/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Forstuvning af fod vil ikke aftage?
Fra : cristian2
Vist : 7116 gange
20 point
Dato : 14-12-05 22:37

Jeg har forstuvet min fod under en fodboldkamp for 4 uger siden. (Foden er røntgenfotograferet, så jeg ved, den ikke er brækket). Jeg behandlede den med is efter "20 min. is - 40 min. uden"-metoden de første to døgn. Hævelsen faldt efter få dage til det halve. Smerterne forsvandt efter to uger. Men hævelserne er ikke faldet yderligere siden. Nogle siger, at jeg skal masssere foden forsigtigt for at få gang i blodomløbet. Andre at jeg skal i gang med en langsom genoptræning med vippebræt allerede nu. Mens andre igen siger, at genoptræningen først skal finde sted når hævelsen er helt væk.

Er der andre der har erfaring med sportsskader, som kan vejlede mig?

Tak skal I have!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 22:41

hvem er de andre ???? Du gør dig selv en tjeneste ved at tale med lægen om det

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 22:46

Du skal selvfølgelig tale med lægen om det, det er klart. Måske en ledbåndsskade er overset eller lignende.
Jeg vil dog nævne at jeg flere gange har forstuvet mine ankler - og nogle gange er hævelse og smerter først aftaget efter et halvt års tid.
Man kan sagtens træne forsigtigt som du gør, mens der er hævelse. Det er smerten, du skal "lytte" efter og ikke træne over smertegrænsen.
Kontakt eventuelt en fysioterapeut, så kan du få den korrekte vejledning til genoptræningen.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-05 22:55

Du skal slappe af og lade den hele uden at belaste den op med den lidt højt når du ligger på ryggen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-12-05 01:13

- og hvor skal du passe på at være opmærksom på den fod.
for 15 år siden! vrikkede jeg voldsomt om på den ene fod, lægeundersøgelser, krykker og passepåheletiden.
alligevel har jeg problemer med den af og til, den føles meget svag i "stellet".

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 20 point
Dato : 15-12-05 01:43

Ro er som Sune siger det bedste og vigtigste du kan gøre i starten for at blive klar igen.

Et gammelt og meget virksomt husråd er dog at købe "eddikesurlejrjordsopløsning" hos materalisten, det fås i flere styrker, slå en klud eller gasebind helt løst rundt om det skadede sted og fugt "stoffet" med eddikesurlejrjordsopløsningen. Herefter stikker du foden med det hele i en tæt plastpose og slutter af med et elastik rundt om overkanten, ikke for stram. således at alt bliver i posen. Og sover så med dette på om natten.

Efter flere timer, dvs næste dag, når du pakker foden ud, vil du se at hævelsen har fordelt sig i benet og er forsvundet fra selve stedet.

Denne behandling gentages et par gange. Når hævelsen forsvinder bliver helingen bedre og dermed hurtigere.

Det lugter selvfølgeligt lidt surt, men det er det hele værd.

Held og lykke og god bedring.
Mvh Sambo

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-12-05 05:28

Det lyder interessant, Sambo, det vil jeg prøve!

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-12-05 10:04

og så er der lige det gode råd med ikke at spille for meget fodbold
har selv haft "fodboldskade"
-jeg taler af erfaring-jeg gik til klubtræning og hver gang hævede foden
tog dobbelt så lang tid om at komme sig (9 mndr.)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-12-05 11:10

Når jeg skriver, at du kan træne mildt, så er det for at få lidt gang i venepumpen. Når man har forstuvet foden, skåner man den selvfølgelig maksimalt - hvilket man også skal. Men siden skal der gang i omløbet igen, og det stimuleres i første omgang med venepumpeøvelser uden belastning. Siden hen lidt belastning og så fuld belastning.
Venepumpeøvelser laver du siddende, eventuelt med noget under benet. Det er ganske simpelt, du vrikker bare foden op og ned - altså strækker og bøjer ankelledet. Det er vigtigt, at det ikke gør ondt.
Det er også vigtigt, at du får gang i blodcirkulationen i området, så væsken, der er ophobet, får hjælp til at komme væk.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-12-05 11:41

Igen vil jeg råde dig, til at gribe telefonen og spørge en fysioterapeut til råds. De ved præcis, hvad der er det rigtige at gøre. Du kan eventuelt hive pengepungen op af lommen, og få en enkelt behandling med anvisning af træningsmuligheder. Det ville jeg helt bestemt gøre, hvis jeg var dig.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 19-12-05 12:09

Tak for svaret sambo.