/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem med installation af XP
Fra : tuggi99
Vist : 1061 gange
200 point
Dato : 13-12-05 17:34

Hej,

Jeg er ikke sikker på om dette spg. hører til under operativsystemer, men her er det.

Jeg har lige samlet en PC af følgende dele:

Asus P5LD2 bundkort
Pentium4 Prescott 630, 3.0GHz, S775 processor
Asus EN6600LE/SI/TD/256MB, PCI-E grafikkort
shg Case DeZen, 400Watt LN, Black/Silver kabinet
200 GB Seagate 7200rpm Baracuda 7 8MB cache IDE-harddisk
TakeMS 512mb DDR2-533 RAM

Jeg kan starte systemet op og alle dele er "detected" i BIOS. Harddisken står som primary master.

Jeg booter så fra winXP CD'en og den blå skærm hvor der står "installationen indlæser filer (...) " kommer som forventet frem. Efter dette skulle installationen jo så gå videre til hvor jeg kan vælge at installere windows, acceptere licensaftalen, formatere harddiske osv. I stedet kommer der en blå fejlskærm som siger:

"Der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:

Kontroller, om der er vira på computeren. Fjen eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiskcontrollere. Sørg for at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet. Kør chkdsk /F: fir at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren.

Tekniske oplysninger:
***STOP: 0x0000007B(0xf898563C, 0xC0000035. 0x00000000, 0x00000000)"

Jeg har forsøgt mig med en anden harddisk og ligeledes med windows 2000, men får præcis den samme fejl alligevel.

Hvis der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt og hvad jeg kan gøre ville jeg være meget taknemmelig.
Kan det være noget af hardwaren der er defekt eller er der noget jeg selv kan gøre?

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 13-12-05 17:56
Kommentar
Fra : hardy

Dato : 13-12-05 17:56

Hej tuggi99.
Prøv denne link måske den kan hjælpe .

http://support.microsoft.com/?kbid=324103
MVH. Hardy.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-12-05 18:04

Citat
Problemer med enhedsdrivere
Du kan få vist fejlmeddelelsen "Stop 0x0000007B" i følgende situationer:• En enhedsdriver, som computerens startcontroller skal bruge, er ikke konfigureret til at starte under startprocessen.
• En enhedsdriver, som computerens startcontroller skal bruge, er beskadiget.
• Oplysninger i Windows XP registreringsdatabase (oplysninger, der er relateret til, hvordan enhedsdriverne indlæses under opstart) er beskadiget.
Windows XP kræver en miniportdriver til kommunikation med den harddiskcontroller, der anvendes til at starte computeren. Hvis Windows XP ikke indeholder en enhedsdriver til controlleren, eller hvis Windows XP bruger en beskadiget eller inkompatibel driver, skal du udskifte driveren med en korrekt version, der er kompatibel med controlleren og Windows XP.

Under første fase af Windows XP-installationen, vises følgende meddelelse nederst på skærmen:
Tryk på F6, hvis det er nødvendigt at installere en SCSI- eller -RAID-driver fra tredjepart.
Tryk på F6 og følg vejledningen for at installere en lagerenhedsdriver fra en producent af originalt udstyr (OEM). Yderligere oplysninger om brug af F6 til indlæsning af en OEM-enhedsdriver til understøttelse finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
314859 (http://support.microsoft.com/kb/314859/) Begrænset understøttelse af drivere fra andre producenter af originalt udstyr er til rådighed via F6 under installationen af Windows XP (artiklen er evt. på engelsk)
Hvis du vil finde ud af, om harddiskcontrolleren er kompatibel med Windows XP, og du vil have oplysninger om de drev, der er med på Windows XP-cd-rom'en, eller som kan hentes, skal du undersøge den nyeste Windows XP HCL-liste (Hardware Compatibility List). Yderligere oplysninger om den nyeste Windows XP HCL-liste finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
314062 (http://support.microsoft.com/kb/314062/) Den seneste Windows XP Hardware Compatibility List (artiklen er evt. på engelsk)
Hvis harddiskcontrolleren ikke er angivet på HCL-listen, skal du kontakte producenten af computeren, systemkortet eller harddiskcontrolleren for at få oplysninger om drivertilgængelighed. Microsoft garanterer ikke, at der findes en løsning i forbindelse med udstyr, der ikke står på HCL-listen. Yderligere oplysninger finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
315239 (http://support.microsoft.com/kb/315239/) Microsofts politik vedrørende understøttelse af hardware, der ikke står på Windows HCL-listen (artiklen er evt. på engelsk)
Hvis SYSTEM-hiven i Windows XP-registreringsdatabase er beskadiget, kan Windows XP måske ikke indlæse en enhedsdriver til miniporten, som startcontrolleren kræver. Du kan løse dette problem ved at gendanne en sikkerhedskopi af registreringsdatabasen. Yderligere oplysninger om at gendannelse af en sikkerhedskopi af registreringsdatabasen finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
307545 (http://support.microsoft.com/kb/307545/) Sådan gendannes systemet, hvis en beskadiget registreringsdatabase forhindrer start af Windows XP (artiklen er evt. på engelsk)

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 210 point
Dato : 13-12-05 18:36

You receive a Stop 0x0000007B error after you move the Windows XP system disk to another computer:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=314082

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 13-12-05 19:03

http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t11576.html
tror du finder løsningen i den her tråd
Handler om at driverne (til dit motherboard) ikke er std windows.
vær opmærksom på at det er forskellige drivere alt efter type (ata, s-ata.....) udstyr du bruger

Godkendelse af svar
Fra : tuggi99

Dato : 18-12-05 14:37

Tak for svaret hcma.

Kommentar
Fra : tuggi99

Dato : 18-12-05 14:43

Og også tak til jer andre. Problemet blev ikke løst fuldstændigt, men jeg kom dog et skridt videre i processen. Efter at have installeret Win XP på harddisken på en anden computer og derefter kørt mergeide programmet fra microsofts hjemmeside lykkedes det for første gang at komme ind i windows på den nye computer. Desværre kunne windows ikke finde andet hardware end harddisken, så lyd, grafikkort, optiske drev og internet kan ikke installeres...