-12-05 23:47

Hej pallebhansen

Mange tak for dit forslag, det er desværre sådan at jeg ikke er så god til engelsk.

Og jeg er ikke lige med på hvordan jeg stopper den nuværende opgradering, da jeg ved genstart af maskinen bare får beskeden at installationen fortsætter.

PPK

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-05 23:50

Tryk f 6 eller 8 under opstart og start i fejlsikker tilstand og kør sysgendannelse derfra evt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-12-05 00:06

Hej Sunowich

Har nu prøvet begge taster, og beskeden var at den ville undersøge konfigurationen.

Herefter kunne jeg så lov til at trykke på F10 og såer jeg kommet til noget med Genoprettelseskonsol, her får jeg så mulighed for at vælge hvilken windows-installation jeg vil logge på, så her vælger jeg 1 for C:\WINDOWS.

Så vil den have at jeg skriver administartionskoden, som jeg ikke mener at jeg har da maskinen er installeret kun med administrator og uden adgangs kode.

Så nu er jeg nok ved at være rigtigt godt på spanden.

PPK

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-12-05 00:08

Har du prøvet at tørre cd'en godt af?
Jeg har før knoklet med noget lignende i mange timer for så at finde ud af at det var fordi cd'en var lidt fedtet..

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-12-05 06:59

Hej
Tror du har et problem, du skriver hvilken WINDOWS installation, du vil logge på.
Så har du installeret XP mere end 1 gang, på samme drev, og det giver en masse konflikter.
Du skal slette de installationer, du ikke bruger.
Så kan det være, du kan hente SP 2, når den kan finde ud af, hvilken installation, den skal installeres til...
Nu er det sådan, at du ikke bare lige kan hente SP 2
Der skal installeres et program, der giver dig tilladelse til det.
Xp henter det selv, hvorefter alle opdateringer, begynder at vælte ned til dig.
Der kræves også, at der køres AKTIVE X på din Pc.
Altså, har du firewall eller andet, der forhindrer at du kører aktive x, går din installation i stå.
Ville gerne høre, om du kan hente opdateringer til SP 1.
Om du har sat den til at hente opdateringer automatisk.
I så tilfælde, vil du næsten hele tiden blive spurgt, om du vil opdatere til SP 2

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-12-05 07:32

Alternativt, kan du købe SP 2 hos Microsoft.
De tager den fornemme pris a´ 60.-
Jeg har en på Cd, fra dengang, man fik dem smidt i hovedet, og blev opfordret, til at dele den med andre.
Jeg kan godt sende dig en kopi af min.
Det vil koste dig 10.- som du kan sende til Dyrenes Beskyttelse.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-12-05 07:47

Hej sofus.dk

Den maskine som jeg prøver at få til at køre igen, er frakoblet internettet !

Og den installation jeg har er incl. SP2 så ud fra dette skulle alt vel være ok.

Da jeg genstartede maskinen og trykkede F6 fortalte den at der kun var en mulighed at reparere, nemlig
1: C:\WINDOWS her valgte jeg så at skrive 1 og trykke enter, og så ville den have en administratorkode som jeg ikke ved hvad er da jeg ikke husker at jeg nogen sinde har lavet sådan en.

Det skulle nemlig gerne være sådan at man ikke skulle blive låst fast ved ikke at kunne huske en sådan ting.

PPK

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-12-05 07:56

Siden den beder om administrator kode, går jeg ud fra, det er Xp Pro du har.
Det med administrator kode kender jeg ikke meget til.
Men det er der mange herinde, der gør.
Prøv at søg på kandu, mindre end en uge siden, at det spørgsmål blev løst.
Eller er det helt fin, med at installere/reparere, som du har gjort.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 16-12-05 08:12

Angående administratorkoden.. jeg går ud fra at du har prøvet at lade feltet være blankt og trykke enter??

Vh fluffy

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-12-05 13:01

Hej fluffyclaus

Ja, det har du helt ret i.
Og dette hjalp mig desværre ikke vidre, så hvad den kode i givet fald skulle være er mig en gåde.

PPK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-05 14:32

Prøv at holde F8 nede ved opstart
NB hvis du trykker F8 alt for tidlig, så får du en skærm der spørger dig om boot og her kan du trykke escape.
På den sorte F8 skærm er en af mulighederne: ”Gendan til sidst kendte konfiguration hvor Windows fungerede normalt.
Prøv først det.

Hvis det ikke virker, så skal du igen holde F8 nede ved opstart, og vælge fejlsikker tilstand.
Her kan du mange ting, først lade din virusskanner og spyfjerner søge hele harddisken igennem.
Men lad os først høre hvor langt du er nået.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-12-05 16:39

Hej pallebhansen

Lige nu er jeg kommet til at det er enormt svært at finde nogen som ved noget om hvor man finder ADMINISTRATORADGANGSKODEN henne !

Og ellers ser det ud til at jeg har forsøgt så mange gange, at den ikke vil fortsætte installationen uden at den skal formateres først.

PPK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-05 18:15

Der er jo ingen ADMINISTRATORADGANGSKODE = windows adgangskode, da du jo ikke har bruger en sådan.
Er det F6 du bruger til opstart, jeg skriver jo F8
Har du prøvet F8 ?
Er det home eller windows Pro vi snakker om.
Er du ikke kommet til en menu hvor du kunne tilbagestille computeren til en tidligere indstilling, eller i fejlsikker tilstand.
VH Palle Hansen

NB:
Helt galt kan det jo ikke gå, da du kan indsætte en ny harddisk (Er billige), installere windows på den, og så hente alle data fra den gl. harddisk
Eller sætte din gl. harddisk i en anden computer hente eller brænde de data du absolut vil trække ud.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-12-05 07:32

Hej pallebhansen

Jeg har også prøvet F8 indtil flere gange, men har åbentbart "misbrugt" den så meget at den ikke vil noget mere.
Det er sørme en fejl at jeg har glemt at skrive at det er Windows XP Pro SP2 DK jeg bruger.

Men det er jo en for simpel løsning bare at formatere, det er jo mere spændende at prøve at løse problemmet, men det bliver nok til at hive harddisken ud og lægge den i en USB 2 ting og så derfra lægge tingene over på min 300 GB USB harddisk. Så juleferien er sikret bag computeren.

PPK

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 17-12-05 12:25

Nu skulle man ikke kunne misbruge F8, for hvis den har reageret rigtigt, skulle den gerne kunne gøre det igen, om det så er 1000gange.
Men ellers kan du jo lægge Windows XP Pro SP2 DK i cdromdrevet, og lade den reaparere installationen, uden at miste data. Men for at kunne gøre det skal bios stå til 1.bootdevice cd-rom, hvad den måske allerede gør?
VH Palle Hansen
NB: En metode jeg har brugt er at lade maskinen starte op normalt så lang den kan, og så slukke bagpå brutalt, når det er gjort 3 gange, plejer den at komme med en menu, hvor man kan vælge: Gendan til sidst kendte konfiguration hvor Windows fungerede normalt OG fejlsikker tilstand

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 19-12-05 20:40

Tak for svaret pallebhansen.

Nu er jeg gået i gang med at overflytte alle mine dataer til min USB harddisk, og så kan jeg bruge juleferien til at få den op at køre igen.

Det har den sikkert godt af, da den ikke har været totalt renset siden julen 2003.

Jeg fik lige en tanke, et eller andet sted må der vel ligge en information på maskinen der vil starte formateringen. Kunne man forestille sig at man måske kunne nøjes med at slette nogle få filer, og så få lov til at installere windows igen uden at formatere således at man bevarede sine dataer ?

PPK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-05 00:09

Ja, det kan man godt, selvom der er en lille riciko for at miste sine data:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Som jeg jo skrev før: Men ellers kan du jo lægge Windows XP Pro SP2 DK i cdromdrevet, og lade den reaparere installationen, uden at miste data. Men for at kunne gøre det skal bios stå til 1.bootdevice cd-rom, hvad den måske allerede gør?

Men det kræver jo at installationen kan starte, eller rette sagt at du stiller din bios til at boote fra CDèn
VH Palle Hansen