/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Scalare
Fra : havbasse
Vist : 622 gange
10 point
Dato : 10-11-02 11:31

Hvordan får man scalare til at yngle?

Lasse

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 20 point
Dato : 10-11-02 12:16

Til Lasse

Hvis du skal have scalere til at yngle skal du sørge for en vandtemp. på 25-26 grader.
Du skal tilplante et akvarium - gerne højt ca. 40 cm - med mange sivagtige planter, f.eks vallisneria. Vandet skal være klart og iltrigt. Det er bedst med et enkelt par, selv om fisken til daglig trives fint i selskab. Pas også på ikke at forskrække fiskene. Hvis muligt, så placer akvariet et lidt afsides sted.
Held og lykke

M.v.h. - franksp

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 10-11-02 13:08

Der beplantes med bredbladede planter. De brede blade er vigtige fordi scalaren
lægger sine æg på dem.

Før legen foretager du hyppige, delvise, vandskift og hæver temperaturen et par grader. Scalaren befinder sig normalt godt ved tempraturer på 24-26 grader. Jeg ville nok hæve tempraturen til 26-28 grader.

Når et par er i legeform vil papillerne være synlige og de begynder at vise legeadfærd.
Det er nu du skal fange parret op og anbringe dem i et legeakvarie. Før legen udvælger parret et legesubstrat. De gør stedet til deres territorium, hvis der
er andre fisk i akvariet, tolereres de ikke i nærheden.
Forældrene renser substratet omhyggeligt de sidste 2 - 3 dage før legen finder sted.
Når det hele er som de ønsker, finder legen sted over det udvalgte sted.
Kuldet kan, alt efter forældrenes størrelse, være på et par hundrede eller flere.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 18:46

"havbasse" <havbasse.news@kandu.dk> wrote
> Hvordan får man scalare til at yngle?

Hvis miljøet i akvariet er godt nok, så kommer det
helt af sig selv :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/