/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Ad-Adware Spyware
Fra : Jesper_wood
Vist : 995 gange
100 point
Dato : 14-12-05 20:22

Hej,
Jeg har ad-adware til at fjerne spyware. Hvis jeg scanner comen finder den f.eks 5 ting, dem sletter den så, så prøver jeg at scanne igen så finder den f.eks 2 ting dem sletter den så også, men kan blive ved med at scanne og slette, den finder hele tiden nogle nye problemer! (scanner næsten lige efter hinanden)

Hvad er spyware ?
Hvorfor finder den hele tiden nyt spyware ?
Hvor kommer det spyware fra ?
Hvad er den bedste beskyttelse mod spyware ? (gratis)

Svaret må gerne skæres ud i tykt pap tak..

J Skov

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 20:37

Hej J Skov.

Prøv at koble dig af nettet. Kør så Ad-Aware. Så finder den noget. Kører du SÅ igen Ad-Aware, så finder den INTET.

Grunden hertil er at du ikke har været PÅ nettet. Spyware kommer fra nettet. Så længe du ikke er på nettet får du heller ikke hverken Spyware, Virus eller andet Snavs ind på PC'en.

Spyware er ikke i sig selv skadelig for din PC, men det er programmer som bliver lagt ind på din PC og som virker som en slags Spioner. (Spy er engelsk og betyder Spion). Disse programmer overvåger din PC og sender beskeder videre om Hvad du gør. Det KAN betyde at du modtager en masse email's som du nok ville kalde SPAM.

Hvis du vil vide mere om dette emne, så gå ind på www.spywarefri.dk der kan du finde såvel information som gratis-programmer der kan hjælpe dig til i fremtiden at undgå HELT så megen Spyware på din PC. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 20:39

P.S.: På www.spywarefri.dk finder du også gratis-programmer der sikrer dig imod virus og andet snavs.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 20:59

Hvis jeg scanner comen, og der efter logger af, finder den ingen ting. Men kan ikke forstå at alt det snot skal ned på min com. Troede ikke jeg kunne modtage sådan noget uden at skal give lov til at det bliver hentet ? Har jo firewall !!
J

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 14-12-05 21:00

Hvis du har intalleret sharewareprogrammer med 'indbygget' spy-/adware ?

..vil disse i visse tilfælde altid optræde i en scanning, så længe programmerne er aktive.

Besøger du websider med 'snavs' ? ..kommer det hurtigt ind dén vej også

Brug Spywareblaster (..en 'run-once' applikation) til at hindre du overhovedet får problemet. Det virker som et 'passivt' filter, men skal præcis som andre anti-'ting' opdateres jævnligt (..dette kan sættes til at ske automatisk ...hvis man synes? )

Spywareblaster : http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

..og en manual : http://www.spywarefri.dk/manualer/spywareblaster-manual.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-05 21:06

Ps. Jesper_wood -> En firewall er ikke nogen garanti for spy-/adware på computeren, da man jo ofte takker : JA ..til at et og andet program man har hentet og har givet tilladelse til at køre. Netop et af disse programmer kan liste 'snavs' indad bagdøren ..uden at det bliver 'fanget'.

Man har jo selv sagt : Jadak

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 21:10

Jesper - At du ikke troede du kunne modtage sådan noget, er jo forfærdeligt i sig selv. Hvor hulen/dælen har du gemt dig henne mens alle andre har talt om datasikkerhed, Spyware, Virus, Malware o.s.v.

JO Jesper. Den eneste sikre måde at undgå den slags snavs på, er at vide hvor man skal finde hjælp. Derfor kig på www.spywarefri.dk - læs og forstå det du læser og download så de programmer der anbefales. Bl.a. Spywareblaster som molokyle anbefaler.

En firewall klarer ikke alt. Hvis du vil have klaret alt, skal du have AKTIV Virusbeskyttelse OG AKTIV Spyware-beskyttelse. Og uanset hvad andre siger, mener jeg at KUN de bedste betalingsprogrammer giver den slags beskyttelse.

Der findes rimelige gratis-programmer som du kan finde og downloade fra den nævnte side, men vil du være HELT sikker, må du betale. Desværre.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 21:13

Tak for hjælpen. Jeg giver point til molokyle da dette svar var lige det jeg skulle bruge.
J

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 21:16

Hvad er du for en nar Arne.Jakobsen ? Hvis jeg kendte svaret på mine spørgsmål havde jeg jo nok ikke stillet spørgsmålet. !!
J

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 21:39

Jesper - JEG er ikke en nar. Men en person der har en PC og aldrig har hørt om hvad Spyware er, HAN er sgu en stor nar. Du ved heller ikke hvordan du bærer dig ad med at give point til molokyle. VEL?

Gu' var molo's svar da ej det du skulle bruge, for det eneste molo foreslog var Spywareblaster, og hvis du havde læst mit råd og var gået ind på www.spywarefri.dk - havde du fundet det samme der PLUS meget mere. Men du kan jo hverken læse eller forstå. Næh du er bare en fornærmet lille skid.

Men jeg vil da gerne hjælpe selv små narre som dig.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket.

Og se så at få lært HVEM der er en dum nar!!!

Kommentar
Fra : iah

Dato : 14-12-05 21:42

Velkommen i klubben Jesper!

Så er du også blevet præsenteret for - arne.jakobsen - ekspert i gratis grovheder...

Venlig hilsen IAH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 21:51

iah -> Læg venligst mærke til HVEM det er der begynder med at kalde HVEM en nar. Hvis ikke den lillle uvidende idiot var blevet grov overfor mig, havde jeg da heller aldrig svaret igen.

Men DU synes selvfølgeligt at alle skal have lov at være grove UDEN at få svar tilbage.

Selv DU må sgu da indrømme, at en PC-ejer der IKKE ved hvad Spyware er, er "lidt" dum i nakken.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 22:03

Arne lille ven. Ville gerne vide hvad det var for bedre at kunne forstå det. Men stadig, hvis jeg kendte svaret på mine spørgsmål ville jeg ikke ahve spurgt. Det kan godt være du tror du ved alt om alt, men sandheden er, at det gør du ikke. Jeg er nok ikke det største computer geni på jorden, derfor søger jeg hjælp. Du forstå ?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 14-12-05 22:03

Hr. arne.jacobsen

Man behøver jo nødvendigvis ikke at overfalde en sagesløs nybegynder (i hvert fald her i forummet) som formaster sig til at bringe sine uskyldige spørgsmål frem herinde.
Hvis du er utilfreds med nogen vælger at give point til andre end dig (det er jo trods alt en frivillig sag), kan du jo blot undlade at hjælpe den uvidende (nar!?), der er jo en mængde mennesker herinde der står parat til at give et bud på et svar.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 22:10

Tak for støtten IAH, da jeg er nybegynder på alt det her computer halløj kan jeg bruge alt hjælp.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 14-12-05 22:15

Hej Jesper

Så rigtig mange tak og hjertelig velkommen endnu en gang herinde - håber ikke du er blevet forskrækket fra at skrive et spørgsmål igen.
Her er nemlig forummet for alle de gode (dumme siger nogle) spørgsmål, som vi alle kan blive klogere af at læse.

Venlig hilsen IAH

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 22:19

Lader mig ikke skræmme af sådan en.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 14-12-05 22:43

Arne klap dog hesten ... der er sgu da masser af Noobs på nettet ...
du ved da heller ikke alt om alt ...

Jesper jeg vil mene det bedste mod spyware er spysweeper, men den er ikke gratis, men tilgængæld er den MEGET effektiv ... og ja en firewall er også en god ide at have, dog er det langt fra alle der fungerer... Zonealarm er en af de bedste og den kan hentes gratis også ...
dog er du bedre hjulpet ved at betale lidt for softwaren ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 22:45

www.arlet.dk er et godt alternativ til www.spywarefri.dk at blive lidt klogere på det hele - og få hjælp hvis nødvendigt - hvis du kigger på menuen og finder "min sikkerhedspakke" så er den nok noget af det bedste at rette sig efter.
Velkommen om bord

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-05 22:50

D9N - Bruger den firewall som microsoft har i xp. R den ok ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 22:55

XP firewallen holder øje med indgående trafik men ikke udgående - den er dog rimelig ok for de fleste der ikke surfer usikkert.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 23:13

Personligt ville jeg slå den fra og finde en god gratis firewall på nettet. Jeg har selv benyttet den gratis version af zonealarm i mange år nu - uden nogen problemer overhovedet.
Ulempen ved at bruge en gratis version er selvfølgelig, at der er lidt mere arbejde med den - tingene er ikke automatiserede, hvilket kan være lidt bøvlet for en nybegynder. Men den bedste måde at lære på, at er jo at gøre det, så spring ud i det

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 23:15

Og som andre siger - det er nødvendigt, at du får dig en antivirusprogram og et ad-ware program, der hele tiden scanner. Det er den eneste måde, hvorpå du kan holde snavset ude.
Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at du er kritisk med, hvad du downloader og i øvrigt siger ja til.

Vaxen

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 14-12-05 23:20

Jesper som også waxen skriver så er den ik optimal den interne..
Zonealarm skal du godkende uindgående og udgående trafik , men det kræver så du sætter dig ind i de mest alm programmer i Windows...
dog vejleder zonealarm dig lidt om de syns du skal sige ja eller nej.

men stadig spysweeper som kører hele tiden på din pc er klart at foretrække selv om den koster 2-300.- at bruge... mod det spyware, og så suppler med zonealarm.

D9N

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-12-05 23:24

Jesper_wood læs dette http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm det er et godt udgangspunkt, her er også link til Zonealarm som jeg selv bruger - sluttelig kan jeg da trøste dig, at der er mange der ikke lige ved hvad spyware er.

Mærkelig tanke, at hvis alle vidste alt så kunne kandu.dk lukke !!!!

Så vend snarest tilbage med nye spørgsmål Jesper_wood

//bentjuul

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-05 02:31

Prøv Spybot, den finder mere end Ad-Adware, og så har den en funktion, under avancerede indstillinger der hedder Immunisering, der tilføjer den en hel masse hjemmesider til din Internet Explorer, indstillinger Klasificererde sider, så du ikke kommer til at hente noget derfra, det er sider som der absolut intet godt vil dig, prøv at læse mere og hent programmet her: http://www.spybot.info/dk/index.html det anbefales også af Spywarefri se her: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot sammen med Spywareblaster, som molokyle skriver om, kan du holde din computer fri for skidtet (næsten, i de fleste gratistign som kan hentes på nettet, siger du selv ja til at instalere spyware, det står som regel i de betingelser, som du skal acceptere for at instalere på computeren, Windows firewall er ikke nok, som beskrevet ovenfor kan alt indefra komme på nettet, jeg bruger ZoneAlarm, og det er meget længe siden at spyware- eller virusscanninger har fundet noget

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 15-12-05 10:53

Kikke på www.arlet.dk Han har en gode sikkerheds pakke gratis.Han er ogsa en af de drevne kafter bag ved www.spywarefri.dk.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-12-05 16:50

Problemet ligger jo osse i hvad et spywareprogram katagoriserer som spyware! Mange af disse programmer betragter jo helt almindelige tracking cookies som spyware, og dem kan du dårligt undgå at få ind på computeren, selv om du surfer på helt almindelige sider som TDC og lignende!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-05 19:02

tedd -> Ja, men f.eks. adaware tillader programmel fra WhenU at været installeret. Det gør Spybot S&D ikke ..og det har intet med tracking cookies at gøre.

Tracking cookies giver mulighed for firmaer der deler cookie 'skrive/læse/opdatere' koden at aflæse brugerens surfvaner mellem disse firmaers hjemmesider og dermed lave lidt forbrugerstatistik UDEN at brugeren har givet samtygge dertil ..bortset fra at have tilladt cookies.

Loven siger at cookies er tilladt, dog skal brugeren kunne fravælge disse. Lidt en 'gummi-paragraf'

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-05 19:15

Ps. Det er ikke specifieret i loven om siden skal kunne virke uden cookies eller om 'cookie' friheden påhviler klientens browserindstillinger/fabrikat. Der står blot at en hjemmesideudbyder skal tilbyde en 'cookifri' version.

Desuden skal der oplyses om hvad evt. cookies bruges til :

Citat
De erhvervsdrivende bør endvidere oplyse om, hvilke redskaber de anvender til indsamling af oplysninger. Et redskab er f.eks. cookies. Cookies anvendes f.eks. til registrering, oplagring af password eller til at notere interesser og præferencer hos de besøgende på hjemmesiden. Cookies kan også bruges til at sikre sikkerheden omkring de oplysninger, som en besøgende afgiver, eller til at forbinde personlige data til den korrekte besøgende.

Læse mere : http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/sager/internete-handel/internetrapport/

FF </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 16-12-05 18:40

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-05 18:51

Velbekomme Jesper_wood

..og Velkommen på kandu.dk

[hør] ..med ALT, hvad dette fører med sig !

FF </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-05 19:23

Jesper_wood

Velkommen til kandu

Så har du også oplevet kandu på godt og ondt.