/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reparation af rust i lak på bil?
Fra : cristian2
Vist : 6738 gange
20 point
Dato : 13-12-05 10:48

Jeg har en Peugeot 309, som jeg er glad for, og som jeg håber jeg kan køre i længe endnu. Men lakken er begyndt at bule ud flere steder, blandt andet langs forrrude-gummilisten. Jeg ved godt, at det er umuligt at undgå at den ruster i fremtiden, men blot at forhale udviklingen af rust så længe som muligt vil være en fordel.

Er der nogler som har erfaring/idéer til:

1. Sådan fjerner man rusten helt!

2. Sådan begrænser man rusten i at udvikle sig hurtigt (den lette/billige løsning)!

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 10:59

Fjerne rusten helt kan du ikke, der vil altid være noget du ikke kan komme til rundt omkring, for når det begynder at bule i lakken rundt ved listerne, er der sikkert allerede rustangreb under listerne.

men du kan forsinke processen, og den nemmeste/billigste løsning:
Nemlig ved at slibe de angrebne steder helt rene for rust, og give det noget grunder og lak ovenpå.
Og rent for rust, er til den blanke plade, og så bare håbe på, at angrebet ikke allerede er så slemt, at der er tæring helt igennem så der bliver hul når der slibes rent.

Men det er jo så kun hvor det ses, at du kan gøre sådan, og som regel er det sådan, at de rustangreb du kan se på kanter og langs med lister, kun er en brøkdel af det der gemmer sig hvor du ikke kan se det, i vanger, inde i karosseriet, under lister o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 13-12-05 11:06

Hvis du vil stoppe rustangrebet ved forruden skal den ud, for at lave det ordentlig så angrebet stopper, ellers tære stolpen op meget hurtig.
du kan prøve at kontakte et firma der udskifter forruder hvis du ikke selv tør, de plejer at være til at snakke med, få en pris for at de tager ruden ud og når du har rep. stolpen i igen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-12-05 17:46

Det bedste du kan gøre er at slibe rusten ned, evt "fylde huller ud med lidt spartelmasse" og slibe igen til det er pænt. Så males det med speciel rust stoppe maling og lakeres igen :)

Ellers slip af og sprøjt med zink spray

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-12-05 18:27

Det er bare spild af tid og penge at begynde på at reparere /forhale processen...Du må før eller siden til at svejse nye stumper i og få det malet og behandlet på bagsiden....der er kommet rust fra bagsiden af pladen og dette har fået kanten rundt ruden til at koge op...Du kan selvfølgelig slibe /lakke nu og her og få et pænt resultat -men det kommer igen...........Det er med rust som med kræft----får du ikke alt fjernet ,kommer det hurtigt igen

Sverola

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 20 point
Dato : 14-12-05 20:23

Hvis du efterbehandler OMGÅENDE, kan du fjerne løs rust, påføre en fosfatbaseret kalkfjerner(eks.flydende minuskalk), skrub med en stiv børste, skyl med rigeligt vand, tør med hårtørrer, påfør antirustgrunder.

Kommentar
Fra : KASO

Dato : 15-12-05 10:17

Sandblæsning er rimeligt effektivt til at fjerne rust uden at fjerne "sundt" jern. Sprøjt derefter med en zinkspray på det blanke jern og sørg derefter for at spartle/male omhyggeligt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 19-12-05 12:11

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-12-05 02:12

Selv tak, glemte. at skrive, at første lag antirustgrunder (zinkbaseret) helst skal være fortyndet med lige dele af den foreskrevne fortynder og grunder. Så trænger den bedre ind.