/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ægmakroner
Fra : egetoften
Vist : 7009 gange
40 point
Dato : 14-12-05 08:07

Er der mon nogen, der har en god gammel opskrift på ægmakroner, som vi fik da jeg var barn i tresserne. Har til dato ikke kunnet finde opskrift i nogen kogebøger, end ikke i meget gamle kogebøger

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 08:49

øhh du mener vel ikke æggehvidekager ??????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-12-05 10:09

Marengs???

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-12-05 10:42

Piskede æggehvider, med en masse sukker.
Pisk æggehviderne stive, hæld sukker i og pisk igennem.
Men i hvilket forhold ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 10:45

egetoften kan du beskrive dem ?????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-05 12:19

Jeg har aldrig hørt betegnelsen ægmakroner.

Og heller ikke i mine gamle småkageopskrifter er der noget der ligner.

Kun hvis det er de marengskager der er runde, og lidt flade, så de næsten ligner æggeblommer.

de hedder æggehvidemarengs:

150 g. smør eller margarine
125 g. sukker
150 g. flormel
5 æggehvider

Fedtstoffet blødgøres, røres hvidt med sukker, hvorefter det sigtede mel og de stiftpiskede hvider tilsættes.
Afsættes med to teskeer på en smurt plade og bages lysebrune.

Og så vidt jeg husker, blev der blandet et par dråber gul frugtfarve i, så de fik den gule æggeblommefarve.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-12-05 12:31

Her skulle den være.
Taget fra bogen Nem Mad
Pisk æggehviderne til meget stift skum og tilsæt sukkeret lidt efter lidt, meget for-
sigtigt. Fyld marengsmassen i en sprøjtepose med rund tylle og sprøjt den ud på en
smurt og meldrysset plade i ovale klatter, omtrent på størrelse med halve æg. Man
kan også lægge marengsmassen på pladen med en ske.
Drys dejgen med flormelis og stil pladen i ovnen for meget svag varme. Efter et
kvarterstids forløb begynder kagerne at tage farve, men er stadig bløde indvendig.
Man trykker nu forsigtig bunden ind på dem for at gøre dem hule, så de kan fyldes
og lægger dem tilbage i ovnen med den buede side nedad, så de kan tørre et par
timer i den lunkne ovn. De kan ikke blive for tørre. Opbevar disse marengs i
blikdåser med tætsluttende låg; så kan de holde sig i månedsvis. Servér dem fyldt
med flødeskum, der er smagt til med vanille og sukker — eller fyldt med vanilleis
eller vanillecreme.
4 æggehvider — 250 g melis — flormelis

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-12-05 12:34

Skal lige sige, hvis du vil have de store med cremet concistens, er det samme metode, men de skal så ikke bages så lang tid.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-12-05 13:51

Dette er ganske vist makroner, men alligevel.

25.stk

2 æggehvide
100 g sukker
100 g mandler

Pisk æggehviderne meget stive, hvorefter 2 spiseskefulde sukker drysses i, lidt ad gangen, mens der piskes godt.
Mandlerne kan være med eller uden skal. Mal dem fint og bland dem forsigtigt i ægghvidemassen sammen med resten af sukkeret.
Rist dejen i en gryde ved svag varme til den er sammenhængende. Lad den afkøle lidt, og sæt den som toppe på en bageplade belagt med bagepapir.
Bagetid 20-25 min, ved 150 grader.

Direkte afskrift fra Frøken Jensens Kogebog

//benjuul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 15:39

Hvis man tilsætter en lille bitte sjat eddike i æggehviderne til marengs, så holder massen konsistensen meget bedre. Bare en halv teskefuld eller lignende....
Det er vigtigt, at eddiken først tilsættes når æggehviderne er pisket fuldstændig stive.

Dette giver også lidt syre til den meget søde marengs - det virker nærmest lidt smagsforstærkende i denne forbindelse.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 18:08

da jeg ikke tror det er marengs vil jeg komme med et bud:

65 g rismel
65 g mel
100 g margarine
100 g sukker
5 æggehvider
(evt saften fra ½ citron)

margarinen blødgøres og røres helt hvid med sukkeret. Citron,(citronen kun hvis man ønsker det) mel og de stivpiskede hvider røres i dejen, der udsmøres med en ske på en smurt plade i runde kager der bages lysebrune. De tages af pladen (og kan med det samme krummes som krumkager hvis man ønsker det.)

De kan også inden de bages drysses med skoldede korender og skoldede finthakkede mandler afhængigt af om de skal bruges som kager eller tilbehør.

de står i min mormors opskrift som kysmakroner og i min mors som aggehvidekager

Kommentar
Fra : egetoften

Dato : 14-12-05 22:27

Der er indtil videre ikke nogen, der er kommet med den rigtige opskrift. Jeg husker kun, at man lavede dem som små kugler i hånden og derefter trykkede dem lidt flade på pladen. Marengs minder det slet ikke om - nærmere som alm. makroner

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 22:50

ooooooh - der var noget der hed sandboller - meget små - meget lyse - blev trykket let med en finger eller en gaffel - og jeg kan ikke komme i tanke om opskriften (måske fordi jeg vist fik nok af dem

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 14-12-05 23:03

Her er mit bud: Mors drømme:
200 g. margarine
ca. 275 g. mel
1 spsk. vanillesukker
1 tsk. hjortetaksalt rørt ud i 1 spsk. vand
Rør mel og margarine godt sammen. Tilsæt sukker og vanillesukker(ja mel tilsættes før sukker)Rør hjortetaksalt ud i vandet og tilsæt det.
Ælt dejen sammen og rul den til stænger på et letmelet bord. Del stængerne i stykker, der trilles til små kugler. Læg dem på beklædte bageplader, ikke for tæt. Tryk kuglerne let flade med tommelfingeren.
Bages 10-15 min. ved 150 grader.
Jeg tror det ligner det du efterlyser.
Hilsen Bente.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 23:06

haha benselense - jeg tror det er de såkaldte sandboller - nu vil jeg lige gå i opskrifterne og se om jeg kan finde dem

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 23:09

Uhmmm. Nu sidder jeg jo her og kommer i tanker om skønne sønderjyske fedtkager, som altid har hørt julen til i min familie...
Det er bestemt ikke de rette kager, men MÅTTE simpelthen berette om min lækkersult.
Jeg håber sørme, min far har tryllet med svinefedtet i køkkenet i år - for så bliver det alligevel jul

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 23:16

NÅ - de er der ikke men fandt noget der hedder æggeblommer

3 friske æggeblommer
250 g flormelis
1 tsk hjortetaksalt

opskriften er nemmere end nem - det hele røres/piskes sammen - sættes på en smurt plade i små portioner ´s ca 2 tskf (kan spøjtes på med sprøjtepose) - bages ved svag varme til de lige akkurat tørrer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-05 23:19

haha vaxen - blev da også lige inspireret af mors gamle opskrifter - så det MÅ blive bagedag meget snart - vil da prøve de der æggeblommer - lyder jo som slik

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-12-05 00:37

Jeg pisker 2 æggehvider, 200 g sukker og 1 tsk eddike over vandbad til det stift.

Sprøjtepose, bagepapir på pladen. Former som fuglereder. Bages nederst i ovnen på 150 grader i 50 min.

Kommer chokoladebudding på dernæst flødeskum, drys med ristede mandelflager - mååååms!

Jeg kommer i en gevaldig knibe, hvis jeg ikke laver dem til mit fødselsdagssønderjyskekaffebord!

Jeg kalder dem "Hof(te) dessert.

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 15-12-05 09:30

Hej
Min mor har en opskrift der hedder falske makroner. Jeg tror det er den du søger. Den kommer senere. Jeg har lige spurgt om hun ville finde den til mig.

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 40 point
Dato : 15-12-05 11:34

Hej
Falske makroner:
200g sukker røres med
65g margarine
2 æggeblommer røres i
180g mel blandes med
2 tsk hjortetaksalt
det hele æltes sammen, trillea i små kugler som trykkes lidt flade
bages ved ca. 170o C til de er lysebrune
Håber det er dem du søger, og så kan du jo bage marengs af æggehviderne

Kommentar
Fra : egetoften

Dato : 15-12-05 23:51

hej stormb
du er en engel, det lyder akkurat som dem. tusind tak, nu må jeg til bagepladerne

Godkendelse af svar
Fra : egetoften

Dato : 15-12-05 23:58

Tak for svaret, stormb.
det var lige det, jeg manglede