/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Endometriose?
Fra : MariaSeifert
Vist : 1941 gange
50 point
Dato : 30-07-01 23:55

ENDOMETRIOSE!
Er der nogle der kender til denne sygdom?
Jeg ville gerne høre fra nogle der evt. har eller har haft denne sygdom og er blevet behandlet eller skal behandles for det.
Det er en lidt usædvanlig sygdom så jeg ville gerne vide hvad der er at vide om den. Jeg har læst om den på nettet men ville gerne høre fra nogle der har været igennem det og lægers forslag osv.
Jeg mener selv jeg har denne sygdom men har ikke været til lægen. (lægebesøg er ikke min stærke side)

Need info!!

//Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-07-01 00:06

MariaSeifert <MariaSeifert.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WGk97.1933$V53.272488@news000.worldonline.dk...
> ENDOMETRIOSE!
> Er der nogle der kender til denne sygdom?
> Jeg ville gerne høre fra nogle der evt. har eller har haft denne sygdom
> og er blevet behandlet eller skal behandles for det.
> Det er en lidt usædvanlig sygdom så jeg ville gerne vide hvad der er at
> vide om den. Jeg har læst om den på nettet men ville gerne høre fra
> nogle der har været igennem det og lægers forslag osv.
> Jeg mener selv jeg har denne sygdom men har ikke været til lægen.
> (lægebesøg er ikke min stærke side)
>
Hej Maria
Har du været på www.netdoktor.dk ? Der findes yderligere oplysninger samt en
ret god debatgruppe vedr. endometriose, med erfaringer, gode råd, link til
endometrioseforeningen osv.

Jeg har selv været igennem undersøgelser for denne sygdom, men havde den
heldigvis ikke. Gynækologen sagde derudover, at "alle" symptomer kan passe
på endometriose, så den eneste sikre måde at diagnostisere på er -
desværre - nok et lægebesøg og en evt. henvisning.

Held og lykke til dig!
Hilsen Lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-07-01 11:31

> Jeg mener selv jeg har denne sygdom men har ikke været til lægen.
> (lægebesøg er ikke min stærke side)

Hej Maria,

NetDoktor og newsgroups er fremragende redskaber til at hente oplysninger/få
besvaret sine spørgsmål, FØR eller EFTER man går til lægen.
Jeg er selv stud.med og ved hvor let man pludselig kan synes at have de
første tyve eksotiske sygdomme, når man læser hvilke symptomer de
giver....derfor er det vigtigt at man ikke forsøger at stille en diagnose
selv, men istedet konsulterer sin læge. Hvis du har tænkt dig at sætte dig
ind i sygdomsbilledet før du går til lægen, er det selvfølgelig fint. Men
sørg nu for at gå til læge....det vil spare dig en masse tid og energi - og
forhåbentlig nogle bekymringer!

bedste hilsener,
jonas.

Accepteret svar
Fra : annvibeke

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-01 19:40

Kære Maria!
I min pure ungdom (midten af tyverne) fik jeg konstateret endometriose.
Mine symptomer var samlejesmerter.

Når den slimhinde som ligger inde i livmoderen - og er grunden til at vi menstruerer - får forvildet sig udenfor og lægger sig udenpå livmoderen (der er tilfælde, hvor den lægger sig på flere eller alle de indre organer) menstruerer vi ud i bughulen (blodet absorberes af kroppen efterhånden)

Det blev konstateret i fuld narkose ved laparoskopi dvs jeg fik et snit i navlen og lige over kønsbehåringen - blev pustet op og set efter med en kikkert.

Behandlingen var enten operativ, hvor man ville skrabe de forvildede slimhinder væk - eller en graviditet - selvom det var svært at blive gravid med den sygdom - eller - som i mit tilfælde - 2 p-piller om dagen i et ½ år uden pause...
Ville denne form for hormonbehandling ikke hjælpe, kunne man forsøge med mandlige hormoner...

Men det hjalp og jeg har ikke siden mærket noget til det.

Jeg er nu 47 - om man har fundet på andre behandlingsformer siden skal jeg lade være usagt.

Det kan komme af et foster uden på livmoderen eller en abort, hvilket ikke passede på mig...sådan er der så meget.

Jeg håber at du blev lidt klogere...der er ikke noget alvorligt i sygdommen - bortset fra de vanskeligheder man kan have, hvis man ønsker sig et barn (jeg har siden fået et barn)

Venlig hilsen ann-vibeke

Godkendelse af svar
Fra : MariaSeifert

Dato : 12-08-01 15:56

Tak for svaret annvibeke.

De var lige præcis de informationer jeg søgte, og at høre fra én som har været igennem det. Det gør mig meget mere tryg ved hele denne situation.
Jeg ved godt jeg ikke har været til lægen med mit problem endnu og jeg håber selvfølgelig ikke at jeg lider af Endometriose men man VED bare når der er noget galt ik´!?
Anyway, tusind tak for svarte....
PS: Har fået tid hos doctormanden :)

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 12-08-01 17:18

Kære Maria!
Jo - man VED, når noget ikke er som det skal være.
Hvordan har du fået tanken hen på lige præcis endometriose?

Venlig hilsen ann-vibeke

Kommentar
Fra : MariaSeifert

Dato : 12-08-01 18:07

Hej Ann-vibeke,

jeg har haft stærke smerter i underlivet i mange år nu og det er IKKE mensturationssmerter for de kommer helt uafhængige af hinanden, og utrolig store samlejesmerter og u-udholdelige smerter lang tid efter samleje. (ikke ligefrem hyggeligt:)
Mit mesturationsblod er også noget underligt noget. Det ved jeg så ikke om er normalt for jeg har kun den mensturation jeg selv har og blander mig ikke så meget i andres men der er nærmest sådan nogle små "klumper" i blodet? ad, ad...
Jeg læste helt tilfældigt en artikel i en avis om Endomestriose, for omkring et-to år siden, og de beskrevede symptomer passede simpelthen på mig.
Men det jeg bed mest mærke i var det med smerterne og jeg er helt ophævet indevendigt til tider. Har meget tit hovedpine og kaster op uden grund nogle gange (sker heldigvis ikke så tit, og jeg ved ikke om det har noget med hinanden at gøre)
Jeg gik til lægen dengang, stor overvindelse for mig, men nævnte intet om artiklen jeg havde læst, og lægen sagde jeg intet fejlede....bare evt. mensturationssmerter.
Så nu er der gået (endnu) et par år og smerterne er forfærdelige, jeg må krybe sammen, kan ikke røre mig og tårerne står i øjnene på mig når det sker. Det hele varer et par seconder nogle gange flere minutter men det føles som TIMER.
Det kan da også godt være at det ikke er Endometriose jeg har men der er ihvertfald NOGET galt.
Jeg er mest bange for ikke at kunne få børn. Jeg er jo kun 23 år.

Maria

Kommentar
Fra : Sisse

Dato : 23-10-01 14:09

Hej Maria
Jeg har selv fået konstateret endometriose for ca. et år siden. Jeg har altid haft store menstruationssmerter og har også undret mig over mit menstruationsblod - det er også med store klamme klumper. Jeg fik det så konstateret ved en kikkertundersøgelse, hvor man kun er på hospitalet i 1 dag. De fjernede 2 store slimhindeklumper der havde sat sig uden på livmoderen. Så skulle jeg vente og se om det ville hjælpe. Det hjalp lige første gang jeg fik menstruation, men så kom smerterne igen. Så fik jeg en behandling, som skulle vare i 3 måneder, hvor man bliver sat i en kunstig overgangsalder. Det var ikke en udelt fornøjelse, men det skulle prøves, da jeg havde læst at det skulle virke. Min menstruation holdt op og jeg fik hedeture helt vildt. Heldigvis dog ingen humørsvingninger, bortset fra at jeg sagde tingene uden omsvøb, men kunne samtidig høre det lige når jeg havde sagt det og derved komme til at grine. Det hjalp da også på smerter imens, men det var jo fordi jeg ikke havde menstruation. Indsprøjtningerne var heller ikke sjove.
Min kæreste og jeg har prøvet at blive gravide i 5 år nu og så sad lægen og sagde til mig, at det der kunne hjælpe på mine smerter var at blive gravid - ikke lige det sjoveste at få at vide, eftersom det var derfor jeg søgte læge i første omgang. Jeg blev kun undersøgt for endometriose fordi jeg først blev undersøgt for om der var passage i mine æggeledere og de derved fandt "noget" i min livmoder. Min læge sagde endda, at det var noget svulstlignende, så jeg gik i 2 måneder inden jeg kunne få kikkertundersøgelse og troede alt muligt om svulster. Men heldigvis var det bare slimhindeklumper.

Jeg ved ikke om det var svar på det du spurgte om, men så må du endelig spørge igen. Det var ihvertfald lidt om min oplevelse af det.

Sisse

Kommentar
Fra : MariaSeifert

Dato : 08-11-01 15:51

Hej Sisse,
tusind tak for at dele din oplevelse med mig. Det hjælper mig en hel del og det er især rart at få at vide hvad du har været igennem og hvordan det gik.
Jeg har nu været til lægen og fået bekræftet at det meget sikkert ER endometriose jeg har. Jeg var ikke interesseret i en kikkertundersøgelse da jeg faktisk ikke er i tvivl. (..og hvem ville ikke gerne ungå sådan en lille sag!?)
Lægens svar til mig var også at det ville hjælpe mig at blive gravid. Min mand og jeg har ikke prøvet at blive gravide men vi har heller ikke været forsigtige, et barn ville være velkommen, men derfor ved jeg ikke om jeg har svært ved at blive gravid eller slet ikke kan.
Foreløbig siger jeg "Den tid den sorg". For det ER en stor sorg ikke at kunne blive gravid men det ved du kun bedere end jeg. Og jeg vil sige mange gange held og lykke til dig og din kæreste. Jeg håber virkelig det lykkes for jer!

Men igen, tak for dit svar.

Maria

Kommentar
Fra : timmol

Dato : 04-12-02 16:14

Maria!

OM du har endometriose kan KUN konstanteres ved en kikkertundersøgelse, og kan stort set KUN afhjælpes i en kikkertundersøgelse. Kun ved en sådan kan lægerne nemlig komme ind i bughulen og brænde de små klumper blod væk!!
Det er slet ikke farligt, og gør ikke ondt. Men du skal da ikke tro, at bare fordi en læge tror du måske har endometriose, så er det vejen til heldbredelse. Det kan afhjælpes ved p-piller, da de små chokoladebrune pletter i bughulen afgiver blod ved hver menestration. De er også årsag til, at du kan menstruere i laaaang tid af gangen.
Så jeg synes absolut du skulle tage imod en kikkertundersøgelse, så det kan konstanteres om du nu også HAR endometriose, og hvis du har, så de kan fjerne nogle af de pletter, der giver problemer.´
Som det er sagt, er det absolut ikke noget man kan gætte sig til.

Kom så afsted!...
Hilsen fra
Christina

Kommentar
Fra : Skattus

Dato : 28-04-05 16:54

Hejsa allesammen,
jeg håber Maria har fået taget sig sammen til at få lavet en kikkertundersøgelse, for det er altså nødvendigt!!
Jeg gik selv i flere år med mærkeligt blod ved blødningerne og jag i underlivet, indtil det blev for meget og selvfølgelig mens man er i udlandet.
Jeg havde ventet i lang tid uden at gøre noget og lægen konstaterede at cysten på den venstre æggestok var vokset til 8 cm i diameter!! Så den har altså været der rigtigt længe!!!
Cysten er nu punkteret og skal fjernes ved en operation til august. Det med at blive gravid som behandling kommer også an på om cysten sidder på æggelederen eller æggestokken, for så kan naturmetoden blive svær at benytte.
Jeg skal selv i behandling med IVF (kunstig befrugtning) til efteråret.
Men til alle der mener at de har nogle af ovenstående symptomer: GÅ TIL LÆGEN NU!!!!!!!
Mvh. endometriosepatient (stadie 4) 27 år