/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows 98
Fra : hpapp
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 15-12-05 07:59

sidder med en ældre pc som der skal instaleres windows 98 på der er ikke noget på den har en start diskette så den skal startes i dos og instalere windows 98 skal kun bruges til spil barnebarn hvordan skriver man de komador i dos for at komme videre.
hphp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-05 08:05

Læg cd'en i, sæt disketten i, genstart pc'en, følg vejledningen, så skulle den være der

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 15-12-05 08:21

Ellers når du er i DOS:

(Efter start med opstartsdisketten (Husk at sige det er med CDrom når den kommer frem med en menu)

vælg så

E: - notat: mener at disketten laver en fiktiv drev på D: derfor skrev jeg E:...Hvis E ikke eksistere så skal du vælge D

skriv så:

install.exe

Så skulle det gerne starte

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 15-12-05 09:00

hvis den lander på a drev i dos ved opstarten
dvs den skriver a:
og du har kun en cd skal du have den til at læse fra cd drevet som vanligvis er d drevet altså skriver du:

cd d:

her skulle den gerne skrive d: Hvis du så ikke ved hvad der er på cd-rommen kan du skrive:

dir/p
så skal du finde en exe fil normalt en install.exe fil og du skriver:

install.exe

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-12-05 09:40

ældre pc'er starter ikke med cd, du skal bruge en bootdisk.
http://bootdisk.com
det er rigtigt at dos opretter et 'ramdrev' og at dette skubber cd'ets drevbogstav en plads op, men det står på skærmen,
mens at dosdisketten starter.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-05 11:37

Du har en startdiskette
start comp med startdisketten i (ja til store diske)
den den slutter ved A:\> så skriver du så der står sådan:
A:\>fdisk og tryk enter
nu kan du slette /oprette/kigge .......på din harddisk.
Er harddisken tom så:
Opret primær partition
genstart og ved A:\> skriver du så der står:
A:\>format C: og tryk enter
genstart og ved A:\>
A:\>D: ell E: ell F: (det kommer an på hvor msdex ligger og det kan du se) og tryk enter
Læg lige din 98 CD og luk skuffen
ved D:
D:\>install og tryk enter

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 15-12-05 12:57

prøv at gå ind i bios (tryk del ved start) og se om du kan boote op på cd-rom drev
hvis din pc er fra før 96 er det nok ikke muligt at starte på cd-rom drev
så gør som natmaden skriver.....
så få lavet en win98 startdiskette , der er der en mulighed for at indlæse et cd-rom drev
ved start , så gå til cd-rom drev typisk e: og skriv install det er nok

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-05 16:54

Hvorfor gør i det mere indviklet.........startdikette og CD er tilstede, og der mangler bare en opskrift på at komme i gang........og den er her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/79608#875504

Ps. en ældre comp starter/booter sikkert på A:

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-12-05 19:43

e.c -> jeg siger bare nc.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-12-05 19:46
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-12-05 19:47
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-05 19:57

Ok ok -

Godkendelse af svar
Fra : hpapp

Dato : 16-12-05 07:14

Tak for svaret e.c.
Lige hvad der skulle til tak for det