/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Ægtepagt
Fra : Lionje
Vist : 7670 gange
100 point
Dato : 12-12-05 13:19

Kan en fuldstændig ægtepagt annulleres, med mindre man er enige. I bekræftende fald, så under hvilke omstændigheder.
venlig hilsen Jørn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 13:48
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-12-05 18:31

En ægtepagt opløses, lige så snart ÉN af de involverede ønsker den ophævet.

Så ønsker en af jer at ophæve den, henvender personen sig til advokaten,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-05 18:51

http://www.familieadvokaten.dk/

Man kan ikke annullere en ægtepagt

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-05 18:53

Citat
Hvordan aflyser man en ægtepagt?
Hvor og hvorledes foretages aflysning af ægtepagt.

Er der en særlig aflysningsformular der skal benyttes eller er det tilstrækkeligt at fremsende en bekræftet kopi af ægtepagten med anmodning om aflysning påført parternes underskrifter.
Skal der evt. betales gebyr.

SVAR:

Man kan ikke aflyse en ægtepagt. Der skal oprettes en ny ægtepagt, hvor de ejendele, der er særeje, gøres til fælleseje.

Tinglysningen af en særejeophævelsesægtepagt i Personbogen i Århus koster 1.400 kr. i tinglysningsafgift.

Vi har en formular til ophævelse af særeje - se formular nr. 254 Ægtepagt om ophævelse af særeje.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Fra www.familieadvokaten.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 13-12-05 11:07

Tak for indlæggene.
Til Thulin! Hvor har du den oplysning fra. Nogen nærmere undersøgelse viser, at parterne skal være enige. Citatet fra Dova understreger det. En ny ægtepagt kræver underskrift af begge parter.

Kommentar
Fra : Mishy

Dato : 21-12-05 14:21

Det Thulin siger er ikke korrekt, da en ægtepagt netop er til for at sikre, at hver part går ud af ægteskabet med det samme man kommer ind med. Hvis en part ville kunne annullere den selv, ville det ophæve beskyttelsen overfor den anden og tanken med en ægtepagt ville falde til jorden.

En ægtepagt er også til for at sikre den anden ægtefælle mod eventuelle kreditorer, og yder derfor også beskyttelse mod 3. parts interesse, hvorfor det kræves at den annulleres ved tinglysning - altså ved man retter det til den nye ønskede særeje/skilsmissesæreje eller fælleseje.

Det er altså desværre ikke muligt, at ændre den, når kun 1 person ønsker det.

(det ville fx resultere i, at hvis jeg havde tabt en masse penge, så istedet for selv at hænge på gælden kunne jeg, hvis jeg var sur på min ægtefælle, blot annullere den ægtepagt, og lade den anden betale. det er selvfølgelig ikke muligt!)

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 13-01-06 17:58

Det er på sin vis udmærket at blive henvist til en advokat, men kan man regne med, at alle advokater har den rette kendskab til en ægtepagt. Hvordan sikrer man sig, at alle detaljer kommer med.
Så er det de her fornemme (bedømt efter prisen) formularer, som kan købes via nettet. Hvordan kan man vide om de passer netop til pågældende "problemer", når man ikke kan se hvad der står på formularen.
Ja, jeg spørger bare
Venlig hilsen Avant85

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 13-01-06 18:22

I mellemtiden har jeg fundet ud af, at man selv kan få tinglyst en ægtepagt. Det kræver, at begge er enige og underskriver med to vidner. Man kan give den anden part alt, men husk at alle effekter, bankkonti, tekniske ting skal beskrives med mærke, nummer og bøger skal beskrives med titel, malerier med størrelse, motiv og kunstner. Vi har forsøgt med fotos på CD, men det er der ikke plads til i skufferne og så var det ikke opfundet, dengang deres støvede regler blev lavet. Ansøgningen dkal sendes til tinglysningskontoreti Århus og kosteer 1400,-kr pr gang. Dvs at hvis de ikke godkender din beskrivelse, koster det 1400,- kr igen. I vores tilfælde kostede det 3 gange, selvom det var gennem en advokat.
Bemærk også, at der er tre former for ægtepagt, som har forskellig virkning ved dødsfald og skilsmisse, rent arvemæssigt. Puu-ha det er godt, man ikke lever af at skrive lovtekster.
En god idé er det at gå ind under ægtepagt i Google og læs mere.

Kommentar
Fra : Mishy

Dato : 13-01-06 18:36

Det med at alle advokater nok ikke kan, er hovedsageligt et spørgsmål om hukommelse, man lærer om ægtepagter som det første på 1 år på bacheloruddannelsen på jura.

Ja men lærer mere senere og der findes deciderede familieretsadvokater, som har speciale i familieret.

Ja der findes flere typer ægtepagter, og man kan kombinere dem på mange måder:

de 3 muligheder er:

fælleseje - det er hvad man starter med, alle deler alt ved en skilsmisse - dog ikke gæld (hvis den ene samlet er i gæld bliver gælden ikke delt)

Særeje - hver person har sine ting hver for sig, man aftaler man tager det med som man selv har.

Skilsmissesæreje - hvis man bliver skilt træder den ind, og det fungerer som almindeligt særeje, hvor man er sikret sig sine værdier. ved dødsfald træder ægtepagten ikke ind.

Desuden kan man varriere sin ægtepagt: fx sige, at man starter med 50 af ens aktiver som særeje og 50 % som fælleseje og hvert 10. år i ægteskabet gøres yderligere 10 % til fælleseje eller lignende.

Og ja, det koster hver gang man skal have tinglyst noget, og tinglysning er nødvendigt for at ægtepagten har retsvirkninger for andre....

Men handlede denne tråd ikke bare om, hvorvidt man kunne slippe fra en fuldstændig særeje ægtepagt uden at være enige? for det kan man ikke, som tidligere skrevet...

Man kan ikke ændre en tinglyst ægtepagt uden begges frivillige underskrifter - uanset hvad den skal ændres til.

Kommentar
Fra : l_carlson

Dato : 11-04-06 10:00

Man kan fint ændre i en ægtepagt
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=4