/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Nervesystemet.
Fra : Sillepigen
Vist : 3023 gange
30 point
Dato : 13-12-05 14:50

Hej!
Vi er i biologi højniveau på gymnasiet ved at lave en rapport, hvor vi har lavet forskellige forsøg, der omhandler nervesystemet.
Jeg er nu, langt om længe, nået til den endelige diskussion og konklusion. Og her er jeg så gået i stå.
Forsøgene vi har lavet er:

Test af reaktionstid. Når man opfattede lys fra en elektrisk reaktionstidsmåler, skulle man trykke på en knap og denne tid blev så målt og noteret. Både test ved lyd og lys.

Knæ-, ankel- og øjerefleks. Vi stimulerede vores reflekser (ved øjet med en lygte)

Stresstest. Med en GSR-tester og et pulsur, kunne vi se hvordan vores fingre blev fugtige og puls steg under stress og nervøsitet.

Skrivetest. Vi skrev med begge hænder, albue og tæer.

Og NU kommer så spørgsmålene:
Har vi brugt det perifere nervesystem i alle forsøg?
Har vi brugt den centrale nerve system i alle forsøg?
Har vi undersøgt enkelte nerveceller
I hvilket delforsøg var der involveret færrest nerveceller?
I hvilket var der involveret flest?

Og hvilke aspekter af nervesystemet har du set (dette spørgsmål forstår jeg ikke engang)

Kan nogen hjælpe, enten med et svar, et sted hvor jeg kan finde svaret, eller forklare mig hvad der menes, så jeg kan finde frem til et svar.

Mange hilsner fra Kathrine

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 15:25

http://www.dr.dk/laegen/find/nerve.asp
Her kan du læse mere om nernesystemet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 15:27

Nervesystemet opdeles i centralnervesystemet og det perifere nervesystem.

Centralnervesystemet (CNS) omfatter hjernen og rygmarven, mens det perifere nervesystem udgør alt nervevæv uden for centralnervesystemet.

Foruden denne anatomiske opdeling skelner vi mellem det somatiske og det autonome nervesystem. Det somatiske nervesystem styrer musklernes bevægelser under viljens kontrol, mens det autonome nervesystem regulerer de ubevidste funktioner i de indre organer, hud, blodkar og kirtler.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 30 point
Dato : 14-12-05 08:10

Foruden denne anatomiske opdeling skelner vi mellem det somatiske og det autonome nervesystem. Det somatiske nervesystem styrer musklernes bevægelser under viljens kontrol, mens det autonome nervesystem regulerer de ubevidste funktioner i de indre organer, hud, blodkar og kirtler.

Det er det somatiske og det autonome nervesystem, du skal have fat i for at besvare det sidste spørgsmål, som du ikke for stod.

Alle spørgsmålene er hjælpespørgsmål til at lave en analyse af hvad der skete under jeres forsøg. Beskriv det ud fra centralnervesystem og det perifere nervesystem, samt det somatiske og det autonome.

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 24-01-06 10:39

Tak for svaret viviborgen.