/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BAT fil i WIN XP
Fra : Smukke_Ole
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 14-12-05 08:50

Hej !
Jeg er en ældre mand, som svagt kan huske, at man i "de gode gamle dage" kunne producere en BAT fil, hvor man kunne angive en række kommandoer (skift directory, start et program o.s.v.) og så ved et enkelt klik få disse udført.
Kan man også det i WIN XP ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:08

Det kan du tro man kan. Selvom Microsoft påstår at DOS er helt væk i windows xp så passer det ikke! bruger selv ofte .BAT og .CMD filer til diverse formål
->Brommi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:11

Her er en lille side der kan kickstarte din hukommelse http://www.computerhope.com/batch.htm
Kunne forestille mig at du ligsom mig har med tiden glemt mange af de fede features man kan
->Brommi

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 09:12

-> Brommi
Det mente jeg også, men jeg lavede i Wordpad en fil, der ifølge min overbevisning indeholdt de relevante directory skift og commandoer. Når jeg klikker på den, kommer der et glimt af "DOS" prompten, og så sker der i øvrigt ikke mer.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:17

Jeg har aldrig lavet en BAT fil i wordpad. har altid brugt notepad... ved ikke om wordpad kan lave ged i det.. Men du kan evt smide en PAUSE i slutningen af din BAT fil. så kan du jo se hvad den siger til dine kommandoer.. Der er nogle enkelte kommandoer som er forsvundet i windows xp´s dos version så det kunne muligvis også være det der driller.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:19

Jeg bruger ofte denne kommando når jeg skal ha folk til at tjekke deres IP opsætning. Så kan de bare sende den .TXT fil til mig

ipconfig/all >ip.txt

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:31

Du kan evt. skrive din BAT fil her. så skal jeg nok prøve at hjælpe dig med den hvis der er fejl i den

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 09:32

-> Brommi

Du har helt ret med kensun til editoren: efter jeg har skiftet til NorePad sker der lidt mere. Der er imidlertid eet problem mere: Jeg vil gerne starte 2 programmer i forlængelse af hinanden, d,v,s, start Program1, start program2.
Som det er for øjeblikket starter det første program, medens nr. 2 ikke starter før det første er afsluttet.
Er der en vej uden om det ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 09:33

kensun = hensyn

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 09:35

-> Brommi
Her er et forsøg

cd \programmer\skype\phone
skype.exe
cd \Programmer\USB Phone\USB Driver
USBDriver.exe
pause

som efter at Skype er startet gerne skulle starte driveren til mun telefon

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 14-12-05 09:39

hmm.. du kan evt smide et af programmerne i en anden BAT fil og CALL den.. feks..

******
BAT fil 1
CALL usbdriver.BAT
cd \programmer\skype\phone
skype.exe
pause

******

usbdriver.BAT
cd \Programmer\USB Phone\USB Driver
USBDriver.exe
pause
******

Kan ikke lige huske om der er andre måder
->Brommi

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 10:06

->Brommi

Jeg kan ikke få det til at funke: CALL kommandoen bliver ikke genkendt af Kommandoprompten.

Min BAT fil ser sådan ud:

cd \Documents and Settings\Ole Thorsen\Skrivebord

call USBDriver.bat
pause
cd \programmer\skype\phone
skype.exe

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 11:10

->Brommi

Hur har jeg fået CALL til at virke: navnet var på 9 pos. Den kan åbenbart kun klare 8.3
Men problemet er stadig ikke løst, idet BAT2 ikke starter før programmet i BAT1 er afsluttet.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 11:10

Hur = Nu

Accepteret svar
Fra : Brommi

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-05 13:02

har lavet et eksempel.. bare erstat filnavnet og placeringerne
Det får dem begge 2 til at starte på samme tid her hos mig

Citat
cd "C:\Program Files\FlashFXP\"
start flashfxp.exe

cd "C:\Program Files\VoipBuster.com\VoipBuster\"
start VoipBuster.exe
pause

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-12-05 16:58

Tak for svaret Brommi. De' va' li' de', der sku' te'

Smukke_Ole