/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
2 grafikkort
Fra : jerow
Vist : 755 gange
50 point
Dato : 14-12-05 20:25

Hej jeg har et spørgsmål om at få 2 grafikkort til at køre sammen. jeg har just installeret et Nvidia n6200tc, som det var meningen jeg skulle køre sammen med computerens indbyggede kort (det har jeg før haft gjort) da jeg installerede det nye kort "forsvandt" det indbyggede kort maskinen er en siemens/ fujitsu Esprimo P5905 (helt ny). Hvordan kommer jeg i kontakt med det indbyggede kort?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-05 20:57

Jeg har selv 2 kort siddende.
AGP og PCI
jeg har i bios sat den til at se mit PCI først - ellers virker det ikke hos mig.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 14-12-05 21:24

davs jerow!
hvad er grunden til at du vil finde dit gamle grafikkort?
er det bedre end det nye?
nej du kan ikke bruge to forskellige kort til at få dobbelt ydelse...
hilsen Chrazqx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-05 21:32

chrazqx - man kan da bruge to skærmkort til at udvide sit skrivebord så der eks. kan "køre" to selvstændige programmer på een gang.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 14-12-05 21:48

jeps har selv prøvet men F.eks. hvis begge kort har 128mb kan de ikke samarbejde og bruge 256 på et skrivebord.
Chrazqx.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-05 00:49

Det kan de da godt.....jeg har her et onboard Matrox kort og et PCI ATI kort. ATI kortet kører som primær skærm. Skrivebordet breder sig over begge skærme. Men kortene arbejder ikke sammen. Og de leverer hver sin ydelse. Og da det er den samme CPU på bundkortet der skal "levere varen" til skærmkortene, får du ingen ekstra ydelse.

MEN hvis dit onboard kort og det nye PCI Express kort understøtter SLI (Scaleable Link Interface) og der kan oprettes kabelforbindelse direkte mellem disse, SÅ kan du få ekstra ydelse....

Du kan få lidt input om SLI i tråden http://www.kandu.dk/dk/spg/78155
med link til http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#g1

...men et 6200 turbocache kort understøtter jo desværre ikke SLI ...

mvh berpox

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 15-12-05 07:10

det lyder sgu smart berpox, men vi har vist nok begge glemt hvad tråden handler om.
at finde hans onboard kort.
kan du se den når du går ind i enheds håndtering?
Chrazqx

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-12-05 15:58

Grunden til at netop de 2 kort ikke kan sammen kan være at de begge bruger computerens ram som videohukommelse!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-05 16:47

fra Berpox>>>
jeg har her et onboard Matrox kort og et PCI ATI kort. ATI kortet kører som primær skærm.
du lader den sikkert søge på PCI-kortet først......ikke.?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-05 17:12

Eyvind -> Nemlig - det er den BIOS oplysningerne vises på - og når Windows starter op, så kommer Matrox'en med undervejs...

mvh berpox

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-12-05 19:30

hehe gutter... hyggelig rundtur i kom på der.

Jerow, prøv at se i din bios om dit onboard grafikkort er sat til
AUTO
eller
ENABLE
eller
DISABLE

Den skal selvfølgelig stå på ENABLE.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-05 22:06

Jeg er næsten helt overbevist om, at det er i BIOS "synderen" skal findes føst og fremmest - dernæst i enhedshåndteringen hvor onboard grafikken formentlig skal slås til igen.

Nu kunne det jo være interessant at vide hvilken BIOS der sidder på sådan et Fujitsu/Siemens Esprimo P5905 ...

Kommentar
Fra : jerow

Dato : 17-12-05 14:43

Kære Alle tak for de mange svar, 2 grafikkort er ikke for at køre hurtigere, men fordi jeg har en skærm i stuen hvor jeg bl.a. "kører" al min musik via programmet "jukeboxer". Jeg var næsten klar over at problemet ligger i Bios, der er en phønix ver.5.

i boot menuen kan man sætte boot display til:PEG eller PCI, Opsætningen PEG giver PCI ekspres boot trettighed. Jeg har prøvet begge dele uden resultat, det indbyggede kort "er og bliver borte".

m.v.h. Jørn

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-05 20:02

Prøv evt at bede XP om at lede efter hardware igen, og ellers så skal windows ind på ny.

Kommentar
Fra : jerow

Dato : 18-12-05 16:04

hej noshyguy
det hjalp at lede efter hardwaren, nu vises både det nye pci expres (der fungerer fint som) og det indbyggede intel 82945, men det indbyggede kan ikke starte (fejlkode 10), ved du hvad den betyder.
m.v.h.

Godkendelse af svar
Fra : jerow

Dato : 18-12-05 18:43

Tak for svaret NoShyGuy.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-12-05 19:53

Der var en som snakkede om fejl kode 10 tidligere og jeg mener at svaret var noget med en forkert driver.