/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Er min datter fejl-ernæret ??
Fra : sniperdk
Vist : 863 gange
50 point
Dato : 13-12-05 04:27

Jeg har 2 børn som bor hos min ex. De er 10 (pigen) og 12 år (dreng) gamle.
Min datter er nu ca 10 cm under normalhøjden for hendes alder. Hendes mor hænger går mere op i at hendes vægt passer til højden....

Vi (ex og jeg) har ikke kunnet tale fornuftigt sammen i lang tid, fordi jeg i flere år har forsøgt at "banke i bordet" fordi børnene ikke får ordentlig mad.
De får slik for MINDST 200 kr om måneden og det syntes jeg er helt vildt. Specielt fordi den mad de får mest består af McDonald, Pizza, pommes fritter osv. Altså en masse uden vitaminer og proteiner i.... Når jeg har været derhjemme bliver jeg hver gang chokkeret over at finde MASSER af slik og kager, men der er intet ordentligt mad eller pålæg nogen steder.

Ungerne kommer ikke så tit hos mig, selv om jeg kun bor 50 meter væk. Det er sikkert fordi her serveres rigtig mad og næsten aldrig slik. Alt hvad der er sundt kan min datter ikke lide, det siger hun uden nogensinde at have smagt det... Jeg mener det er fordi deres mor ikke lærer dem at spise det og hun har den holdning at "børn ikke skal spise hvad de ikke kan lide". Det er altså ikke fordi jeg prøver at tvinge lever, hjerter og andre mærkelige ting i dem. Det er ganske almindelig mad og nogen gange med lidt salat eller ærter og gulerødder til.
Børn ved jo ikke bedre og hvis de får lov at leve af kage, cola og slik, så tror de selv de er i paradis og så er alt andet kedeligt. Desuden har de sjældent appetit med alt det sukker de får.

Jeg er helt fortvivlet og aner ikke hvad jeg skal stille op. Hvis man behandlede dyr sådan så ville de blive fjernet, men børn kan man åbenbart sagtens mistrive i dagens Danmark uden at der sker noget.

HJÆLP, hvad kan jeg stille op ????

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 13-12-05 06:28

Måske kan du overtale din ex eller børnenes mor til at konsultere en professionel (f.eks. en diætist el. bromatolog) - specielt hvis du tilbyder at betale honoraret.

Det lyder bestemt ikke som om dine børn får den optimale ernæring. Et første skridt synes jeg må være at få skåret ned på den store sukkermængde fra slik og kager.

Venlig hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 08:03

Det lyder jo ikke til at du og din eks. snakker den gode stemning ihjel, så det der med at få aftalt nogle fælles regler og værdisæt er nok ikke lige et råd der nytter i dit tilfælde.

Du har som far ikke mange muligheder, når børnene er mest hos moderen, men du kan dog bruge det sociale system, lige som en hver anden borger kan, hvis du mener, at børnene er truede, men der skal meget til før systemet griber ind.

Det du kan gøre er at kontakte sundhedsplejersken på børnenes skole, hun kan så tage en snak med børnene og hvis hun vurderer er der er grund til at reagere yderliger, kan hun kalde moderen ind til en samtale.

Hvis det virkelig er tilfældet, at børnene lever af sukker vil det jo også betyde noget for deres indlæringsevne og du kunne tage en snak med klasselæreren (det kræver, at I har delt forældremyndighed ellers må klasselæreren ikke udtale sig til dig om børnene) om din bekymring.

Hvis du har delt forældremyndighed har du krav på at blive orienteret fra skolen på lige fod med deres mor.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 08:09

og forresten....din datters højde har ikke nødvendigvis noget med ernæringen at gøre, det er oftest noget med gener. Er moderen lille? Er du selv lille? Hvis ingen af jer er små, så er der måske grund til bekymring, da det kan skyldes fejlernæring, men det kan også skyldes mange andre ting.

Høje forældre får høje børn og lave forældre får lave børn.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-12-05 08:43

Den med højden er ikke helt rigtigt....

Min mor er 163, og min far 170. Undertegnede er 194, min ældste storebror ligeså, og min mellemste storebror er 192

Når man er i voksealderen er der en enorm celledeling i kroppen. Og det kræver masser af folinsyre og b12 vitamin og selvfølgelig kalk til knoglerne. Dette opnås kun gennem en lødig kost. Får man ikke det vil man selvfølgelig ikke vokse optimalt. Rødt kød = folin + B12...

Derfor synes jeg også idéen med at snakke med sundhedsplejersken lyder meget fornuftig!!

Vh fluffy

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-12-05 08:55

Jeg er mor til 4 knægte, og kunne de få lov til at leve af fastfood, så gjorde de det. Sådan er børn.

Men en fornuftig snak med dem, bakket op af familielægen og diverse materiale, f.eks. fra nettet om sund kost/usund kost og følgerne deraf, hjalp på mine.

Nu er dine jo store, de kan sagtens læse og forstå at de ikke spiser godt nok.

Jeg tror, at du skal tale med dine børn, lad dem se opskrifter, lad dem være med til at lave mad, lad dem lægge en plan over, hvad de bryder sig om og hvad de ikke kan lide.

Køb nogle vitaminpiller, så er de da dækket ind den vej, selvom det burde være udnødvendig, hvis de fik god og sund kost.

Og så lige til slut, min ene knægt på 10 kan ABSOLUT ikke lide mange "madting" ikke fordi han har smagt dem, men fordi unger i den alder tit tager fikse bestutninger, det går over.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-12-05 09:04

Skulle lige overveje hvordan jeg nu svarer, uden at træde for mange over tæerne... Håber det går godt

Een ting er at du skriver, at din datter er 10 cm lavere end normalhøjden, en anden ting er, at man skal se på 1. hendes fødselsvægt og -længde samt 2. hendes nuværende vægt og de to ting skal så sammenholdes med den vækstkurve hun har fulgt indtil nu. Nogle børn ligger i den lave ende af kurven og andre i den høje.. Normalvægt og højde er meget relativ i dag.
Det var den ene side af sagen.
Den anden side er så.. Hvordan kan du med sikkerhed vide, at der ikke er det, vi andre kalder normal mad, i børnenes mors køleskab?
Anyway, jeg er fuldstændig enig med Maj_britt. Mange unger omkring de 10 år "tror" de ikke kan lide maden, specielt hvis det er noget der kunne minde om grøntsager!
Når ungerne så er hos dig, så lav mad sammen med dem. Det hjalp på "spisevægring" hos min 5- årige.
(- sidenote: det slår mig lige.. hvordan kan man KUN leve af McD- mad, pizza osv i dagens DK? Det er sguda alt for dyrt!!)

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-05 11:31

Før de sociale myndigheder drages ind i en sag, hvor forældrene kommunikere så dårligt, synes jeg, at der må facts på bordet.
At datteren er lille af størrelse behøves nødvendigvis ikke at betyde, at hun er fejlernæret. Der er så mange faktorer, der spiller ind her - som andre også har beskrevet.
Der er lavet undersøgelser om netop børn og deres madvaner. De viste, at børn, der normalt får en masse slik og søde sager, faktisk foretrækker det andet - frugt og grønt, hvis tingene bliver sat op foran dem.
Jeg tror selv på, at kroppen vil "kræve" de sunde ting - og man dermed får øget lyst til dem. Dog vil kroppen også kræve de søde ting, da man bliver afhængig af sukker, ligesom andre stimulanser. Det kræver afvænning.
At børnene er kræsne nu - Tjaaa... det er ganske almindeligt. Det sker for langt de fleste. Du ved - en af "perioderne"
Min mening er, at før du er nogenlunde sikker på, at børnene virkelig ikke får, hvad de behøver, må du tage ansvar, når du kan. Sund mad kan serveres rigtig lækkert, så selv lækkersultne børn bliver fristet. Lav grøntsagsstave - agurker, gulerødder, bladselleri og cherrytomater. Lav eventuelt en lille dip til med gode krydderurter. Når du serverer salaten for dem til aftensmaden, så undgå den blandede salat. Lav mange skåle med de forskellige grøntsager i. De fleste børn vælger hele salaten fra, hvis der er én ting i, de ikke bryder sig om. Lav lækre tallerkener med udskåret frugt. Det frister langt mere, end et æble i en skål.
Lad være med at diskutere kost med børnene. Det er ikke deres ansvar endnu. Din opgave er, at lave maden i "børnehøjde" sådan at de ikke kan lade den være.
Og så handler det jo selvfølgelig om, at få kommunikationen i orden med børnenes mor. Gensidige beskyldninger kan I ikke bruge til noget. I yderste konsekvens findes der faktisk proffessionelle mediatorer, der kan hjælpe til med kommunikationen. I skylder jeres børn at kunne snakke ordentligt med hinanden.

Vaxen

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 13-12-05 12:37

Jeg tror jeg vil snakke med sundhedsplejersken.
Mht. høje/lave forældre. Jeg er 180 og moderen er 172, vi har begge været spinkle som børn og det er vores børn også. Men højde har aldrig været problemet. Knægten på 12 år er en helt modsætning, han bruger str 42 i sko allerede. Men har har også altid spist masser af mad og spiser tit hos kammerater.
Til calista og Vaxen : Ved fødslen var hun 52 og 3500 gr. Det er meget normalt. I de seneste år har hun ligget inden for vækstkurven, men gradvist har hendes højde bevæget sig mod underkanten af kurven. Jeg tror hun er gået igennem bunden nu.
Om jeg ved om der er ordentlig mad, det ved jeg fordi jeg selv har set det og fordi børnene siger der aldrig er rugbrød.

"hvordan kan man KUN leve af McD- mad, pizza osv i dagens DK? Det er sguda alt for dyrt!!"
Det kan man fordi i starten af måneden når mor har penge så skal der kræses, når pengene slipper op den 15 står den på hvad vi har i fryseren : pommes, kylletter osv...

"Der er lavet undersøgelser om netop børn og deres madvaner. De viste, at børn, der normalt får en masse slik og søde sager, faktisk foretrækker det andet - frugt og grønt, hvis tingene bliver sat op foran dem."
Frugt og grønt bliver IKKE sat foran dem - TRO mig.....!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-12-05 13:03

Vaxen, enig enig.

Bare ikke i at man ikke skal diskutere/tale med børn om mad.

10 og 12 år er halvstore børn, der sagtens kan forstå at kroppen har brug for god benzin.

Sniperdk, børn vokser altså i ryk.......det er ikke unormalt at de står i stampe, for så at vokse 100 meter, mens man lige gik ud for at handle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 13:44

sniperdk, du siger, at de hos dig fravælger det sunde - Det tror jeg ikke, de ville gøre, hvis de var så fejlernærede, som du beskriver bekymring for.

Maj_britt, jeg mener, at man ikke skal gøre maden til et problem. Selvfølgelig skal man forklare madens fysiologiske betydning for børnene og snakke med dem om det. Men der skal ikke falde kritik af børnenes valg af fødevarer - det er de for unge til, det er endnu forældrenes ansvar.
Desuden synes jeg man så vidt muligt skal undgå at gøre børn mad og fedtforskrækkede. Jeg oplever, at specielt piger ikke er i stand til at nyde et måltid, fordi de alt for tidligt er blevet gjort opmærksomme på al den syndighed, der kulturelt ligger i at nyde et godt måltid mad.
Det er næsten blevet sådan, at et menneskes karakter og værdi bliver fastsat ud fra den mad de spiser. F.eks. er det voldsomt ukorrekt at spise rød salami eller pølser, og gør man det alligevel, må det være fordi man har en svag karakter el. lign.
Jeg synes vi skal undgå at gøre mad til et problem, men derimod en nødvendighed, der faktisk kan indeholde nydelse.

Vaxen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-12-05 14:00

Vaxen, jeg misforstod dig, vi er jo rørende enige.

Og børn skal have lov til at vælge fra, hvis det er mad, de ikke synes ser lækkert ud, min flok kunne IKKE drømme om at smage grisehaler eller hjerter.

Jeg vil så ikke spise lasagne med ost på og sådan er vi så forskellige.

Ingen grund til kampe ved spisebordet.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 13-12-05 14:23

Min svorger har præcis det samme problem med sin eks som du beskriver. Den yngste datter som hun havde (han har nu fået hende) var tæt på at være underernæret pga. usund mad. Hun levede af chokolademader om morgen og aften, da hun ikke kunne lide rigtig mad. I skolen ville moderen ikke engang betale for mælken fordi "hun fik mælk hjemme". I dag er hun nu hos faren, går i skole HVER DAG og spiser rigtig mad (selvfølgelig med fastfood en gang imellem). Slik er reserveret til fredag, hvilket hele familien er blevet bedt om at respektere.

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt med sundhedsplejesken som det er anbefalet tidligere. Der må også være problemer omkring hyperaktivitet hvis børnene får så meget fastfood og sukker især. Det er ikke sikkert at børnenes mor kan stå fast på en beslutning - evt. kan børnene bo hos dig en tid hvor I kan lave mad sammen - børn er ofte villige til at smage eller spise mere når de selv er med til madlavningen.

AMP

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 14:40

Sundhedsplejersken er ikke en social myndighed, som skal komme efter nogen. Hun skal lave en faglig vurdering og det kan altså ikke skade, hvis det viser sig at faderen bekymrer sig unødigt, bliver den misforståelse jo bragt af vejen og hvis det viser sig at børnene ikke bliver passet på forsvarlig vis, så bliver der forhåbentligt gjort noget ved det.

Det kunne jo være at moderen skulle på kursus sammen med børnene og lære at lave mad og skabe en hyggelig spisesituation.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-12-05 15:00

Jeg er helt sikker at havde der været grund til at råbe vagt i gevær, så havde skole og sundhedsplejerske gjort det.

Det kunne jo være en overbekymret far?

Og jeg studsede lidt over: De taler ikke sammen, men han ser, hvad der er i ex-konens køleskab? Og at det her problem har stået på i mange år?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-05 15:49

Der er ingen tvivl om at du har god grund til at være uenig med din ex og bekymret for dine børn.
Det er fx fornylig bevist at fiskeolie 4stk daglig givet til børn, forbedre deres indlæringevne væsentligt og at også børnene er meget glade for denne ændring, da det gør deres liv betydeligt bedre.
En søgning på goggle : børn og kost, giver mange resultater, bl.a. denne http://netbutik.dr.dk/ecommerce-products/view?product_id=473&category_id=131
Jeg tror også, da det er svært at gøre moderen det begribeligt, vil være en god ide at betale for et besøg hos en der kan teste børnene, og så lade moderen og børnene se resultatet.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-05 15:53
Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-12-05 15:54

Der sker jo heller ikke noget ved at skræmme børnene lidt.
Bare sig, føj,, ad hvor klamt,,en bums....puha,, det er nok fordi du spiser alt det slik...føj...bravd...
Og du bliver snart tyk,,rigti fed og klam og se på,,,så er der ingen der gider lege med dig, fordi du er grim.
Dine tænder er også ulækre og se på...føj..de er helt gule....ad hvor er du ulækker...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-05 16:00

Her er så en fyldestgørende artikel om omega-3 og børns udvikling.
Vis børnene et billede af kost pyramiden, det er lettere at forstå og få overblik ved at se den end ved at forklare en hel masse. Hæng den op i dit køkken, så de ser den når de kommer en dag.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-12-05 16:06

Trine, det skal sgu da nok være med til at udvikle deres selvværd! NOT!
Sådan taler "man" ikke til sine børn.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-05 16:14
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 16:15

Hold da fest Trine! Hvis du ønsker at dine børn skal udvikle lavt selvværd og eventuelt en god spiseforstyrrelse, så gør du bare som du beskriver.
Det var da uhyggeligt.
Det er lige præcis sådanne tilkendegivelser, der giver unge og nu også voksne et helt forskruet forhold til deres krop - og en følelse af, at værdien som menneske er lig med hvor godt man lever op til et skønhedsideal.
Jeg håber, du kommer på andre tanker, eller vælger ikke at få børn...

Vaxen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-12-05 16:28

Tja.. ellers kan det få dem til at se reliteterne i øjnene.
Men okay, er da nok bedre og lyve og pakke ind i vat.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 16:33

Der er en væsentlig forskel på at fortælle børn og unge om livet realiter og at pille dem fuldstændig ned fordi de afviger en smule fra det sundhedsideal, der hersker for tiden.
Det er ikke at pakke dem ind i vat, det er at respektere dem som mennesker og hjælpe dem til at få så god en balast til at klare voksenlivet som muligt.
At nedgøre et menneske kan ALDRIG føre noget godt med sig - heller ikke i opdragelsesøjemed, selvom det en gang har været det, man gjorde. Heldigvis er dette under forandring.
Det handler om at give sine børn en følelse af at de er noget værd i sig selv - det vil hjælpe dem til at kunne stå til ansvar, når de har handlet forkert og mærker konsekvensen deraf.

Sorry sniperdk... Det var ikke det, din tråd handlede om.

Vaxen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-12-05 16:38

Nu overfortolker du jo også lidt mit indlæg.
Det var skrevet med en lille snært af ironi, men også alvor.
Tror du oprigti at jeg vil pille mine børn ned rent pshykisk ? Nej....
Men har de godt af og høre reliteterne i ny og næ ? ja...
Og det er jo ikke engang fordi det jeg siger er løgn...hvis du spiser slik..jamen så bliver man fed og ulækker..og det har de unger også krav på at få at vide.
Og det gør ikke noget at de bliver en smule skræmt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 16:50

Alene at bruge ordet ulækker om et menneske synes jeg er ubehageligt. At lære børn, at mennesker, der er overvægtige er ulækre, eller en, der spiser en marsbar....Det kunne jeg aldrig drømme om at gøre. Og hører jeg børn tale sådan om andre mennesker, skal jeg nok fortælle dem, hvad jeg mener om den sag.
En god tommelfingerregel kan jo være, at man ikke skal sige noget til børn, man ikke ville sige til en voksen. De har krav på nøjagtig den samme respekt.
Ja, de skal høre realiterne. På en saglig måde, der oplyser, ikke skræmmer. Og desuden er alderssvarende...
Hvorom alting er - langt de fleste børn i dag får en elendig kost. Sukkerindholdet i de ting, man ellers betragter som sunde er enormt. Ting, der skal tygges godt og grundigt er ikke i så høj grad på menuen, hvilket bl.a. sløvt fordøjelsesystem, der medfører mangel på energi, sløv kæbemuskulatur, der kan lave forstyrrelser rundt om i kroppen - og meget andet.

Det er en god ting at snakke med sundhedplejersken. Eventuelt kan hun/han tage det op med børnenes mor efterfølgende.

Vaxen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-12-05 16:57

Jeg lære jo ikke at børn at fede mennesker er ulækre.
Og her handler det jo heller ikke om EN ENKELT marsbar....
Men så igen...hvis du er fed og bumset fordi du har ædt for mange mars-bar, ja,,,så er er jo ingen grund til at lyve om det.
Og slet ikke hvis man siger det for at forbygge et eller andet. (at dit barn bliver fed eks)

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 13-12-05 18:15

Til maj_britt som skrev :
"Og jeg studsede lidt over: De taler ikke sammen, men han ser, hvad der er i ex-konens køleskab? Og at det her problem har stået på i mange år?"

Forstå mig ret. Vi har ikke snakket sammen i 3-4 måneder nu pga en kæmpe diskussion om emnet. Ellers har vi snakket sammen tit.
Problemet HAR stået på i alle de år, jeg har bare måttet bide det i mig for hver gang vi kommer ind på emnet går hun totalt i forsvarsposition. Jeg har oven i købet forsøgt at hjælpe ved at købe månedspakker fra slagteren, det var hun også glad for. Men det gik i sig selv efter at hun glemte at betale...
Jeg mener ikke man kan "være en overbekymet far" når børnene mangler mad, og bliver sendt hjem fra skole for at få mere tøj på eller når skolen lufter deres bekymringer !! Svaret fra moderen er at det skal nok blive ordnet, og så regner skolen med det....

Problemet er at min ex ikke selv kan styre sin økonomi og husholdningen, derfor har hun naturligt et problem med at se fejlene.
Jeg har tidligere tømt en skuffe hos hende som var FYLDT med uåbnede regninger. Alt det fik jeg ordnet for hende, jeg var oven i købet i skifteretten for hende (med en fuldmagt). Men dette er som regel en stakket frist før det skrider igen...
Eksempelvis har de ikke telefon og TV, det er blevet lukket for 2-3 år siden. Men det kan man overleve. Børnene kan man ikke bare "lukke" de har stadig brug for mad...

Jeg er ked af at det bliver drejet over på at det er mig der er hysterisk. Jeg kunne bare kigge den anden vej, det er bare svært når det er mine børn.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-12-05 18:40

Skifteretten bruger man da ved dødsfald?

Hvordan lukker man for et tv?

Sulter dine børn eller får de "bare" forkert mad?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 19:07

Naturligvis er det da fuldstændig i sin ret, at du bekymre dig om dine børn - det skal du, det er dit job.
Hvem har egentlig forældremyndigheden over børnene? - Jeg tænker på, at du siger, at skolen har kommenteret tingenes tilstand, men at ingenting forandres.
Jeg synes først og fremmest du skulle tage et møde med sundhedsplejersken. Er han/hun også bekymret må næste skridt være, at tage et møde med din ekskone og skolen, hvor de har mulighed for at udtrykke deres mening om sagen. Måske har din kone simpelthen brug for hjælp. Måske kan hun ikke overskue det, og går i forsvar fordi, der bliver trykket på hendes dårlige samvittighed.
Derefter er der mulighed for kontakt til statsamtet og samtaler herigennem - men der et stykke vej dertil.

Vaxen

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 13-12-05 19:45

Hej sniperdk.

Jeg forstår godt dit problem.
Men din EX kan du eller jeg ikke ændre på. Et eller andet sted tror jeg hun gør det for at generer dig.

Vi har et ungt menneske der kommer her i familien, som absolut ikke er tilhænger af grøntsager og frugt.
Derfor skabte vi denne regle, der blev indført her i huset som lyder,mængden af frugt og grønt udløser samme mængde slik.
Det har virket her, måske kan du bruge dette når de er hos dig.

En ting jeg IKKE kan lide du gør er at fremstille din EX som dårlig betaler, dette er et offentlig forum, og du kan til enhver tid slå det op via Google, så er spørgsmålet om det ikke kan være strafbart.
Som jeg læser det har jo ikke noget med dit oprindelig spørgsmål at gøre, eller har jeg misforstået noget.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 20:02

Citat
Min datter er nu ca 10 cm under normalhøjden for hendes alder. Hendes mor hænger går mere op i at hendes vægt passer til højden....

Jamen det er da også det vigtigste, at vægten passer til højden.
Det er meget forskelligt hvor høje børn bliver, og ikke mindst hvornår og hvor hurtigt de løber i vejret.

og jeg kan garantere dig, at såfremt din datters kost var så uhensigtsmæssig og mest bestå af slik, kager og andre tomme kalorier, ville det ikke vise sig ved at hun ikke bliver særlig høj, men derimod FED.

og med den alder børnene har, kan de sagtens forstå fornuftig fremlagt tale om sund mad.

Muligvis opfatter jeg det forkert, men alligevel.......kunne det mon tænkes, at der bag ved madspørgsmålet, ligger nogen andre og dybere konflikter du og din ex. imellem, om jeres børn, f.eks. noget med, at du gerne så de var hos dig i stedet eller noget i den retning

mvh dova

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 14-12-05 01:45

MAJ_BRITT : 1. Undskyld jeg mente fogedretten. 2. Emlementært når man har TV via beboerforeningen, så bliver man simpelthen koblet fra hvis man enten ikke VIL være med eller hvis man ikke betaler. 3. Jeg mener at forkert kost = ingen kost. (Dette er så sidste svar til dig for du vil bare vade rundt i hvordan jeg formulerer dette på skrift)

VAXEN : Vi har fælles forældremyndighed - Tak for dit brugbare svar

LILLESPIR/RITA : Kan du finde hendes navn nogen steder så er du dygtig ! Hvis du kan så sagsøg mig endelig. Jeg har egentlig lyst til at kalde dig en klovn, men "så er spørgsmålet om det ikke kan være strafbart".
Grunden til at jeg nævner det i en SAMMENHÆNG er når man ikke kan finde ud af at betale regninger fordi pengene klattes for hurtigt i starten af måneden på pizza, MacD osv. Så er dette EEN af grundende til de ikke får ordentlig mad. Penge og husholdning hører MEGET tæt sammen når hun er enlig mor.
Jeg har intet ud af at "fremstille" hende som dårlig betaler, det er FAKTA og det har hun papirer på. Det jeg mente med det skrevne var at jeg forsøgte at ordne den del af hendes problemer, for at hun så bedre havde overskud (både bogstaveligt og psykisk) til at sørge bedre for børnene..

DOVA : Nej det er ikke det vigtigste at vægten passer til højden. Hun skal ikke gå helt i stå med at vokse i højden som hun har gjort siden okt 04, 10 cm mere så er hendes lillebror på 6 år lige så høj !! På et år og 2 måneder er den lille vokset 10 cm mens min datter ikke er vokset en hel cm.
Og NEJ jeg tror ikke at nogen af mine nu 3 børn kan blive fede af det, jeg har selv altid kunnet æde uden at have et gram for meget og det ligger til familien.
Og NEJ igen, jeg kunne ikke drømme om at tage børnene fra deres mor. Jeg har heller ikke plads til det.... Jeg ville kun gøre det hvis min ex mente det var bedst og hvis børnene eller en af dem virkelig ønskede det.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 08:00

Jeg forstår dit problem fuldt ud....og din ex er ikke det eneste tilfælde, som er endt i en form for håbløshed. Det er et meget stort projekt at hjælpe hende til et bedre liv og hendes modstand om at diskuterer problemet med børnenes kost er jo indlysende og forståeligt.

Hvis hun siger, at hun ikke magter at skabe gode rammer for børnene ryger det sidste af facaden jo. Hun ved det godt inderst inde, men hun kan ikke indrømme det, hverken for sig selv eller andre. Hun lever i fornægtelsen for at holde på den sidste selvrespekt, og den skal man endelig ikke pille fra hende.

Jeg tror, det ville være en god ide, hvis du aflastede hende mht. børnene...lav en aftale om mere samværd gennem statsamtet...ikke som tvang men som en aftale du og din ex og børnene i mellem. I kan få hjælp på statsamtet, de har andet end løftede pegefingre at tilbyde.

Jeg mener stadigvæk at du skal kontakte sundhedsplejersken hurtigst muligt, hun er der for at hjælpe børnene og hele familien ikke for at straffe en mor som ikke fungere optimalt.

Jeg får en helt anden tanke, som du beskriver din ex. virker det som om hun er 'svag' . Måske vil børnene være hjemme hos hende, fordi de er begyndt at tage ansvaret i hjemmet. Mor kan ikke undvære os!

Det er også noget sundhedsplejersken vil være opmærksom på.

I dit tilfælde tror jeg, at den manglende kost kun er et symtom på selve problemet. Årsagen er en anden og et langt større problem.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-12-05 08:16

Ja, nu forstår jeg slet ikke noget?

Lillebror på 6 år vokser, der er åbenabrt ingen højdeproblemer med storebror, men der er med pigen?

Din ex-kone blev glad for den kød-månedspakke, så den køber og betaler du da bare for hende, det vil jo komme dine 3 børn til gavn.

JO, at vægt og højde passer sammen, er sørme mege vigtigt.

Og her på vores vej, har vi en pige på 12, hun er mindre end min knægt på 8, men hun lever da sundt og fornuftigt, hun skal bare ikke blive en høj pige.

Igen, havde det stået SÅ slemt til som du beskriver, så havde både familielæge og skole grebet ind, det er jeg helt sikker på.

Og her står jeg af.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 08:22

maj_britt, desværre kan du ikke være sikker på at skolen griber ind og heller ikke familielægen.

Det burde ske i mange tilfælde, men det betyder ekstra ubetalt arbejde for skolelæreren, så det er sørme langt fra alle der gør noget.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-12-05 08:35

I dagens Danmark SKAL skolen gribe ind ved den mindste mistanke om omsorgssvigt. Og kommunerne har aldrig haft så mange indberetninger som de har nu. Oftest er de ubegrundede, men der er også grelle tilfælde.
Som jeg læser det, så ligger der mere end bare datterens manglende vækst bag sniperdk's skriverier. I bund og grund tror jeg, uden ellers at kende historien bag denne familie, at det bunder i mange og indviklede konflikter. Konflikter som statsamt/ overpræsidium bør behandle, fremfor at vi sidder og kommer med råd.
Sniperdk, jeg håber, at du snakker med din datters mor om det her, også selv om det måske udvikler sig til endnu flere konflikter. Dernæst vil jeg foreslå, at du snakker med klasselærer og sundhedsplejerske. Klasselæreren har din datter til dagligt, måske har han/ hun observeret noget (fex manglende madpakke), sundhedsplejersken har børnene til tjek en gang i mellem. Snak med hende og luft din bekymring der.

Mvh Calista, mor til fire.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-12-05 08:37

Jeg har fundet en synes jeg selv eminent god side, som børnene kan lære fra, det er en digital biologibog og der er et afsnit om kost her, klik på pyramiden for nærmere
http://www.bioweb.dk/bioemner/kost/kost_pyramide.html
Og den dér med at tørre problemet af på skolesundhedspersonale, der skal du mai-brit, længere ud på landet !!!
Selv skole og familielæge vil sige at forældrene har ansvaret, der er desværre alt alt for mange børn og unge der i årevis bliver forsømt fordi forældrene mener, at det er skolens job eller nogen andres job, det er da en temmelig kynisk indstilling at have når det er børn og tilmed ens egne at lægge det over på andre.
Det er svært at ændre sine vaner som voksen og det er surt at skulle betale regningen i form af dårligt helbred, dårlige tænder, besvær med at ændre vaner fordi en forældre eller nogle voiksne mente at det måtte en læge der ikke havde indgående kendskab til barnets hjemlige forhold have gjort noget ved, så er det sgu for sent!!!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 11:04

Så må jeg jo med mai-britt ud på landet, for selvfølgelig er det sundhedsplejersken i kommunens opgave at til se børnene og gribe ind, hvis der er problemer. Det er simpelthen grunden til at hun er der.

Og skolelærere har skærpet indberetningspligt, så det er sandelig også deres ansvar at gribe ind, hvis børnene ikke trives. Det betyder bare ikke at de gør det. En sag vil jo altid bero på en vurdering og den kan man gemme sig bag. Der er - som i resten af befolkningen - også mange lærer der helst ikke vil have noget med problemer at gøre, så det er vigtigt, at faderen gør opmærksom på det og derved får rettet fokus mod børnene og familien i det hele taget.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 11:53

Her må jeg forsvare lærestanden en anelse. Jeg har som pædagog siddet i den situation et væld af gange - Det har alle pædagoger og alle lærere. Det system er som at slå i en dyne - hvis der ikke er blå mærker på barnet, så er det afsindig svært at komme igennem med sin bekymring til nogen som helst. Det skal virkelig være grelt før, der sker noget i systemet. Og det er bestemt ikke lærerenes skyld, men derimod de kommuner, der skal betale for møder med skolelæge, sundhedsplejerske, skoleledelsen, læreren og forældrene. Derefter kommer der omkostninger ved den indsats, der skal gøres.
Jeg har oplevet børn, der er så psykisk nedslidte, at de skider i bukserne og sviner med det, kommer i skolen uden madpakke HVER dag, er møgbeskidt og lugter uden socialforvaltningen kan drives til at gøre noget.
Man skal som forældre være mere end almindelig ressourcestærk i dette samfund, hvis man ønsker hjælp til sine børn. Og det er jo de færreste, der har børn i denne situation, der er.

Vaxen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 12:20

Jeg har i mine praktikker som lærerstuderende set noget af det samme på skolerne...og jeg har været rystet over, at lærerne blot trak på skulderne og ikke tog fat om sagerne. Når jeg har kommenteret det, har flere af praktiklærerne svaret, at vi kan ikke tage os af alting.

Jeg har været rystet og tænkt at det skal sgu blive anderledes, når jeg kommer til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-12-05 12:28

Jeg håber, du kan bevare gnisten, viviborgen

Vaxen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 12:57

Det gør jeg også, for ellers skal jeg lave noget andet.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 14-12-05 13:43

Hej sniperdk
Hvis du får noget ud af at kalde mig klovn er det ok med mig.
Hvorfor skulle jeg sagsøge dig? Såvidt vides har du ikke gjort mig noget.
Så jeg kan kun sige velkommen i klovneklubben.
En hyggelig klovnehilsen Rita

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-12-05 22:29

Citat
Fra : Trine08 Dato : 13-12-05 15:54

Der sker jo heller ikke noget ved at skræmme børnene lidt.
Bare sig, føj,, ad hvor klamt,,en bums....puha,, det er nok fordi du spiser alt det slik...føj...bravd...
Og du bliver snart tyk,,rigti fed og klam og se på,,,så er der ingen der gider lege med dig, fordi du er grim.
Dine tænder er også ulækre og se på...føj..de er helt gule....ad hvor er du ulækker...

Jeg håber saftsusme ikke, at du selv har børn Trine, eller har børn i din nærhed. For hvis du virkelig tror et barn vil lære noget som helst af, af få at vide det er klamt og ulækker at se på, samt at ingen gider lege med barnet, fordi han/hun er både grim og fed, så er der ederrøvme noget du har misforstået. Folk der bruger sådanne gloser, til og om et barns udseende - bør efter min mening fratages muligheden for nogen sinde at komme i nærheden af børn og unge. Til din sikkert store forundring, kan jeg så fortælle dig, at når/hvis man beskæftiger sig med børn og bruger gloser som du foreslår, så er den eneste effekt du med 100 % sikkerhed vil kunne spore, være et barn med et totalt smadret selvværd..

> sniperdk....Jeg håber inderligt, at du blot skøjter hen over et sådan et råd - og fortrænger du nogensinde har set disse ord - for det ganske enkelt ondskab i verdensklasse - og dermed IKKE brugbart..

Kort sagt, lyt til vaxen. Hun har fat i det helt rigtige!!

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 15-12-05 00:40

Ja jeg hælder også mod vaxen... Hun er ikke så tosset

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 08:15

Jamen Sniperdk, har du så fået ringet til sundhedsplejersken eller er det bare snak?

Trine har jo ret. Ungerne bliver tykke og ulækre og bliver mobbet og kan ikke få job og bliver en fiasko, men det er ikke nogen god ide at fortælle ungerne det i du-form. Fortæl dem sandheden, men brug en fiktiv person, at fortælle om.

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 15-12-05 11:17

Tak for svaret vaxen.