/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fjernelse af sod
Fra : CCjunior
Vist : 9536 gange
100 point
Dato : 15-12-05 04:59

Jeg er ved at ha fået styr på mit fyr, men det har kostet en del sod..
hvordan fjerner jeg det lettest ??
Jeg er blevet rådet til at varme fyret godt op og så bare bruge rent vand, men jeg syntes det går noget trægt, er der nogen bedre forslag ??

Nu hvor jeg har fået en bedre kvalitet træ, " brænder " noget af soden så væk igen ??

Junior

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-05 05:53

er det den sod der sider inde i fyret eller er det noget der er kommet ud
hvis det er inde i fyret , skal den nok selv brænde det væk , når du får ordentlig varme på det, ellers fås der noget pasta du hælder over brændet , så løsnes det under forbrændingen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-12-05 06:01

her er gode tips:

http://www.braendeovnen.dk/Miljoestyrelsen.htm

samt på producenternes sider, er der også tips

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-05 06:49

Du skal ikke hælde vand ind i et godt opvarmet fyr!!!

Nu kommer det an på hjvad det er for noget sod, om det er "pulver" der ligger i fyret, eller om det er "klistret" sod.

Hvis det er pulver skal du bare feje det ud.

Hvis det er klistersod, skal du først sørge for at aftrækskanaler og røgrør/skorsten ikke er lukket til, og så fyrer du bare godt op til høje varmegrader, så forsvinder det som regel.

Et godt gammelt råd er at lægge et stykke gammelt zinktagrende ind i fyret sammen m,ed brændet.

Det er ikke sikkert alene, at det er dårligt træ der er skyld i problemet (jo, hvis det er vådt), men i de fleste tilfælde er det fordi temperaturen er for lav.
Alt under 70-75 grader dur ikke i længden til fastbrændselsfyr.

mvh dova (der har "leget" med fastbrændselsfyr de sidste 25 år)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-05 10:26

Fyr godt op til brændkammeret er fyldt af gløder, åbn godt for under- og overtræk og læg så en meter gammel zinktagrende i, klippet i passende stykker.
En stor del af soden vil brænde af, og asken vil være let og fin og til at fjerne med støvsuger.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-12-05 11:28

Jeg føler med dig CCJunior. Vi har lige fået skiftet vores gamle halmfyr ud med det splitternyt. Det gamle havde sodet så meget, at skorstenen er fyldt med klamt, ildelugtende klistret sod.
Dette på grund af dårlig forbrænding og for lav temperatur fra det gamle fyr. Med det nye fyr har vi fået temperaturen op, og vi kan simpelthen høre soden risle ned i skorstenen, efterhånden som vi får varmet den op. Forleden var der faldet så meget sod, at skorstenen var fyldt ca. 2 meter oppe med dette. Skorstensfejeren kom, gennemrensede skorstenen, men der forbrændes stadig sod. I går blev der fjernet ca. 2-3 skovlfulde fra renselemmen.
Det er noget djævelskab, og det eneste, der kan bekæmpe det er varme, varme og atter varme.
Og før soden er brændt af, vil forbrændingen i fyret ikke være optimal - så det kan kun gå for langsomt.
Zink er en god ting - ikke specielt lovlig, men virksom.
Og til slut - ikke sikkert, at jeg behøver at nævne det, men vær opmærksom på skorstensbrand, når du varmer op. Og sker det, så husk at du IKKE må sprøjte vand på skorstenen - det får den til at flække, og i værste fald, fyret til at eksplodere.

god arbejdslyst!

Vaxen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 15-12-05 13:56

Det afgørende er hvor du har soden????
Er det inde i kedlen skal du ikke begynde at vaske det af el.l., men derimod feje det af med en stålbørste, evt. smide et stykke zink ind i kedlen ( fek.s. et gammelt stk tagrende ). det brænder soden væk.
mvh
Joeson

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-12-05 19:28

Jeg ser her at der er en del som kommer med forslag om at brænde Zink af i fyret for at få det rent...Det er så i og for sig rigtigt nok ..men det de ikke skriver er at Zink er giftigt som bare det når det brændes (røgen) Det samme er med gamle telefons pæle eller sveller...
Jeg vil mene at nu da du har fået styr på fyringen er det bare at varme din kedel godt igennem så brænder soden væk af sig selv efter en stund..Det er jo det som sker med en skorstens brand under kontrollerede former ..Den klistrede gamle sod brænder og opfører sig som popkorn (expanderer) så kommer fejeren og skorstenen er som ny og helt ren..Du kan opleve at umiddelbart efter at du har fået fejet din skorsten ,får du skorstensbrand .Det fordi fejeren har fjernet den løse sod som har sat som en isolation for den fedtede
Det eneste rigtige er at få en god forbrænding hvor du får brændt alle dine røg gasser af og dvs god træk og tørt træ...Ikke luk for trækken før du ser at der er gode flammer ...Fyr lidt ad gangen så varmen bruges ...Det er som med en motor -brændstof og luft skal stå i forhold til hinanden for at få en ren forbrænding

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-12-05 02:41

jeg siger tak for alle de gode forslag.
jeg får et parti træ fra et gulv firma idag og det er både hårdt og tørt.. så smider jeg fyret på 90 grader og ser hvordan det ser ud..

for at uddybe det lidt, så er det kedlen som er snasket ind i sod. hvordan skorstenen ser ud ved jeg ikke.. men det må tiden jo vise..hehe...

Junior

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-12-05 11:11

God fornøjelse Junior....

Bare fuld damp på - og så et øje på skorstenen undervejs

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-05 16:45

CCjunior, hvis det træ du får er noget der er ovntørret, så tro mig, det er det værste lort du kan putte i dit fyr.

Sådan et læs fik jeg engang, og det var både første og sidste gang.

Det ryger som bare H....... og skorstenen bliver lynhurtigt stoppet til af sod. Ikke det klistrede sod, men sådan noget skorpeagtigt noget.
jeg skulle feje min skorsten i toppen ca en gang om ugen for at kunne få det til at virke.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 10-01-06 15:02

Tak for svaret bredker.