/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvor mange L skal de have?
Fra : Dj_Kaffe
Vist : 849 gange
200 point
Dato : 13-12-05 09:34

Jeg har en 18" zomax bass på 1000watt, en 15" zomax på 300watt og en 12" sony på 200watt hvor mange liter skal de have?..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 09:58

Har du thiele/small parametrene, så skal jeg regne den nøjagtigt for dig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 10:00

øhhh til hvilket formål iøvrigt?

Hvilken konfiguration har du tænkt dig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 11:10

Der findes en 800W Zomax 18" med VAS på 162 Qts 0,35, FS 42

Den beder om et 125 liter (netto) kabinet med et ø7,5cm hul (længde 19mm). -3db punktet bliver 46 hz.

Men skal du bygge disco, PA, carfi eller hvad?

Til disco og PA kunne man tænke sig 18" i bunden i reflex. Læg en spole på den for afrulning over 200 hz. 15" i trykkammer med hele vejen op og lad den mødes med 12". Del ved 1000 hz. Lad 12" gå op til 4 kHz og mødes med en bullit. 12" sætter du også i trykkammer, eller hornlader denne.

Kan bygges i et kabinet - omend tungt. Kan trækkes af en to eller tre amps, lidt afhængig af pengepung.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 11:15

Men du er nødt til at melde tilbage hvad du har, havd du vil bruge det til. Alt andet er gætterier!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 11:18

Omtalte zomax 18" kan også køre i et båndpas kabinet på total netto 104 liter nedre -3db 49 hz øvre 130 hz.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-05 11:20

Trykkammer ser ikke godt ud til 18"eren

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 13-12-05 17:30

har ikk så meget forstand på det hele, men skal bygges som bass kasse... bliver en trekanttet kasse delt op i 3 moduler, hvor 18"´ern selfølgelig er nederst. og alt det med hz osv ved jeg ikk noget om, har ikk bass´erne her og nu, skal lige have hentet dem ved en ven...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-05 10:24

Du har to af hver, eller hva?

Hvad skal det bruges til?

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 04-01-06 03:16

har kun en af hver bass, de skal bruges til en bass kasse, eller nærmest en basskasse.
Mit net har været nede, er grunden til jeg ikke har fået skrevet tilbage...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-06 10:43

Oki, en subwoofer.

Men du får ikke nioget ordentlig ud af at bruge mere end en af enhederner.

Skal du spille dyyyyybt og ikke har for meget plads -> båndpasssubwoofer. Måske får du lidt mere lydtryk ud af et konventionelt basreflexs. Men jeg skal vide mere.

Du får i den henseende brug for et elektronisk delefilter + en forstærker til at slæbe sub'ben. Dine nuværende speakere og amp, kan fungere som sidesystem. Men hvad er det så for noget?

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 23-01-06 07:28

har 2 bosehøjtallere på nuværende tidspunkt, nogen gamle nogen men de spiller sku godt, men regner med at få dem skiftet ud i nærmere fremtid...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-06 08:48

Hvis du vil have mere at vide, må du hoste op med nogle data og nogle planer for anvendelsen.

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 23-01-06 21:35

jamen skal nok finde et andet sted at søge hjælp, har nok fundet en der har styr på det... Har ikke en pind forstand på den slags, det eneste jeg har lavet er sådan set designet, men lyder jo så os som om det ikke vil komme til at fungere optimalt...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-06 09:12

Jjeg vil skam gerne hjælpe, men jeg kan ikke hjælpe dig i blinde. Dit design kan man sagtens tage hensyn til, men du kan ikke ukritisk blande tre forskellige enheder i een kasse og få noget godt ud af det.
..og den enhed du måtte vælge at bruge. Den skal vi kende thiele/small parametrene på. Ellers er det rent gætteri!