/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Forretningsmodel
Fra : Flakse
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 13-12-05 14:40

Jeg overvejer at udvide mit firma. Der er flere måder jeg kan gøre det på, og nogle af dem gør ondt på indtjeningen.
99% af køberne bor ikke i DK.

Ved normalt salg fra Danmark:
- 20% til den der tager agenturet i udlandet (dette kan jeg ikke slippe for)
- 40% til investoren (der er allerede interesse)
- 28% skat til staten.

Istedet overvejer om det er muligt med følgende:
- Salget skal ske gennem et udenlandsk firma der ikke betaler nær så meget i skat.
- Låne pengene gennem banken til opstart med e.v.t. støtte til garanti eller tab.
For så beholder jeg 80% af indtjeningen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-12-05 15:27

men du vil stadig bo i danmark og gøre brug af vores skoler og sundhedsvæsen og hvad ved jeg, men ikke betale til det. vi andre betaler skat for at vi alle sammen kan have et fornuftigt velfærdssystem, men du vil åbenbart med som gratist.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 13-12-05 15:46

Jeg forstår ikke rigtigt dine overvejelser - du kan vel oprette et skuffe-datterselskab i f.eks. Frankrig og fakturere dine kunder via dette selskab - så vidt jeg ved, betaler sådanne skuffe-datterselskaber ingen skat i Frankrig, men det er naturligvis forbundet med nogle omkostninger at oprette og drive et sådant selskab.

Mange danske selskaber har udenlandske datterselskaber, som står som ejere af patenter, og som debiterer moderselskabet licenser for at benytte det pågældende patent. Hvis du er blot lidt seriøs i dine overvejelser, bør du selvsagt søge råd hos et af de store revisionsselskaber, så du ikke kommer til at gøre noget ulovligt.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 13-12-05 23:44

Tak,

Jeg betaler skat af min normale gode private inkomst i Danmark - og gør det med lyst. Også i fremtiden. Du (trimare46)behøver ikke angribe mig på den måde. Jeg har bare nogle spørgsmål som jeg vil høre om der er nogle der har lyst til at kommentere på.

Men jeg har et nyt produkt som til dels er lavet i udlandet og som skal sælges i udlandet. Og derfor virker det lidt hårdt at aflevere en stor del af indtjeningen. Jeg vil da hellere bruge et overskud på at udvikle nye forretninger. (ikke putte pengene i lommen på mig selv privat)

Men ideen om at fakturere via et andet land er da smart. Jeg ved bare ikke noget om det. Men tak for rådet om at søge råd hos et revisionsfirma. Det kunne jo også være at jeg kunne fakturere halvdelen.. altså sælge mit produkt til et firma i udenlandet for halvdelen af salgsprisen. Og lade firmaet i udlandet sælge videre til dobbelt pris.. altså dele det mellem de to firmaer. Så har jeg stadig en inkomst, omend lidt mindre, i DK.